Sv: Utmaning!

Jag är gärna med, men hästen kan inte galoppombyten och precis lärt sig galopp då hon är precis igångsatt nästan.

Men ett bra försök kan ju alltid vara kul!

Kanske tar ett litet tag för mig att lägga upp bara! :angel:

har inget ridhus att rida i, men gör upp en liten fyrkant i snön eller något !

I reining på lätt nivå FÅR man sakta ner till skritt och sedan fatta ny galopp istället för galoppombyte. (dock blir det några minus men det struntar vi i ;) )

Har någon lust att berätta vad det är som bedöms? Eller kan tipsa om länk där man kan läsa lite mer noga? Finns det olika nivåer som bedöms olika hårt, eller är det andra mönster när man är mer avancerad? Får man betyg som på dressyrtävling eller rangordnas bara ekipagen eller vad händer?

De där stopparna, ska det egentligen vara såna där flotta slide stops eller är det godkänt med en "vanlig halt"? Hur bedöms spinnen om det görs sådär långsamt? Vad ska man tänka på i galoppen? Hur bedöms det om det kommer något travsteg i bytet eller innan stoppet? Får man prata med hästen och använda röstkommandon?

Hur ser det ut på lägsta nivån på tävlingar och vad krävs där för "godkänt"?

Det som bedöms är hästens lydnad osv precis som i dressyr, fast sitsen och gångarterna har inte så stor betydelse i reining, utan det är mer hur bra programmet är utfört.

En stop är en halt.
en slidestop är en halt när hästen "sätter sig" och gliiiider (som på TV ;) )
Bedömningen i en spin är hellre en långsam och korrekt utförd än en slarvig, snabb. i en spin ska hästen stå med tyngden på inner bakben, och snurra runt den.
Det finns olika mönster, 14(?) är det lättaste och sedan de svåraste är runt 1-3.

I reining har de ett protokoll, fast utan kommentarer.
först får du "allmänintrycket" i den stora rutan, från -1,5 till +1,5. och sedan är det en liten ruta ovanför som du får - poäng i, tex om du trampar på en kona, om hästen bockar osv.
man börjar på 70poäng, och sedan får man ju + eller minus på varje moment.
Kommer det flera stycken på samma poäng så placeras den som dommaren tyckte hade trevligast ritt.

godkänt resultat är det typ ingen som pratar om. poängen sägs inte på prisutdelningen, utan man får gå å kolla på en resultattavla efteråt.

Och det bedöms högre om du saktar av långsamt/travar/skrittar lite innan stopen, bara det ser lungt och sansat ut, man får högre poäng då än om du rycker som en tok å hästen slår upp huvudet.

Man får prata med hästen, men inte ta på den, "flaxa med armarna"/tyglarna för att skrämma den får man inte heller.

Galoppen ska vara kontrollerad. här finns det lite mer information :: http://www.western-ridning.com/

Tack för förklaringen! (Jag trodde att det alltid skulle vara "som på TV" :o )

Finns de där mönstren att hitta på nätet nånstans, eller måste man köpa?

de kan finnas om man söker på google, då vissa klubbar lagt ut dem på sin hemsida.

köper du WRAS regelbok finns ALLA mönster i reining, western riding mm.

Ah okej. Vilken tur! Men jag måste vänta lite ännu. Det är så halt ute ännu. Det regnar. :crazy:

btw, får man komma med flera filmer eftersom? :angel:

Jag testade att rida mönstret idag, första gången som jag ens provar att rida ett reiningmönster på min häst. På en blöt och regntung bana. Jag har inte ridit på över en vecka och hästen kändes minst sagt trött. Ska se om jag kan få någon som filmar oss i ridhuset nästa gång jag provar, idag var ridhuset fullt med folk så det fanns inte möjlighter att prova där idag.

Finns det någon frivillig som vågar rangordna oss? Jag känner ingen westernryttare som kan/vill förutom min man. Han är inte jävig, snarare kommer han att döma mig hårdare än övriga ekipage;)

Nu har jag gjort en playlist där vi kan samla de uppladdade videosarna. Så nu ser jag fram emot fler modiga som vågar ladda upp filmer.

Playlistan var inte tillgänglig när jag skrev inlägget så jag tog bort länken. Men den kommer väl upp snart hoppas jag.

Senast ändrad:

hmm.. vi får maila Maj-britt Lemay å fråga om hon har lite tid över ;)

Vi kan be en nybörjare! :angel:

(Känns som det skulle gå bra då) :D

Ja, dom kommer säga att vi gör fina piruetter! :banana:

Nej, de kommer säga att ni gör piruetterna i fel gångart och med SKRUV :eek:

Men är det någon mer än Sellan som lagt ut en film, finns det ens några att rangordna ännu?

Jag väntar ivrigt på fler filmer:bump:

Själv har jag varit på semester och nu är hästen förkyld så min film dröjer tyvärr lite. Men det är ju inte bara Sellan och jag som ska lägga ut filmer;)

det e jag å hon med Haflingersarna som ha lagt ut film hitills.. ska hitta hennes länk bara :)

då måste jag få lite poäng iaf. för min häst vill inte stå sill med banbenen i bakdelsvändningen och jag använder ju en allroundsadel. HA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka