utrustning

abc

Trådstartare
Ni med islänningar har ni islandssadel och islandsträns till era hästar?
är det ok att ha vanlig engelsk allroundsadel på islänning
om man ej tävlar?

klart att det är ok med en allround sadel om den passar hästen, dej och dina syften! För gångartsridning kan allroundsadeln däremot upplevas lite som att man blir "fast" i den. Och så hart den oftast en annan placering på hästen.

/Malin

Det bästa är oftast att inte ha en islandssadel :-) De är oftast för långa och för smala.Ulan är väl undantaget och Safir Isafold eller vad den heter.
En islandshäst är som vilken häst som helst, vanlig sadel och vanligt träns funkar finemang så länge det sitter bra på hästen.

Jag har islandsträns och dressyrsadel, funkar bra.

Alla sadlar som passar är helt okej :), sedan kan de ju vara mer eller mindre bra för ryttaren och för det man tänker göra.

Du får tävla med den sadel du har, bara den passar hästen.

Du får ha vilket träns du vill, bara den passar hästen.

Själv har jag en dressyrsadel och islandsträns.

Jag har islandsträns och dressyrsadel - som jag också tävlar med! De flesta islandssadlar jag sett har varit för långa, och då har jag ändå en STOR islänning!

Så länge utrustningen passar hästen är den bra, tycker jag!

fördelen med islandshästsadel är att det ofta är lättare att göra de sätesförändringar som ibland kan krävas för tölten. Fast på många går det aldeles utmärkt med dressyrsadel.
Skillnaden på islandshästträns och "vanliga" är ju ofta attt de isländska är enklare, färre remmar och spännen, vilket jag gillar. Men det spelar ju absolut ingen roll för ridningen!

Er det noen som har Stocksadel til sin islands? det skal jeg kjøpe til min, også skal jeg kjøpe en bomlös sadel om noen måneder.

Jag rider dels som medryttare och dels på ridskola.Själv tycker jag de flesta sadlar (utom de mest extrema dressyrsadlarna) är helt OK bara det går at får rätt längd på stidlädren i dem. Vad gäller träns tycker jag det är en klar fördel ifall de inte har pannrem - den strular oftast till det ganska rejält vid tränsningen pga islandshästar ofta har ganska rejält med man och pannlugg... ;) :angel:

Loftur islandssadel och ett "hopplockat" islandsträns. Har köpt nosgrimma + tyglar separat till ett gammalt huvudlag.

Svala-dressyrsadel Labelle Dominus, vanligt träns med engelsk nosgrimma

Askja-ingen sadel, vanligt träns, ibland med engelsk nosgrimma, utan pannband (var för kort)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
655
Senast: Ajda
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 920
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
679
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama