Utlåning av avelssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 1234567
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 401
Status
Stängd för vidare inlägg.
1

1234567

Jag har fått en förfrågan om att låna ut ett av mina ston till avel. Det har jag aldrig gjort förut och vill gärna ha råd och tips vad som kan vara bra att tänka på. Jag har lovat att fundera på saken.

Hur fördelas kostnaderna? Finns det färdiga kontrakt för detta? Vad ska jag mer tänka på? Fördelar och nackdelar?

Tacksam för alla svar.

Sv: Utlåning av avelssto

Enklast är att lämna ut stoet på foder till den som vill ta föl på henne och sedan låta fodervärden stå för allt som rör stoet under den tiden.
Om man gör på det sättet så kan änvända vanliga fodervärdsavtal. Man skriver då in avel som användningsområde.

Fördelar:
Du har häst utan att ha den så att säga och sparar in lite på utgifterna.
Du kan se om ditt sto fungera i avel utan att själv behöva ta riskerna och kostnaderna.
Nackdelar:
Det är långt ifrån riskfritt att ta föl på ett sto, allt kan hända. från det enkla att hon inte blir dräktig till att hon dör. Det är procentuellt inte så stor risk men om det ändå händer så bllir det jobbigt.
Du blir utan häst i över ett år och det kommer att ta ännu mer tid att få igång henne igen till ridhästkondition.

Sv: Utlåning av avelssto

Du kan lägga upp "utlåningen" precis som du vill. Det vanliga är väl som tidigare sagt att man lånar ut hästen på foder. Jag lånar själv en "mage" och där har ägaren kvar henne precis som vanligt och jag fungerar som medryttare och utbildare av häst och ägare.
Vi har skrivit ett kontrakt om vem som har yttersta bestämmanderätten, hur kostnaderna ska fördelas, vem som ska stå som uppfödare etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Myzan87
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 262
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka