Utrustning vid longering och tömkörning

Adolfine

Trådstartare
då jag tänkt inför lite mer tömkörning i mitt träningsupplägg och tänkte därför skaffa lite bättre utrustning! Har tidigare någon enstaka gång per år tömkört men då med sadel, longerlinor och utan inspänningar! Vilket ju inte är så optimalt men fungerar dock ser jag inte det som en lösning nu om jag ska göra det oftare! Nu är min fråga vad använder ni för någon utrustning? Vilken typ av gjord dock helst inte för dyr är bra och fullt duglig för vardags tömkörning?

Vid longering enbart kapson
Vid tömkörning en stadig gjord. Om man inte har råd med en super gjord kan en billig över sadeln fungera bra eller bara sadel, då för jag linorna genom stigbyglarna.
En lädertöm som är lagom bred och lång som ger en fin tyngd.
Spänner aldrig in med någon inspänning.

Globus tömkörningsgjord i läder funkar bra, finns på hööks och är rimlig i pris. Lägg pengar på en lädergjord om du vill tömköra - de i tyg är inte bra till det!

jag har en tömkörnings däckel bara, men hade velat ha en läder longergjord istället för att kunna fästa inspänning på sidorna. har longerlinor som tömmar, ska jag ha ngt riktigt så vill jag ha ett par rep linor med snabbknäppen.

har träns då jag tömkör.
grimma eller träns då jag longerar.

då jag tänkt inför lite mer tömkörning i mitt träningsupplägg och tänkte därför skaffa lite bättre utrustning! Har tidigare någon enstaka gång per år tömkört men då med sadel, longerlinor och utan inspänningar! Vilket ju inte är så optimalt men fungerar dock ser jag inte det som en lösning nu om jag ska göra det oftare! Nu är min fråga vad använder ni för någon utrustning? Vilken typ av gjord dock helst inte för dyr är bra och fullt duglig för vardags tömkörning?
Funkar bra med en vanlig tömkörningsgjord i neopren el vad materialet heter! Inte så många ringar men funkar :) tömkörningslinor, ev spö, kapson om man föredrar de framför träns. Annars funkar ditt vanliga träns bra, ev benskydd el lindor etc. :)

Jag tömkör med tömkörningsdäckel (har ringar för inspänning etc) i läder. Använder tillhörande svanskappa och ryggstycke för att förhindra att däckeln åker fram. Lädertömmar, vanligt träns + bett.
Använder inte inspänningstyglar och liknande.

En bra läderdäckel kostar en slant, dock - många av de billigare har konstig form på bossorna och/eller är för smala mellan bossorna. En tömkörningsgjord i neoprene funkar bra för många - ett tips är dock att dra buntband kring ringarnas nederkant så att de blir stående och inte kan vika sig över tömmen.

Jag har en lite billigare gjord i läder från Globus eller något liknande, skulle dock behöva komplettera den med en svanskappa då den gärna vill åka fram mot manken.
Till den används Globus tömkörningstömmar och något av de vanliga tränsen.
Inspänningstyglar äger jag inga ens en gång.

Jag vill ha en stabil gjord som ligger bra på många hästar. Det är helt värdelöst med för klena gjordar, som bara snurrar runt när du behöver ha lite stöd i dem. Dessutom blir de farliga eftersom tömmarna sitter fast i dem. Minimikrav är stående ringar som högsta punkt, och jag vill gärna ha många ringar på sidorna för att optimera utifrån situationen.

Själv föredrar jag lädertömmar, men jag har haft hästar som velat ha tömmar med rep närmast bettet. Det glider lite snabbare genom ringarna och tynger inte så mycket i bettet.

Vi har en billigare läderdäckel från Globus (äldre) och en AE-däckel från Tärnsjö. Bägge med svanskappa.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 611
Senast: valy
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka