Utmaning: november = billig månad

Sv: Utmaning: november = billig månad

Rotfrukter är billigt i kilopris och man blir mätt länge. Pasta i olika former kostar inte heller mycket, med pasta, creme fraiche och buljongtärningar kan man göra en väldigt god pasta i sås för inte alls många kronor. Frysta grönsaker som broccoli och olika blandningar är också gott. Vill man äta kött så känns köttfärs billigt, då kan man dryga ut med passerade tomater och riven morot så får man jättemycket sås av ett kilo. Baka piroger är bra också. Rätt ofta man har mjöl och olja hemma, sen är det bara att stoppa i precis vad som helst och köra in i ugnen.

knapp

Jag joinar tråden. Har 600kr att leva på fram till och med den 25e :crazy: Är normalt ganska billig i drift men är också, pga det, helt värdelös på att spara. Har nu iallafall plockat ut allting i kontanter och tänkte dela upp det på 200kr per vecka.

Någon som har mirakelknep på billig mat?

Ja, massor. Men det kanske ska vara en egen tråd?

Xtraspar låter som Nordea.

Hoppas att min bank inför nåt liknande.

Hoppas att min bank inför nåt liknande.

Vilken smart grej!!! Hänger på och bevakar lite tråden. Jag borde bli en bättre sparande människa...särskilt nu när jag är sjukskriven. Dock snappar jag upp lite gratissaker emellanåt. Gratis är gott!

Det är Nordea.
Står så här.

Spara lite extra med XtraSpar.

Med XtraSpar får du ett automatiskt sparande som förs över till ett sparkonto när du betalar med ditt bankkort. Du kan ställa in nivån på ditt sparande så att det passar din ekonomi.Beloppen ser du sedan på ditt kontoutdrag och din kontoöversikt.

Dina fördelar:
Välj mellan fast belopp och avrundat belopp.
Välj minimisaldo på detkonto pengarna dras från.
Du kan begränsa både antal dragningar och totalbelopp som kan dras per dag.

Samt detta som låter som en bra grej.

Om Bevakning via SMS.

Tjänsten ger dig SMS när vissa saker händer på dina konton. Du kan ha bevakningar på flera konton och olika händelser samtidigt.
Dina fördelar:
Få information om dina konton utan att behöva logga in i Internetbanken.
Ha bevakning till flera mobiltelefoner samtidigt.
Ändra dina inställningari Internetbanken.

Välj själv vilken information du vill bevaka.

Med bevakning via SMS väljer du själv vilken information du vill ha. Du kan till exempel få sms när saldot över- eller underskrider en viss gräns på kontot. Du kan också få saldoinformation en viss tid varje dag, varje vecka eller varje månad.

Lägg till flera mobiler och personligt meddelande

Du kan ha fler mobiler registrerade samtidigt som har aktiva bevakningar.
Du kan pausa en registrerad mobil om du till exempel vill stoppa dina bevakningar under en period, utan att ta bort dem helt.
Du kan också skapa ett kort personligt meddelande som skickas med i bevakningen. Du kan enkelt avsluta eller ändra dina bevakningar.

För att använda Bevakning via SMS behöver du

Ha ett avtal om Internetbanken och möjlighet att logga in med kortläsare.
Vara minst 11 år.

Att få ett sms när man överskridit en viss summa låter ju som en bra grej tycker jag.

*kl*

Jag har en app som jag har kopplat till mitt bankkonto där man kan kategorisera t.ex. mataffärer, så får man en sammanräkning på hur mycket man spenderat i olika kategorier (bil, hem, häst, mat osv). Väldigt praktiskt!

Stenkoll heter den, för Android. Tror det finns en för Iphone som heter Tink som fungerar liknande.

En sån har jag också. Den heter min ekonomi för Android.
Superbra!

kl

Inga pengar spenderade igår men svärmor skulle handla mjölk, Pepsi max och pepparkakor till oss när hon ska till affären sen, så det blir några kr idag.
Kan inte leva utan Pepsi max. Är starkt beroende och borde sluta. Dricker Pepsi max för minst 400 kr i månaden.. Pepparkakorna var ett måste. Tror ni inte ungarna hade vaknat innan mig för några dagar sen och ätit upp hela burken!!
Den var nyinköpt.
Så det måste jag ha hem nya, och gömma väl denna gången :D

Som jag skrev så är det Nordea. Den andra funktionen med SMS var också smart, hade jag ingen aning om :)

kl

48 kr spenderat idag på mjölk, Pepsi max och pepparkakor.

Svärmor pantade mina flaskor och jag fick tillbaka 75 kr, men dom åker i en sparbössa. I den lägger vi alla pantpengar under året och sen köper vi något vettigt för pengarna. Förförra året köpte vi en dammsugare. Det blir en del pengar på ett år. Vi är uppe i 977 kr nu och jag har tre kassar till här hemma som ska pantas. Dricker som sagt för mycket Pepsi max..
Vad vi ska köpa detta året vet jag inte. Men alltid hittar man något man behöver.

Typisk, jag har Swedbank.

Jag har både igår och idag handlat macka och pucko till lunch (jobbar kväll, så kvällsmat kanske), men fått in 75 för ett bett +att jag betalat för kattsand+ mat till mina jourhemskatter, ca 500. Nu har jag ca 1600 på kontot. Bra jag är på att leva billigt.

Not.

Men att lägga pengar på jourhemskatter låter som en bra sak att lägga pengarna på :)

Jag har inte gjort av med en spänn mer än det jag handlat mat för hittills! Inga onödigheter inköpta heller även om jag unnat min ett par liter juice. Problemet jag har är mina långa jobbdagar, typ i dag då jag sticker iväg till ett stall och jobbar direkt när jag slutar vanliga jobbet. Mellanmål vore ju bra men i dag får det klara sig.

Den här tråden hjälper mig att tillverka matlådor! :D

Dessutom har jag fått erbjudande om att låna ett sådant huvudlag som jag önskar mig från en vän som har ett över! :love:

Företaget har fått in pengar så månadens grovfoderräkning är betald men jag måte köpa träckprov, fodertillskott till korsförlamningshästen och en hög nya benreflexer närmaste veckan!

Månadens utlägg:
428 kr 3/11 - mat
76 kr 5/11 - mat

Funderar över veckan; kommer nog inte behöva handla något idag heller, om jag tar med mig en yoghurt hemifrån till jobbet att ha som mellanmål undviker jag att gå in i någon affär med allt vad det kan innebära. Så kanske jag kan klara mig från att handla till fredag. Måste köpa avmaskningsmedel till valpen någon dag, men det är allt.

Jag behöver nog tanka bilen idag, och dessutom råkade jag träffa grannen igår som undrade om jag ville köpa älgkalvskött. Kunde ju inte motstå, så 350 kr för 5 kilo kött blir det att lägga ut nästa vecka.

Fortsätter på min lista så jag har koll själv.

25/10 Inköp mat 711 kr
25/10 Inköp färskfoder och lite hundgott till hunden 425 kr
25/10 Inköp systembolaget 229 kr
29/10 Frisörbesök 320 kr
29/10 Mat ( typ mjölk, bröd) 80 kr
29/10 Ett par adventljusstakar, ett par gå-bort-presenter till kommande bjudningar, rakblad,gravljus och ett par doftljus. Lite slösande där ja. Notan gick på 627 kr
2/11 Pizza 73 kr
3/11 Hundvakten fick betalt 100 kr i förskott för nästa gång, då hon var fattig
5/11 Medium 400 kr
4/11 Mat 73 kr
6/11 Bensin ( ej tankat än men) ca 550 kr

Summa 3588 kr nu..

Mannen handlade lite innan idag som vi behövde som svärmor skulle slippa köpa igår. Lite nytt bröd, pålägg, makaroner m.m.
Sen blir det väl bara lite godis på fredag annars ska vi inte behöva handla mer denna veckan.
Mannen åker på utlandsjobb på fredag men han har egna pengar till mat på jobbet där. Så inga extra utlägg.

Ser att ni andra räknar med bensin och det har vi ett annat konto för. Nästan alla våra pengar är öronmärkta och mina ska gå till mat, kläder, nöjen, stallhyra, djurens mat och prylar, leksaker, födelsedagspresenter, utflykter m.m.
Alla räkningar förutom stallhyran betalar min man. Vi har delat upp det så. Och CSN, den betalar jag med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka