Utmaning: november = billig månad

Sv: Utmaning: november = billig månad

Jag borde verkligen vara med här... :D

Rensade hela sparkontot för två veckor sen + att jag lånade 15 000 för att köpa en bil. Som dessutom fick ett stenskott i tisdags som var så att rutan måste bytas. :meh:

Men samtidigt har jag ett visst behov av ett bettlöst huvudlag till ena hästen som är jättedyrt så jag vet inte. Över vintern blir det att suga lite på ramarna ändå.

Nu lever katten och jag på 2000 kr i månaden på mitt ICA-kort men under året har jag varit grymt dålig på att laga mat så jag kanske skulle kunna haka på bara för att få bättre disciplin? Jag gillar sällan maten på jobbets restaurang så då blir det ändå en macka eller så och det är kass för mig som håller igång så mycket.

Spara pengar kommer jag ju att göra av bara farten om jag inte äter där!

Just nu har jag 297 kr på kontot jag använder. Jag behöver egentligen bara leva billigt några månader till mitt silage är betalt, en tredjedel är betalt så det är 30 000 som ska ut de närmaste månaderna, sen kan jag leva som vanligt igen och ändå bygga en buffert!

Senast ändrad:

Låter som om jag skulle behöva haka på den här tråden. Är inte direkt slösig men har inget jätteutrymme till sparande varje månad utan lägger undan nån tusenlapp, eller har gjort innan, innan hästen blev dålig o har varit på klinik 5 gånger sista månaderna, trots försäkring så ryker ju en hel del pengar (förutom då att det gick 3500 kr till försäkringspremier dessutom förra månaden). När jag trodde att jag kommit på "grön kvist" igen, och har varit o köpt nytt (dyrt) täcke till hästen, så fick gamlingen kolik i helgen och efter fyra veterinärbesök på jourtid i söndags, så ser jag inte alls fram emot räkningen.. :crazy:

Det får bli till att leva billigt fram till jul. Frysen är som tur är full, så nu ska jag bara komma på bästa sättet att förvalta råvarorna. Nackdelen med full frys är ju just det att det inte finns utrymme för storkok och att frysa in matlådor. Spontana tips för matlagning som gärna håller sig i kylen "nån dag extra" än bara gårdagens rester..

Gör en gryta av fläskgrytbitar. Dom är billigare än nöt. Och lättare att tugga med för den delen.

Det brukar jag först bryna upp så att dom är nästan genomstekta. Sedan i med matlagningsgrädde eller Cremé fraiche. Jag använder viltfond att smaksätta med.
Sedan går det ju att slänga i vad som helst. Svamp är väldigt gott att ha i!
Brukar ha ris till det.

Det klarar sig några dagar i kylen.

kl

Har varit iväg på Ikea idag. Blev lite ljus som fick följa med hem men hade presentkort så det kostade egentligen ingenting. Det blev mat där så det var alla pengar jag spenderade idag.
Igår köpte mannen lite godis med.
Imorgon borde det inte gå åt ett öre.

Kl

Jag är ändå nöjd att jag hittade den här tråden först efter jag klickat hem en adventskalender från the Body Shop för 650:-. Den var egentligen för dyr för mig, men jag var juh bara tvungen att ha den! :)

Hur gör man för att hålla i pengarna egentligen?
Imorgon ska jag inte göra av med en enda krona!

Man undviker att gå i affärer. Det funkar för mig. Är jag inte på stan så kan jag inte shoppa. Jag köper ytterst sällan något på nätet. Det blir lite köp på tradera ibland men nu ska jag mest sälja av lite saker. Ska bara få tummen ur.

Jag går aldrig i affärer och kan ändå shoppa hur mycket som helst! :o
Allt från pallyftare till örhängen ungefär. Men det har varit köpstopp på onödigt nu sedan före bilköpet och lär så vara ett tag!

Men hur lyckas du shoppa om du aldrig är på stan? Shoppar du på nätet?

Det enda jag har att köpa nu för ett tag framåt är julklappar och födelsedagspresenter till sonen som fyller om en månad.
Å lite hästprylar som är nödvändiga. Det är svårt att rida utan en sadelgjord..

Jag är nästan aldrig på stan, men gör av med pengar ändå.
Tror jag måste förbjuda mig själv att ens gå in på sidor på nätet som kan innebära ha-begär!

KL

Använder den här tråden som pepp.

Jag är duktig på att leva på ingenting. Men nu har jag haft en rätt bra lön ett tag och jag upptacker att jag köper MAT i alldeles för stora mängder.

Senaste felsteget var att jag köpte snorbilligt svenskt fläskkött för ett par hundra. Jag behövde det inte - frysen är full med mat.:meh:

Lever jag på det som finns hemma så borde jag kunna kapa matkontot till under 500 den här månaden. Behöver i stort sett bara köpa mjölk och te. Och jäst för att baka matbrödet.

Kl

En bra månad, som denna, har jag just till knappt bensinen som kostar 2500 för att ta mig till och från jobbet. :) De dåliga månaderna löses via lån, som betalas tillbaka de bra månaderna = fattig även då.

Att leva fattigt ur hand i mun har jag gjort de senaste tio åren eller så...

Så då kan man snacka om onödiga köp hit och dit bäst man vill. Men - mitt val - mitt liv -min häst. :)

KL

Heja alla, vad kul att så många vill vara med.
För mig gick det bra igår, inga utgifter.
Pengar i plånboken: fortfarande 0 kr.

Bra jobbat! :)

Det här går juh inget bra alls för mig. Kom på att jag ska köpa den där 40-årspresenten idag. Och så måste jag köpa kattmat inom de närmsta dagarna för 700:-.
Funderar dessutom på att köpa en bluray-spelare idag, men den har jag iof. redan öronmärkta pengar till som jag fick när jag fyllde år.

Men hur lyckas du shoppa om du aldrig är på stan? Shoppar du på nätet?

Det enda jag har att köpa nu för ett tag framåt är julklappar och födelsedagspresenter till sonen som fyller om en månad.
Å lite hästprylar som är nödvändiga. Det är svårt att rida utan en sadelgjord..

Ja jag nätshoppar en hel del, jag kommer oftast på någon ny sak som hästarna behöver. Och har bra koll på vilka storlekar jag drar om det är något jag behöver eller vill ha till mig själv.

Jag har köpt allt från tvättmaskin, pallyftare och massagebänk till typiska "vill ha-prylar" typ örhängen och annat krimskrams. :D

Min plånbok innehåller också 0 kr.

Men mitt företags plånböcker innehåller ett par tusen, men eftersom det är den enda buffert som finns just nu så får den gärna ligga orörd.

I dag kom silageleveransen så nu har jag grovfoder över hela vintern till pållarna.

Planen är att åka och handla sen och glida förbi de där onödiga inköpen, sen ska det fixas matlådor i kväll så det räcker hela veckan! Gör jag det inte i kväll blir det nämligen att köpa lunch redan i morgon. :meh:

*kl*

Och jag var tvungen att inleda med att köpa en ny släpvagnskontakt till bilen. Suck. Nåja, det kunde ha blivit mycket dyrare, 89:- på Biltema ska väl inte stjälpa hela planen hoppas jag!

Kl
Eftersom jag bara är "halvt med" i tråden ( jag kör budget, men försöker bara hålla lite i pengarna utan att snåla så överdrivet), så kör jag mina inköp sen den 25 oktober då jag fick lön.

25/10 Inköp mat 711 kr
25/10 Inköp färskfoder och lite hundgott till hunden 425 kr
25/10 Inköp systembolaget 229 kr
29/10 Frisörbesök 320 kr
29/10 Mat ( typ mjölk, bröd) 80 kr
29/10 Ett par adventljusstakar, ett par gå-bort-presenter till kommande bjudningar, rakblad,gravljus och ett par doftljus. Lite slösande där ja. Notan gick på 627 kr
2/11 Pizza 73 kr :p

Summa är redan uppe i 2465 kr :o

Man ser att pengarna flyger iväg trots att man inte tycker man handlar:meh:

Ja jag nätshoppar en hel del, jag kommer oftast på någon ny sak som hästarna behöver. Och har bra koll på vilka storlekar jag drar om det är något jag behöver eller vill ha till mig själv.

Jag har köpt allt från tvättmaskin, pallyftare och massagebänk till typiska "vill ha-prylar" typ örhängen och annat krimskrams. :D

Du får undvika datorer ;)

kl

Har shoppat för 55 kr idag. Helt onödigt köp men men. Mitt kaffesug steg rejält så köpte en kaffe. Så flera av er här inne kanske har överseende med det ;)
Var annars bara och hämtade ut gratismediciner eftersom jag maxat högkostnadsskyddet för länge sen.
Betalat spånpallen idag, 1080 kr tillbaka till mannen som la ut när han hämtade det åt mig i fredags.
Samt tagit ut 360 kr som hovis kommer kosta imorgon. Annars är det bara småmynt i plånboken. Vill inte heller ha kontanter på mig.

Ska planera kommande veckans middagar, så blir det inga onödiga spring i matbutiken pga lathet.

88kr på mat och en helt onödig men god kexchoklad:o så 83kr på mat.

Sen insåg jag att detta blir en dyr månad om jag ska räkna allt,bilen behöver en styrled och ett hjullager.
En hund ska patellas och en annan ögonlysas.
Ett gäng valpar ska vacc,chip,reg o vet.bes.

Senast ändrad:

Kl
Handlat mat, lunch ordnat för hela veckan. 126:- kostade det, så nästan 800:- kvar på kontot :) Ska dock luncha ute imorgon, men jobbet betalar ut det på nästa löning.

Jag ska försöka återgå till min tidigare tävling mot mig själv.
Att inte handla mat över 99 kr :-)

Objektivt sett borde det inte vara några som helst bekymmer. Jag har grönsaker, fisk och kött hemma. Det jag behöver köpa är mjölk, smör och ost. Plus jäst och någon påse mjöl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka