Utrustning vid stegring...

MoonFlight

Trådstartare
Den lilla tjejen har har hemma har fått för sig att när hon inte får som hon vill så slänger hon sig eller stegrar alt backar tills man går åt "hennes" håll.

Håller på att bli lite galen. Ska visst finnas något utrustning för att hindrade dom lite från att stegra men vad heter det?
Tänkte även testa hel eller halv stängt, bäst är väl att börja med halv eller??

Skulle ju in till Åby i måndags med henne men det var inte riktigt hon med på för stanna i transporten så man kunde stänga bommen det var det inte tal om. Hon går in så fint och backar ut innan man ens hinner ta i bommen bak... gissa vad jag ska träna på...

Sv: Utrustning vid stegring...

Resgjord kan man sätta på dom om dom stegrar. Ser ut som en slagrem men man sätter den under magen. Jag skulle pröva helstängt direkt eller trekvartstängt och se om det blev skillnad. Är det när du tränar ensam eller i sällskap som hon krånglar?

Hon är 5... så hon är inte så liten. Har bara haft henne i snart 3 mån och hon har inte gjort så här hos förra tränaren.

Jag gissar på att hon fått övertaget på dig.
Tror inte att lösningen sitter i utrusningen då.
Du måste bryta mönstret på något vis.

Jo men hur... åt ena hållet hemma går bra att köra men åt andra hållet kommer man 300 m sedan börjar hon kasta sig, stegra och backa. Pressar henne inte eller tjuvhåller utan bara styr åt det hållet vi ska åt. Hon har inte varit med om något på den platsen heller utan hon började bara tjafsa där en dag. Riktigt irriterande då det är den vägen som alla körvägar finns.

Eftersom du inte lyckas med att få henne framåt så har hon ju övertaget på dig. Orsaken till hennes agerande hade för mig varit irrelevant. Hästen ska gå dit man vill. Jag tror din häst är smart och vet att alla körvägar går just ditåt ;).

Jo hon vet väl det, dom är smartare än men tror.

Men hur ska jag göra för att få tillbaka kontrollen då??

Om jag hade fått in en häst som agerat så här hade jag tagit med mig ett spö. Eventuellt också satt på helstängt. Men det vill ju till att man har rutin nog att veta hur man agera. Det är inte frågan om att risa upp hästen.
Men hon ska även vet att det är FRAMÅT som gäller.
När mina hästar tvekar börjar jag med rösten. Ett bestämt NEJ. Sen en smack med tömmen.
Unghästar har jag manat med spö.

Senast ändrad:

Den lilla tjejen har har hemma har fått för sig att när hon inte får som hon vill så slänger hon sig eller stegrar alt backar tills man går åt "hennes" håll.

Håller på att bli lite galen. Ska visst finnas något utrustning för att hindrade dom lite från att stegra men vad heter det?
Tänkte även testa hel eller halv stängt, bäst är väl att börja med halv eller??

Skulle ju in till Åby i måndags med henne men det var inte riktigt hon med på för stanna i transporten så man kunde stänga bommen det var det inte tal om. Hon går in så fint och backar ut innan man ens hinner ta i bommen bak... gissa vad jag ska träna på...

Har själv en sådan liten pålle, som hade bestämt sig för att hon skulle stanna, kanske vända eller bara gå väldigt fort bakåt.

Då går jag av fort och sedan har jag fått mana mkt bestämt m tömmen, så hon känner ett visst "obehag", för det som hon håller på med. Sedan går jag med henne och hoppar på.

Så fort hon såg att jag gick sas bakåt för att hoppa på så började hon! Enveten märr tänkte jag, så var det samma visa igen. Sådär kunde det hålla på ett par 3 ggr. men efter denhär incidenterna så har hon slutat. Slutade inte förren jag kunde sitta bakom och gå förbi där hon började krångla. Då la jaf av för den ggn.

Det räcker bara att man känner att hon går villigt framåt, så kan man ge sig där.

Nu har jag som sagt inga problem längre. Hade hennes vanliga öppna huvudlag på sig så att hon såg var jag var och vad jag gjorde. Jag tror att det är viktigt, för då kan hon läsa av den som går bakom sas. Det kan hon inte med stängt av något slag.

Men lycka till. det gäller att inte vika en mm med vad man vill när det gäller sådana hästar.:grin:

Jag håller med Lines, hästen har räknat ut att den kan få som den vill om den krånglar lite.
Vad jag kan se i din tidigare trådar är du en "ridhästmänniska" och kanske känner du dig säkrare i sadeln?

Isf. rid in hästen och ta striden i sadeln. Sen när du får hästen att gå dit du vill under sadel utan problem så slänger du på slaggjord, resgjord och springrem och ev. något stängt huvudlag. Tar med pisken (under förutsättning att hästen har respekt för pisken) sen rustar du dig med mod och bestämdhet och tar dig an problemställena.

Själv är jag utrustad med en räkas mod när det kommer till backande hästar, framåt ska de gå och de gör de om de har respekt. Så jag hade nog dessutom tränat lite ledarskapsövningar från marken med hästen...nu lär väl resten av travfolket här garva men det bjuder jag på....;)

Har också en sån fröken :mad: Två år, gått hur fint som helst fram tills i våras då hon började "stanna" och vägra gå? Ena dagen kan hon gå och föra sig exemplariskt medans andra dagen helt jävkla bånstyrig!? Hon har slutat lyssna på rösten, lite tömmar och tom. spö, då hon har "bestämt" sig, hon bara står som en åsna. Idag hade vi en fajt, hon ville hem och jag ville andra hållet. Hon började backa och fåna sig, jag manade på henne och "väntade" ut henne tills hon gick. I skogen och på gärden går hon fint men på vägen vägrar hon då och då. Himla tråkigt och väldigt tålamodskrävande :crazy: Ännu värre att de har övertaget som ni säger, ursa, vad ska man ta sig till?

Övertalning och tålamod. Man får ALDRIG ge sig. Även om en liten tur kan komma ta tre timmar :cool:.

Jo det är verkligen det, nu får jag tillfälle att träna på tålamodet :grin: Men nu när jag tänker efter så har jag nog skämt bort henne lite för mycket :o Nya friska tag imårron, med ALLT som ledning, ut och in osv också. Gick ju bra idag då vi kunde "stå" i början av en skogsväg då vi ej hindrar bilar, dessvärre blir det ju när man kör på vägen, men det ordnar sig nog, hon går ju suveränt för det mesta så jag vet ju att hon kan illbattingen!!

Det är bara att dra i ena tömmen.
Då tappar de balansen och faller ned.

De andra kunde inte köra rackaren hemma, han höll på att stegra över bara. Backade ner i diken och allt. Men det är tålamod som gäller. kunna sitta tyst och vänta på att de går fram. Hindra stegringen direkt den kommer.

Hde en argsint shettis som lärde mig det när jag var 10 bast ^^
Vi stod här i minst 2 timmar. Sen den dagen var det aldrig några problem :)

Nu har jag börjat träna min "gangster" till fröken igen :devil: Hon har vilat två veckor nu och innan dess körde min bror henne pga. av allt stannande, backande och hyss från hennes sida. Nya friska tag från min sida tänkte jag....det började bra men sen stanna hon och gick som vanligt, trava lite och stanna igen.
Jösses tänkte jag; INTE IGEN, orkar inte mer! Men då jäklar sa jag till henne på skarpen, lite tömmar och skarpt; Jaah jaah jaah! och då verkade som om jag tog henne på sängkanten och hon undra vem fan som satt där bak och visste ej vad hon skulle göra så då lade hon på ett kol och skötte sig exemplariskt :laugh: och så fort hon tänkte börja igen så sa jag till henne med bestämdhet igen och då gick det fint igen. Körde idag med och det behövdes endast röstkommando och funkade super, blir nog häst av henne med förhoppningsvis :bump:

Jag har bara varit för mesig kan jag tänka, har iofs hört att hon är en liten bortskämd tös :o och att jag är för "snäll". Känns ändå lite obekvämt att vara "så hård" då det känns som jag skrämmer henne men måste ju ta övertaget på något sätt. Men känns bra nu då hon lyssnar på rösten och hon verkar fatta ganska snabbt förhoppningsvis...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?