Utländska saluhästar

S

Stopek

Ser att det i Skåne finns en del holländska halvblod till salu. Är det någon som har något att berätta om just de holländska halvbloden?

En del hästar annonseras också från Lettland. Ser ofta kanonfina ut. Har någon erfarenhet av turer till Lettland för att titta på häst och kanske även av att ha köpt därifrån?

Hälsning Maja

Sv: Utländska saluhästar

Vi har två lettiska importer på ridskolan där jag jobbar och de är helt olika. De är båda ganska grova i typen men där slutar också skillnaderna. När de kom var den ena totalt orädd med en enorm hoppkapacitet och samarbetsvilja, medan den andra har ett trippigt steg, hoppar utan nämnvärd teknik, är i princip rädd för sin egen skugga och stressa lätt upp sig. Huruvida detta beror på ras eller hantering kan man ju fundera på själv, men jag har svårt att tro att det beror på rasen.

Angående de holländska hästarna har jag sett några fina, men som någon sa så är det troligtvis inte de bästa hästarna som exporteras.

Holländskt halvblod= KWPN är världens största stambok och är bland dom främsta inom dressyr och hoppning. KWPN är med andra ord en utmärkt ras om man vill satsa. Har själv ett kwpn sto och nästa häst kommer garanterat bli en kwpn det också. Det är som med alla halvblod att det finns både riktigt bra och en del sämre som exporteras.

Det man kan säga för alla importer är att man får vad man betalar för. Riktigt bra hästar kostar var de än kommer ifrån och billiga importer är det i allmänhet något som inte är helt hundra med.
De kan säkert fungera väldigt bra till en hobbyryttare men vill man ha lite mer så är det inte rätt häst. En import med kapacitet kostar minst lika mycket som svensk född med samma.

Holländskt halvblod= KWPN är världens största stambok och är bland dom främsta inom dressyr och hoppning. KWPN är med andra ord en utmärkt ras om man vill satsa. Har själv ett kwpn sto och nästa häst kommer garanterat bli en kwpn det också. Det är som med alla halvblod att det finns både riktigt bra och en del sämre som exporteras.

japp precis så va de ja :) riktigt fina hästar:love: har en själv faktiskt:d eller a i en månad till iaf. hästar som vad ja har hört och sett är väldigt ridbara och har ett bra temprament som sporthäst

På ridskolan har vi ett holländskt sto hon är världens snällaste och jättegosig men stor 172cm hög har hoppat över manegedörren på 182cm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10