Utmaning: november = billig månad

Sv: Utmaning: november = billig månad

KL
jag harkar på. Lagade bilen för 12 000 förra månaden, betalade 5000 till hingstägaren lillhäst var till (och resorberade). Fick ta bort katten +dålig lön... så låg back inför den här lönen. Stoppat in 2000 på sparkontot +1000 på p-spar. Finns ett mindre sparkapital med som jag vill tredubbla.
2000 kvar på kontot, var ute och svirade igår, handlade sprit på bolaget för 450 spänn i torsdags, samt beställde grejer på Apo för 750 i veckan. Dock är det mesta av den kostnaden två Kolla masken. Men ändå... det går bra nu...

kl

Ehhh... Josåatt... det var ju fotboll idag... och guldet är redan hemma och allt det där... så det råkade bli så att vi beställde mat, rätt dyr mat :o Men jävlar i min lilla låda vad det var gott :D Och matlåda tills imorgon har jag i frysen, som tur är. Det brukar annars vara mitt största problem med att äta take away :p

Jag tenderar att äta köpmat och köpkaffe när jag jobbar kväll. Ofta helt onödigt, en ostmacka och kaffe för 50 spänn... Jodå, jag jobbar kväll imorgon...

Det bästa när jag jobbar kväll (på gamla jobbet) är att vi får mat där, helt underbart! Och kaffe och fika, hela köret. Så jag använder det som en liten ursäkt eftersom jag precis jobbat 2 nätter :p

Keso och satsumas får det bli som kvällsmat imorgon. Eller potatisbullar med fetaost, det sistnämnda finns hemma +satsumasen.

Hittade en sida igår med billig mat, där de skrivit ner vad varje portion kostade.
Vet inte vad de tycker om att länka här, det är juh inget försäljningsförsök eller så.
Men sök på studentkrubb så hittar ni den. :)

Jag tenderar att äta köpmat och köpkaffe när jag jobbar kväll. Ofta helt onödigt, en ostmacka och kaffe för 50 spänn... Jodå, jag jobbar kväll imorgon...

Jag inser att det är en sak jag INTE kommer att snåla på, och det är kaffet på jobbet. Vi har gratis kaffe i automaterna men det är så himla elakt mot min mage att jag gått över på pulverkaffe i stället.
Köpte dessutom en ny påse kaffe i dag. :D

KL
Jag behövde kontanter idag så jag tog ut 200 kr och givetvis har jag nu gett bort en hundring.. det är inget jag ångrar för det gick till ett bra ändamål men ändå. Sen gick det åt några tior till kyrkkaffe, det blev lite extra dyrt eftersom det fanns så ont om växel.
Lärdom: gå inte omkring med hundralappar utan se till att ha mindre valörer.

På kontot: 3048 kr, och i plånboken c:a 80 kr.
Ont om mat börjar det bli nu, så imorgon måste jag nog handla.

Jag tömde i stort sett mitt konto för kortet igår. Satte in det på sparkonot istället.

Vet med mig att om jag KAN handla så gör jag det. Har jag en begränsad suma tillgänglig så klarar jag mig väl digt bra på den.

Nu har jag ett par hundralappar i plånboken och de ska räcka ett tag. Ska försöka att inte handla alls med kortet den här veckan.

Kl

Det blev hämtpizza igår till middag. Helt onödigt men orkade inte fixa någon middag.
Men idag har vi tagit det vi har hemma och det blir till lunch imorgon med.

Har bara två skivor bröd kvar och tänker inte köra in till stan för att köpa bara det, så ikväll gör jag scones och även till frukost imorgon :)

Så inga pengar spenderade idag. Hovis behövde ändra tiden så det blir inte utlägg för det förens nästa vecka.

kl
Har spenderat pengar idag. Tack och lov betalar jobbet det mesta, endast ett mobilskal för 30:- får jag stå för själv. Totalt onödigt köp. Hittade lite andra kvitton jag ska skicka in också och få ersättning för.

Får jag också vara med? Har just snört ut kring 70tkr plus bygglov och annat för ett stall, och sen sambons 30-årsfest med femtio inbjudna. Känner mig rätt barskrapad, enda som har pengar i det här hushållet är hästarna :D

Har egentligen börjat för någon vecka sen med att äta ur frys och skafferi. För tillfället finns falukorv, vindruvor, möjlk och chilisås i kylen. Och jag tänker inte köpa mer heller. Frysarna är dock ganska fulla än så länge och kreativiteten flödar i köket (fast, vindruvor och falukorv...?). 21 dagar kvar till löning.. Passat på att ta på mig allt extrajobb jag kan få, nu är jag inne på åttonde dagen i rad och jag har några till kvar innan ledighet.

Tycker det är skönt att köra en riktig "rensningsperiod" ibland och bli av med allt gammalt ur frysen, snåla mycket och jobba mycket. Så förvånad man blir när nästa lön dimper in och känns enorm :)

Edit: Har även aktiverat Xtraspar som avrundar alla köp uppåt och snör in mellanskillnaden på hästkontot.

Senast ändrad:

Handlat lite mat idag på kortet, 203 kr ut. Å andra sidan hade jag lite mer mynt i plånboken än jag trodde.
Och nu har jag mat för några dagar åtminstone.

På kontot: 3045 kr.
I plånboken: 100 kr.

Kl

Får lägga på 73 kr till idag, då det handlades lite frukt, bröd, (chips:o) och mjölk igen. Funderade på att beställa lite julklappar på nätet, men avvaktar lite. Så än så länge håller vi budgeten ganska bra ändå. Ja, det var den där shoppingturen med adventljustakar mm som "förstörde lite, men hade ändå tänkt köpa det på nästa lön, så det får väl vara ok att byta månad för denna gången;)

Imorgon kommer jag lägga nästan 400 kr på min personliga medium/psykolog ( överskred tiden förra gången utan att betala det, samt ett nytt tillfälle imorgon). En grej jag började med för ett tag sedan för att kunna varva ner mig i mina stressiga perioder i livet. Jag ser det som en investering för framtiden och mår bättre efter detta, så det unnar jag mig även om det inte ingår i budgeten riktigt..Eventuellt blir det snart att tanka bilen också...

Tack :)
Xtraspar är en funktion hos min bank som automatiskt avrundar kortköpen uppåt, då kan man välja tiotal eller hundratal. Alltså om du köper något för 86kr så går 4kr till ett förmånskonto eller bankkonto. Mina extra kronor går in på hästkontot. Det blir ganska många kronor om man är duktig på att svepa kortet för småsaker, som jag är.

Handlat lite mat idag på kortet, 203 kr ut. Å andra sidan hade jag lite mer mynt i plånboken än jag trodde.
Och nu har jag mat för några dagar åtminstone.

På kontot: 3045 kr.
I plånboken: 100 kr.

Och räknar som en kratta gör jag också.
På kontot: 2845 kr menar jag förstås.

knapp

Jag joinar tråden. Har 600kr att leva på fram till och med den 25e :crazy: Är normalt ganska billig i drift men är också, pga det, helt värdelös på att spara. Har nu iallafall plockat ut allting i kontanter och tänkte dela upp det på 200kr per vecka.

Någon som har mirakelknep på billig mat?

Tack :)
Xtraspar är en funktion hos min bank som automatiskt avrundar kortköpen uppåt, då kan man välja tiotal eller hundratal. Alltså om du köper något för 86kr så går 4kr till ett förmånskonto eller bankkonto. Mina extra kronor går in på hästkontot. Det blir ganska många kronor om man är duktig på att svepa kortet för småsaker, som jag är.

Det här lät ju som en galet bra grej!

Jo det är bra på så sätt att man liksom inte "märker" om man betalar 198 eller 200kr, men i slutändan så växer det på förmånskontot. Nordea är det jag har. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka