Utlånad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utlånad häst

Hur kan det få gå så långt, utan att någon i stallet har reagerat:confused: Jag blir så ledsen när jag hör sådant.
Hoppas du fått tag på vet. nu så hästen får hjälp.

därför dom i stallet tar ut hovslager när det behövs och i detta fallet är det annat!!!

hästar ska inte skos var 6 vecka utan 7-9v vad jag vet! att det blev så lång tid var pga han inte var i ett jätte akut tillstånd med skorna (v10) ansåg jag det inte var jätte akut han hade inte EXTREMT långa hovar då och bokade senare samma vecka bokade med hovslagare vi ringer alltid samma vecka när det e dags att sko men vid detta tillfället så var det 3 veckors vänte tid! har aldrig varit med om det med denna hovslagre tidigare ta reda på fakta innan ni hoppar på folk! är less på allt klagande nu! och nä jag ringer inte till nån annan hovslagare om det nu är vänte tid trivs man bra med samma och inte vill byta hovslagare allt för ofta! viktigt köra med samma hovslagre som känner till hästen och hur den ska SPECIAL skos!

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta om jag missuppfattat det. Trodde det var mer än bara hovarna.

Att någon i stallet inte har reagerat är för att för det första går hästarna med täcke på ,för det andra har hästan haft mycket tjock päls tills för några veckor sedan då ägare och fv klippte hästen, 3 för att hästen inte är hängig eller slö (märkbart) för ögat. Han spriner och leker och busar i hagen som om ingenting!

jag tycker Att du ska ta ut vet och få konstaterat att hästen inte är så smal som du och kotknackaren eller vad det var, tycker.
jag ska ta en titt till idag när jag kommer till stallet på honom för att vara säker på vad jag pratar om men jag har inte sett det (eller någon annan) folk som varit där hovslagare vetrinärer osvhar sett honom och har inte sagt något, skulle det vara så illa som ni påstår skulle de ha reagerat!
Vanvård ? -NEJ
fodervärdens fel? -både och, tycker att båda kunde varit mer uppmärksamma, men som sagt det är lätt att bli hemma blind! Jag vet.
I frågan om hur de foras i vårt stall, jag tror inte jag har stött på någon annan mer än de som har lösdrift, som fodrar mer än tre ggr om dagen, faktiskt.
Jord kolik är större risk för hästarna att få om de har lite gräs i hagarna (då de äter rötterna) än om de inte har något gräs alls då går de inte och plockar i marken.

Jag skulle blivit glad om ägeren till hästen skulle vilja komma ut igen en dag så att vi kunde prata om det för det har blivit en heeeeel del missförstånd! Tråkigt för hela vårt stall som blir ledsna och undrar om de inte gör tillräckligt för sina hästar.

Kram/ hästägaren till "hästen med näsblod"

ja men det e det oxå allt e inte bara riktat mot dig (donnaex)som jag skrev! men jag ska till stallet å ska fotta honom hur han ser ut nu så kan ni själva se å bedöma! visst han e lite magre vi har ändrat foderstaten för jag kan säga om det första inlägget att allt låter mkt värre än det ser ut kan jag säga .. och det e jag som lånar hästen så att säga nåt mer vill inte vara anonym i detta jag döljer ingenting! pma mig istället om ni har nåt ni vill säga eller fråga!

Då var det kanske inte så illa :) Hoppas allt löser sej, lycka till :bump:

hej

jag "beställer ut vet för dokumentartion då" och för att få råd om foderstat..

Om hästen är i dåligt hull eller ej kan vi diskutera i evighet , alla har olika syn på saker å ting.

Att du fodervärd tänker lägga ut bilder på honom kan du lägga ner direkt, ok om jag väljer att göra det men faktiskt ej att du gör det.

Varför? - jo för att han ska säljas och jag är inte intresserad av att få en stämpel på honom att det är hästen som inte fick fullgod foderstat och inte sköttes om av hovslagaren.

Att du "kommit ut" och ej vill vara anonym är ditt val men då kan du skriva ditt namn och inte "Comet"..

Jag har frågat här i anonymiotet för att bara ha någon att bolla funderingar och tankar med men känner att det blivit smutskastning i stället..

Känns skit :mad:

och ja jag kommer till stallet i helgen för att reda ut situationen så att säga...

Gillar f.v väldigt mycket men ... ja vi ser vad som händer å sker

hej

jag "beställer ut vet för dokumentartion då" och för att få råd om foderstat..

Om hästen är i dåligt hull eller ej kan vi diskutera i evighet , alla har olika syn på saker å ting.

Att du fodervärd tänker lägga ut bilder på honom kan du lägga ner direkt, ok om jag väljer att göra det men faktiskt ej att du gör det.

Varför? - jo för att han ska säljas och jag är inte intresserad av att få en stämpel på honom att det är hästen som inte fick fullgod foderstat och inte sköttes om av hovslagaren.

Att du "kommit ut" och ej vill vara anonym är ditt val men då kan du skriva ditt namn och inte "Comet"..

Jag har frågat här i anonymiotet för att bara ha någon att bolla funderingar och tankar med men känner att det blivit smutskastning i stället..

Känns skit :mad:

Den här tråden blev nog inte som någon av er tänkt er! Och jag tycker inte att du 'kastat skit' på fv då iaf jag läst upprepade ggr att du gillar fv och inte vill såra henne. Men men.

Tycker det verkar klokt av dej att ta ut en veterinär iaf så slipper du (och fv) oroa sej!

Hoppas det ordnar sej till det bästa, för både dej, fv och framförallt hästen :)

ja allt blev lite fel här! jag skulle inte läst detta forumet över huvudtaget eftersom jag e känslig å tar allt personligt så kunde jag bara inte låta allt folk som läser forumet å riktigt klankar ned på f.v fast att folket inte vet vem man är så känns det inte kul att det diskuteras öppet här men jag har lärt mig en läxa om detta nu! man lär sig av sina misstag eller hur?

Har nu blivit ny medlem och läst de som skrivits här inne på denna tråden! 333-->Du kanske inte "hänger" ut fv men du kan ju vara lite mer diskret iaf.Jag menar hur tror du att hon känner sig när du sitter här inne och gnäller på henne.Hon gör allt för hästen!! Jag menar hon läser ju själv och ser ju att du inte är hel nöjd precis. Och sen tycker jag inte att du ska hänga ut oss andra i stallet som dåliga hästmänniskor.De är ju faktiskt såhär att dom flesta hästarna i stallet får mat 3ggr/dag ! De går tyvärr inte att fixa på annat sätt så de blir fler.Vi jobbar ju dom flesta av oss eller går i skolan,då är de svårt att ta sig ifrån jobbet och fodra dom runt 12 med lunch. Dom får frukost,lunch/middag när dom kommer in och kvällsmat runt 20. Och gräshagar,vem har de i detta konstiga väder soom vi har i Sverige just nu,regnar de inte så blåser de eller så snöar de eller haglar. Är de fint en dag så regnar de till 90% dagen efter.De är ju iaf bättre att dom faktiskt får gå ute,och vi har ju relativt fina hagar för leran är inte den där rikigt kletiga även om de ösregnar i 2-3 dagar.
Vill inte vara sån men gnäll inte på oss andra! Vi tycker om hästar lika mkt som du! :mad:

inte meningen att låta så arg men jag har hållt på med hästar sen jag var 7,gått 3årig gymn. med just inriktning häst ridning och allt däromkring. Vill INTE bli anklagad för att inte ta han om min Foderhäst! :(

¨

Jag har läst tråden och några av dina andra i frågan. Min spontana reaktion är att ni borde reda ut det här privat och inte via nätet.

Sen kan jag tycka att du har startat det här. Det är ju du och inte fodervärden som startat en offentlig diskussion. Jag förstår att hon känner sig påhoppad, det skulle jag också göra. Även jag skulle vilja visa bilder på hästen. Jag tycker inte att du kan stoppa henne. Om du var rädd för att sänka försäljningsvärdet på hästen så borde du inte hängt ut situationen offentligt på det här sättet.

Du kanske borde tänka efter före!

Norrland

I frågan om hur de foras i vårt stall, jag tror inte jag har stött på någon annan mer än de som har lösdrift, som fodrar mer än tre ggr om dagen, faktiskt.

Här måste jag bara få hjälpa till lite...
Oavsett hur traditionerna ser ut i ert stall och stall runt omkring er, så är det ett faktum ställt av utbildade agronomer och veterinären att hästen är byggd för att äta lite hela tiden. Som på bete.
När vi ställer dem på stall, när gräset tryter höst, vår och vinter, behöver hästen fodras med jämna mellanrum. Varför? Jo hos hästen rinner det ständigt till saliv och när enbart saliv i magsäcken sänks PH-värdet i magsäcken. Har man för många timmar emellan fodringarna riskerar man att det blir så surt i magen att hästen får magsår. Detta är inte alls ovanligt.

Man bör således fodra med inte allt för många timmar emellan, två gånger om dagen är på tok för långt emellan! I mitt stall fodrar vi vintertid grovfoder 4 gånger per dygn.

Jag har aldrig stått i ett stall som inte haft lunchfodring, knappt hört talas om, å då är det vanliga stall med tränande hästar, joursystem eller ägaren som fodrar osv.

För era hästars skull borde ni verkligen se över era rutiner om ni i dagsläget enfast fodrar 2 gånger om dagen, men inte har fri tillgång.
Men jag kanske missuppfattat, för enligt tidigare skrivet så har ni väl endast fodrat grovfoder två gånger om dagen och inget vid lunch? Har jag missuppfattat ber jag om ursäkt! Det är ju lite skilda bud i tråden... ville bara belysa detta för hästarnas skull, inte för att hacka på någon!

I övrigt tycker jag det är ledsamt att hela den här "historian" blivit ett tjafs på internet. Som fodervärden skriver, alla gör vi misstag och jag hoppas ni kan reda ut allt detta tillsammans för hästens skull.
:bow:

Senast ändrad av en moderator:

man lär sig av sina misstag eller hur?

:bow: Det där måste vi alla göra! alla gör vi misstag, och kommer säkerligen göra framöver också... Man blir aldrig fullärd ;)

Men lägg åt sidan ära nu hörni allihopa och fokusera på hästen!
Om nu ägaren som är van att se hästen tycker att den gått ner så mycket jämfört med innan, så försök tillsammans komma till botten med Orsaken. Det kan ju vara tråkigheter som mask, sjukdom eller nåt inre fel? Fokusera framåt!
Försök hjälpas åt, även om jag förstår att det gör ont att läsa den här tråden om man är fodervärden. Jag har aldrig tolkat tråden som ett sätt att visa hur dålig fodervärd ägaren har, tvärtom, om du Comet läser igen ser du hur fint hon skrivit om dig, att du kanske är lite okunnig på vissa plan (är vi alla!!) men att hon fått en känsla av att du kan bli Riktigt duktig och att hon gillat dig hela tiden :bow: Läst det?

Hoppas detta löser sig till det bästa för Hästen, lägg energi på honom istället för osämja.

Här måste jag bara få hjälpa till lite...
Oavsett hur traditionerna ser ut i ert stall och stall runt omkring er, så är det ett faktum ställt av utbildade agronomer och veterinären att hästen är byggd för att äta lite hela tiden. Som på bete.
När vi ställer dem på stall, när gräset tryter höst, vår och vinter, behöver hästen fodras med jämna mellanrum. Varför? Jo hos hästen rinner det ständigt till saliv och när enbart saliv i magsäcken sänks PH-värdet i magsäcken. Har man för många timmar emellan fodringarna riskerar man att det blir så surt i magen att hästen får magsår. Detta är inte alls ovanligt.

Man bör således fodra med inte allt för många timmar emellan, två gånger om dagen är på tok för långt emellan! I mitt stall fodrar vi vintertid grovfoder 4 gånger per dygn.

Jag har aldrig stått i ett stall som inte haft lunchfodring, knappt hört talas om, å då är det vanliga stall med tränande hästar, joursystem eller ägaren som fodrar osv.

För era hästars skull borde ni verkligen se över era rutiner om ni i dagsläget enfast fodrar 2 gånger om dagen, men inte har fri tillgång.
Men jag kanske missuppfattat, för enligt tidigare skrivet så har ni väl endast fodrat grovfoder två gånger om dagen och inget vid lunch? Har jag missuppfattat ber jag om ursäkt! Det är ju lite skilda bud i tråden... ville bara belysa detta för hästarnas skull, inte för att hacka på någon!

Håller med fullständigt! :bow:

Till trådskaparen, och alla andra som uppenbarligen känner varandra på nåt sätt:

Något måste ju uppenbarligen ha gått fel, om hästen är mager? :confused: Det är är ett citat från tidigare i tråden:

Både et å vet anser att han är alldeles för tunn och hovslagaren gav mig en duvning när han såg hästens hovar...

Har det gått så långt så kanske man borde reflektera lite mer över vad man håller på med? Då räcker det inte med att säga att "man vill väl" osv...? :confused:

¨

Jag har läst tråden och några av dina andra i frågan. Min spontana reaktion är att ni borde reda ut det här privat och inte via nätet.Har inte hängt ut någon- har jag skrivit namn?.. Läs vad jag skrivit från början:idea:

Sen kan jag tycka att du har startat det här. Det är ju du och inte fodervärden som startat en offentlig diskussion.japp för att ha bollplank- pecis som du gjorde då du skrev din tråd om att du inte mockat till din häst/ hästar å att du hade dåligt samvete när nån "hoppade på dig" Jag förstår att hon känner sig påhoppadHALLÅ! jag meddelade henne att jag skrivit frågan här och hon misstyckte ej! hon tyckte däremot att vissa svar var jobbiga att läsa just för att hon tog det personligt.., det skulle jag också göra. Även jag skulle vilja visa bilder på hästen. Jag tycker inte att du kan stoppa henne. Om du var rädd för att sänka försäljningsvärdet på hästen så borde du inte hängt ut situationen offentligt på det här sättetVad e du inte förstår?.. har varit helt anonym:cool: .. Forumut är väl till för att man ska kunna diskutera saker som man funderar över:confused: .

Du kanske borde tänka efter föreoch du borde läsa bättre! gillar f.v massor men hästen är det mest centrala för mig å jag ville ha hjälp med hur jag skulle göra för att ej trampa på tår men att min häst får det den behöver!

NorrlandSydSverige:banana:
.............

inte meningen att låta så arg men jag har hållt på med hästar sen jag var 7,gått 3årig gymn. med just inriktning häst ridning och allt däromkring. Vill INTE bli anklagad för att inte ta han om min Foderhäst! :(

Diskuterar inte dig överhuvudtaget:smirk: Kul att du gillar hästar å utbildat dig inom det:banana:

Och sen tycker jag inte att du ska hänga ut oss andra i stallet som dåliga hästmänniskor.Har ej yttrat mig om vem som är bra eller dålig!De är ju faktiskt såhär att dom flesta hästarna i stallet får mat 3ggr/dag .. .!ja det är möjligt men det går ej att komma ifrån att han tappat i hull De går tyvärr inte att fixa på annat sätt så de blir fler.Vi jobbar ju dom flesta av oss eller går i skolan,då är de svårt att ta sig ifrån jobbet och fodra dom runt 12 med lunch. Dom får frukost,lunch/middag när dom kommer in och kvällsmat runt 20. Och gräshagar,vem har de inte många när det just varit vinter, därav kan man ge foder ute i högar på marken med hö eller ensilage
Vill inte vara sån men gnäll inte på oss andra! Vi tycker om hästar lika mkt som du! :mad: det handlar inte om man gillar hästar eller inte...
................

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 316
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: lovehorses
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka