Utrustning

malinsky

Trådstartare
Jag tänkte försöka skramla ihop till körutrustning till min häst. Han är inkörd, men senaste 2 åren har han endast varit ridhäst.

Vilken utrustning behöver jag, vad bör jag börja med? Jag kan ingenting om körning, vad kan ni tipsa mig om,, böcker, film?

Jag tycker att det är synd att "kasta bort" hans kunskap för det är ju bra träning, och bra för att variera lite!!

här är min hästs morfars far.. de är lika varandra!!

Körhäst

Sv: Utrustning

Ojojoj..va fin bild du skickade med?

Har han det steget med?

Innan du väljer utrustning så ställ dig frågan vad du vill göra med din körning?
EN sådan häst vore det ju kul att verkl använda o visa upp!

Så innan du vet VAD du vill göra med honom så klura ut om det bara kommer bli körning för skoj skull nån gång ibland eller om du kommer köra honom mkt o t o m kunna gå vidare om det fungerar bra...

Innan dess så är mitt råd till dig att köpa en beg. sele som fungerar för tömkörning.
Eller en tömkörningssele helt enkelt.
Ta hjälp av någon körkunnig..om du har någon sådan i din närhet..o börja tömköra honom i en paddock eller i hagen först så att du får känna på honom..
Du är ju nybörjare o han lite ringrostig..så det vore kanske dumt att spänna för honom för en vagn det första du gör..

Sedan så kommer du märka att du kommer få olika råd här inne ang. körutrustningen..och lita på din känsla, vad du kanske tycker låter bra, vad du blir nyfiken på osv..

I hagen har han ett underbart steg, dock inte under ryttare.. har inte muskler för det! Jag hoppas dock att han inte kommer att röra sig med lika höga framben som Waterman. Gör de verkligen så naturligt!? (som du märker är jag helt okunnig)

Jag vill börja köra som träning för honom samt att det kan vara kul att komma ut i vagn och på sikt kunna ta med sig barnen (han e bara 5) Skulle vi fastna för detta blir det ju en helt annan sak förståss..

Har du bra böcker att rekommendera, jag är helt novis på detta, förutom att jag har börjat tömköra honom!!?

Senast ändrad:

Vad roligt att ha en sådan annorlunda korsning mellan så fina hästraser!

Kan tänka mig att det där steget får man väl "jobba" fram...men vissa hästraser har ju naturligt höga benlyft! (frieser, kallblodstravare mfl)

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med ett körsällskap/klubb.
Där kan du ställa lite mer personliga frågor om just DIN häst och kanske har du tur..när det visar sig att någon "granne" också är med i samma klubb och därmed kan komma hem o hjälpa dig någon gång i början..

På den här sidan finns en del länkar till olika körsällskap. Förhoppningsvis finns någon inom ditt område;

http://www.alternativ.nu/lantraser/r_korning.html

De kan säkert också tipsa dig om böcker, för det finns flera om körning..och spec grunderna.
Men jag tror ändå att det är bra att se lite i praktiken och inte läsa sig till det även om det givetvis är ett kompliment..precis som "teori-provet" till körkortet.

Men jag är helt övertygad om att flera här inne har bra böcker att tipsa om! Vet att någon av Anders Erikssons böcker har varit på tal osv..

Men mitt råd är fortfarande annars att ta hjälp utifrån nu från början.
Hade din häst varit en välinkörd o trygg häst så kunde du haft honom som läromästare men i o m att han o du ska lära er tillsammans så är det onödigt om någonting blir fel i början..
Det kan vara svårt att komma till rätta med sådana misstag längre fram...

kram

Senast ändrad:

Ja, jag tror inte att det är så vanligt här kanske med dessa kombinationer.. Men han är en lyckad sådan! :)

Han har Hackney i 5:e led, genom morfar Heineke, så kanske det är lite höga benlyft där också *s*

Tack för ditt svar, :bow: jag ska hänga här i kulisserna och se till att lära mig så mkt som möjligt

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 112
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 592
Senast: Pratsch
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 811
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar