Utmaning - inspiration SNABBT

Tussinussen

Trådstartare
Ska iväg sen och rida på min arab, har tänkt vara på bana i typ 20-30 min och göra krumelurer. Han ska bara ridas i skritt, kanske låter honom trava lite men då blir det bara en och annan stor volt.

Har tänkt div. krumelurer och lite centrerad-ridning övningar för mig typ sitta där och känner hur jag växer uppåt/neråt osv.

Snälla kan någon inspirera mig? :bump: :bump: Jag tycker att allt är kul men är rädd för att han får tråkigt!
Brukar göra typ
Skritta runt på lös tygel några min. Ta upp tygeln och göra ett par stora volter, efter ett tag brukar jag märka tydligt hur han sänker huvudet och börjar jobba. Sen gör vi typ

Stora volter
Mindre volter (typ halvbanor)
Åttor
Serpentiner olika "svängda"
Skritta rakt mot en viss punkt (vi har inga bokstäver) utan att använda tygeln för mycket
Träna halt, stå still o backa (han är dålig på att göra halt utan att höja huvudet)
Skänkelvikningar

Så skrittar vi runt ett tag igen på lös tygel.

Så tänker jag rida några stora volter/serpentiner "för min skull" o. träna sitsen enl CR.

Hur skulle ni lägga upp ett intressant pass som hade med allt detta? :bump:

(Tror att han kan öppnor/slutor/vändningar men jag har inte fått till det än, ska ta in en kunnig kompis som insruktör för att lära mig hur på rätt sätt så föreslå inte det).

:banana: :banana:

Sv: Utmaning - inspiration SNABBT

Detta gjorde jag på min senaste ridlektion;
Jag red på en volt, hade koner uppställda på den öppna delen av volten. som en sorts markering, för att se hur volten skulle se ut.

Övningen gick ut på att jag inte skulle använda innertygeln alls, utan endast innerskänkel och yttertygel.
Går han för långt in, då ska innerskänkeln vara där. Går han för långt ut, ja då ska yttergeln vara där och bromsa.

Såhär började vi.
halt mellan konerna
en korrekt halt och han ska stå helt stilla.
Sedan fortsätta i skritt halva volten.
efter halva volten gör jag en 10meters volt in mot mitten.
i denna volt, ska han vara riktigt böjd, gärna nästan gå undan för skänkeln. Led lite grann med innertygeln, och tryck ordentligt ut med innerskänkeln om han vill gå in.
Sedan upp till konerna igen, fortfarande så pass böjd som han var på lilla volten.
Och efter halten ska hästen gå på ett normalböjt spår igen.
sen gjorde jag samma sak fast i trav.
Halt, trava ner till lilla volten, skritta den volten, eftersom det är ansträngande för min lilla otränade häst.
När volten är färdig, ladda för trav, trav till konerna och halt.
Sedan gjorde jag detta med galopp också, men det ska ju inte du träna så det tar jag inte ;).

Hoppas du har fått ett ganska bra tips i alla fall :D

Senast ändrad av en moderator:

Låter som jättebra träning....det enda jag inte fattar är vart du har konerna någonstans? :idea:

Hmm... vet inte hur jag ska förklara det. jag får rita.
Men den verkar inte riktigt vilja ladda upp bilden.. men skriv ett inlägg, så gör jag en ny när jag kommer hem :)

Men man ska alltså ställa konerna så att man kan rida emellan dem på volten.
ritar sen ;)

Hmm... vet inte hur jag ska förklara det. jag får rita.
Men den verkar inte riktigt vilja ladda upp bilden.. men skriv ett inlägg, så gör jag en ny när jag kommer hem :)

Men man ska alltså ställa konerna så att man kan rida emellan dem på volten.
ritar sen ;)

Nu fattar jag! Tack, det låter bra
Speciellt haltträning för det är han dålig på...:smirk:

Jo, det är skitsvårt att få en korrekt halt tycker jag.
jag lägger upp en bild i alla fall, så du ser lite hur jag menar.
Den här övningen är jättebra, för att kolla att man sitter rätt och hur hästen egentligen går.
http://i173.photobucket.com/albums/w44/Tebazz/rida/Namnlost-1.jpg

Det du också kan göra är mycket övergångar.
På min första lektion tränade vi just det här, och framåtbjudning.
Halt, trycka lätt med vaden, hästen ska gå fram direkt. skritta femton steg. halt igen, osv. sen kan man ta det i trav. trava femton steg, skritta femton steg, trava, skritta osv. det är jättebra för att stärka bakpartiet på hästen, också ryggen. Hoppas att det går bra :bump:

Jo, det är skitsvårt att få en korrekt halt tycker jag.
jag lägger upp en bild i alla fall, så du ser lite hur jag menar.
Den här övningen är jättebra, för att kolla att man sitter rätt och hur hästen egentligen går.
http://i173.photobucket.com/albums/w44/Tebazz/rida/Namnlost-1.jpg

Det du också kan göra är mycket övergångar.
På min första lektion tränade vi just det här, och framåtbjudning.
Halt, trycka lätt med vaden, hästen ska gå fram direkt. skritta femton steg. halt igen, osv. sen kan man ta det i trav. trava femton steg, skritta femton steg, trava, skritta osv. det är jättebra för att stärka bakpartiet på hästen, också ryggen. Hoppas att det går bra :bump:

Man tackar :bow: :bow: :bow:

Varsegod :D

Hoppas att det hjälper lite.
Jättebra övningar på min häst i alla fall. Som har svårt att böja sig i det ena varvet, och det andra har han lätt att förböja sig. Så det är lite klurigt :p
Kom också ihåg att det är ansträngande för en inte fullt så musklad häst att göra denna övningen. Därför får de gå lite långsammare för att hinna med. Men på den "fria" delen ska de trampa på bra.
Men som sagt bra träning!

Senast ändrad av en moderator:

Varsegod :D

Hoppas att det hjälper lite.
Jättebra övningar på min häst i alla fall. Som har svårt att böja sig i det ena varvet, och det andra har han lätt att förböja sig. Så det är lite klurigt :p
Kom också ihåg att det är ansträngande för en inte fullt så musklad häst att göra denna övningen. Därför får de gå lite långsammare för att hinna med. Men på den "fria" delen ska de trampa på bra.
Men som sagt bra träning!

Precis så där är min. Böja åt höger går hur bra som helst men böja åt vänster, då är det motstånd motstånd motstånd.

Precis. Har lärt mig att oftast är det så att den sida som manen ligger åt är hästens svaga sida. Hästen lägger halsen mot vinden, och den sidan ska vara stark för att kunna stå emot, och då blåser manen åt andra hållet. Det stämmer i alla fall på de flesta hästar jag har ridit :banana:
Men den här övningen mjukar verkligen upp hästen. Börja med hästens svåra sida :bump:

Precis. Har lärt mig att oftast är det så att den sida som manen ligger åt är hästens svaga sida. Hästen lägger halsen mot vinden, och den sidan ska vara stark för att kunna stå emot, och då blåser manen åt andra hållet. Det stämmer i alla fall på de flesta hästar jag har ridit :banana:
Men den här övningen mjukar verkligen upp hästen. Börja med hästens svåra sida :bump:

Ska göra det tack!!!!! :bump:

hej igen!
har en ny övning till dig att bita i. (visst är det bra att jag tränar ibland :rofl: )
jag lägger in en bild för att du ska förstå bättre.

Voltövning

Gör ett litet fyrkantspår, si sådär en tredjedel av ridbanan kanske.
Ställ upp 10 koner på den lilla banans mitt, så som bilden visar.
Mellanrummet mellan de tätaste konerna, ska vara ganska litet, så att du verkligen får kämpa dig igenom dom. precis så att hästen får plats nästan.

Nu ska du göra volter mellan konerna.
Börja med en volt i det varvet din häst har svårt för. Rid volten fram till konerna, gör en halt, och fortsätt på volten. Gör så vid varje par koner på en liten volt.
Nästa gång du kommer till mitten, gör du halt igen. men denna gången tittar du åt den andra volten, och byter volt. Då kommer du i andra varvet och gör samma sak.
Håll koll på yttersidan med hjälp av yttertygeln, och håll koll på innersidan med hjälp av innerskänkeln. Innertygeln ska du kunna släppa när som helst, utan att hästen söker sig utåt.

När du gjort detta i skritt kan du gå över till trav. Trava ett halvt varv, skritta två steg, trav igen, och gör halt vid konerna. byt volt och gör samma sak igen.
Denna övningen är så bra för man kan göra så mycket av den, bara fantasin sätter stopp.

Hoppas att du får användning för mina små övningar som min tränare gör för mig och hästen, haha.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka