utleasing?

linnsan

Trådstartare
Utleasing, är det samma sak som uthyrning?

Undrar då jag har en treårig arab som jag gärna skulle se gå löp, men har själv varken träningslicens eller har råd att låta annan tränare träna honom (är endast sjutton och går skolan så har inget fast jobb)

väldigt tacksam för svar!

Sv: utleasing?

Det är samma sak men vilkoren är ju olika i varje fall. Jag leasar min ena häst och det gör vi genom att ge 10 % av ev insprungna pengar till ägaren inget mer. Hyra då blir det väl en fast kostnad varje månadnkan jag tänka. Kanske inte så klara svar men hoppas att det hjälper. MVh Linda

Det är samma sak. En amatörtränare får bara träna hästar som han/hon äger (eller hyr) helt eller delvis.

Hur och om man betalar har inget med det hela att göra.

Den formella termen är "förhyrning".

Det du ska tänka på är att medan hästen är uthyrt är det från sportens skillnad den som hyr som "äger". Det är dennes ägarfärger mm och denne som står som ägare i programmet.
Hästen är dock fortfarande registrerad på dig hos registraturen.

Kontakta gärna någon på Svensk Galopp med dins frågor så att du vet att allt görs på rätt sätt från början. 08 - 627 2000.

Ok, då ska jag kontakta dem.

Är det vanligt att ägaren betalar stallplatsen?

Jag tänkte bara ta en liten del av prissumman som kanske 10 % eller ngt liknande. och sedan så får den som lånar resten.. Är detta vanligt eller hur går det till?

Den, som hyr hästen betalar löpande utgifter, men se till att försäkringen står på dig.
Annars gör, som Genberg föreslår.

Ok, tack för era svar!:)

Ska jag fixa alla papper och sådant nu eller gör den som hyr honom det?

Har du bara reg-bevis o pass på hästen så fixar tränaren resten.
Har du möjlighet så kom gärna förbi på derydagen där arabgaloppen har info-tält.
Mycket folk att prata med.

Okej, tack för alla svaren!
Jag har ca 40 mil till täby och eftersom att jag inte kan köra själv och ingen i min familj är hästintresserad så tror jag inte det går. Men tack ändå!

Nu vet vi inte var du bor, men Derbyt går på Jägersro, så antingen har du väldigt långt eller kortare än du tror.

Förresten, räcker det att hästen är registrerad i sin rasförening eller ska jag regga honom i galopppregistret (eller vad det nu heter)?

Den registreras som "häst i träning" hos Svensk Galopp i samband med att den sätts i träning.
Bara du har pass samt vaccination enligt nedan i ordning.

Det är alltid bra att lära sig så mycket som möjligt om sporten själv. Det gör det lättare för dig att ställa rätt sorts krav på din tränare om inte annat.

Du är välkommen att ställa frågor även på Skandinavisk Arabgalopps eget forum
www.arabgalopp.com

Där hittar du proppar, tränarlistor mm. Och kan t ex få reda på var derbyt går..:cool:

Genberg är en snäll och klok farbror. Der är klart du ska gå in på arabernas hemsida, Linnsan. Massor av galopp, ett forum och det finns säkert också nå'n du känner igen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka