uträckning av fodder...

M

moonlightgarden

är det någon som har en adress till en bra sida om hur man räknar ut vad ens ponny ska ha för fodderstat ?
 
Nina83, användare här på forumet, har gjort en superbra sajt om foder och foderuträkningar. Adressen dit hittar du i hennes signatur i något av hennes inlägg eller användarprofil.
 
Men hjälp, sitter här o räknar på min herres foderstat o tänkte ta lite hjälp av Ninas superbraiga fodersida men så funkar den inte. :cry: :cry: :cry:

Har varit inne på freefarms sida men det blev lite jobbigt om man skulle räkna med ensilage i deras program. Hur gör man då? :confused:
 
Du räknar med "eget hö" och anger värden per kilo foder, inte ts. Tänk på att hö håller 85% ts. Det är inte meningsfullt att räkna foderstat om du inte vet vad ditt hö/silage innehåller. Kraftfoder är homogent, du kan räkna på standardinnehåll. Hö kan hålla mellan 4 och 12 MJ/kg ts och mellan 15 och 130 g smb rp/ kg ts. TS halten i silage kan variera mellan olika partier/leverantörer, mellan 25% och 75-80%.
 
får ta å räkna ut den då, för vi har ju alla värdena vi behöver
 
JJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Ninas sida är återuppstådd!!!!!!!!!!!!!!

Då blir jag mycket glad! :banana: :banana: :banana:
 
ja vi ska bara mäta ut vikten på lilla damen (om hon accepterar mätbanden :smirk:) så kan vi äkna ut det tillsammans sen =)
 
det gjorde hon iaf tidigare så de ska nog vara lungt. hon tog det helt lungt bnär jag å mamma höll på med henne å petade på henne med det...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 908
Senast: Görel
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 398
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp