Utlånad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
3

333

Detta inlägg blev längre än jag menat att det skulle bli men ...

Om er häst var utlånad och det var tre veckor kvar av avtalet.
En vet. har påpekat att hästen ser mager ut och sen en månad senare så får jag en avhyvling att hästen går på svältgränsen och att även om han är utlånad så måste jag ta mitt ansvar och se till att fodervärden får upp honom i hull omgående för annars finns risk för att hästens organ "pajar"

Hästen har fått 8 kg ensilage, 10 dl blöt betfor, 1 l musli fördelat på två tillfällen per dag.. i tre månader

Det ingår ej mer hö i hyran .. då får man betala extra...

Nu har f.v köpt olja som han får 1.5 dl morgon å kväll
Han får ensilage 3 ggr per dag totalt 12 kilo och 5 dl mer musli och 5 dl mer betfor. Jag har köpt lucern hack som han får i krubban morg å kväll.. Får mat tre ggr dag nu.. Eller ja ska få men det har ej kommit igång med de nya rutinerna..

Men han äter ej upp sin mat, han är annars ENORMT matglad och hade ätit dygnet runt om han kunnat..
Är mkt orolig:crazy: .. han måste gå upp minst 50 kilo tills onsdag annars tyckte ET att vi skulle ta ut vet och få ett omdöme och ev hjälp med hur fodervärden ska gå till väga.

Avtalet är bara tre veckor till, vad hade ni gjort???

Vissa saker har kanske inte skötts så bra men vill ej klanka ner på denna goa tjej.. Vi har skrivit ett gediget avtal där det står om hur han ska skötas mm och vi har skrivit under båda två.

Är rädd att jag får hem honom och han får följd sjukdomar så att säga av att varit så mager. Rädd att han fått/ får sand/jordkolik då han varit utan mat mellan typ 10 till 19-20 tiden = 9 -10 timmar i en hage med enbart några strå i leran.

Vad hade du gjort?:confused:

Sv: Utlånad häst

han måste gå upp minst 50 kilo tills onsdag annars tyckte ET att vi skulle ta ut vet och få ett omdöme och ev hjälp med hur fodervärden ska gå till väga.
Hur ska man få en häst att gå upp 50 kg på mindre än 1 vecka

Men han äter ej upp sin mat, han är annars ENORMT matglad och hade ätit dygnet runt om han kunnat..
Han kanske längtar hem eller är sjuk

10 dl betfor om dan är ju alldeles för mkt tro jag.8 kg ensilage om dan motsvara kanske ca 4 kg hö om dan, min stora häst äter ca 16 kg ensilage om dan/ ca 7-8 kg hö...

Magra hästar brukar vet rekomendera krossad korn till:bow:

Om jag vore dig, skulle jag ta hem hästen så fort som det bara var möjligt;)

Senast ändrad av en moderator:

det var i onsdags et sa det... men den nya fodringen "har ej kommit igång ännu"... så det böjar bli bråttom nu:rofl:

10 dl är då den är oppblötad.. typ 2 torr per utfodring blir det väl..:confused:

tar jag hem honom begår jag kontraktsbrott och jag vill inte bli skyldig henne något:crazy:

och sen känner jag att hon har "satt honom i denna situationen" då får hon ta sitt ansvar och reda ut denn

men ja.. hästen måste ju må bra å gå först..:)

*****************raderad************************

Senast ändrad av en moderator:

Du tycker inte att hon gjort kontraktsbrott då??
Hon har skrivit under på att hon ska ta hand om honom ordentligt men någonstans har det ju blivit fel, antingen har hon inte fodrat han som hon skulle eller så e han kanske sjuk??
I vilket fall som helst har ju hon brytit kontraktet genom att inte se till att fodringen tillgodoser hans behov eller så har hon inte kontaktat vet. när han började magra och han inte höll hull...Ta hem hästen! ju längre du väntar ju värre blir det och när pållen väl e hemma så ta dit en vet. som kan kolla över den och skulle det vara något fel på den orsakat av fodervärden så e hon ju dum om hon börjar gaffla om att du gjort fel...

Ni verkar ju ändå ha kommit bra överrens fodervärden och du? Då kan hon ju inte tycka att det är konstigt att du vill ha hem hästen lite tidigare nu när det blivit på det här viset.
Och att hon ska reda upp det låter lite konstigt då hon knappt hinner göra så mycket på 3 veckor. Nä, prata med henne, hon kanske släpper i väg hästen till dej frivilligt och se till att hästen får ordentlig omvårdnad!

Jag förstår att du är orolig för din häst!
Någonstans i allt detta önskar jag också att fodervärden får LÄRA sig att det har blivit hemskt fel här, att om hästen är så mager som du skriver, hon får ära sig att SE att så ska en häst inte se ut.
Tänk om hon köper egen häst sedan och fortsätter med samma okunskap med den?

Försök på ett bra men rakt sätt att förklara Varför hästen blivit så här smal, vad som kan hända, och lär henne lite, utan att ni blir omsams för det är ju onödigt.

Det låter inte som att du gärna vill ta hem hästen innan dessa tre veckor gått, men tänk också på att en häst som gått ned mycket i vikt tar enormt mycket längre tid att få upp igen. Först måste man få stopp på viktraset, sedan kan de sakta börja gå upp igen i vikt men det tar många månader, inte enstaka veckor. Det måste er ET också förstå.

Det låter som om du sett till att ni tagit ett steg åt rätt riktning men jag skulle vilja vara mer petig.
Vet du om någon analys finns på det grovfoder hästen fått/får hos fodervärden? Vad för ts-halt det har? (lite blött el mycket blött?)
Vad ska hästen äta för grovfoder när den kommit hem till dig igen?
Ska du ha hästen hemma ett tag sen?
Tänk på att göra ett mycket noggrant foderbyte vid flytten. Antingen tar du dit det nya grovfodret du sak fodra med till fodervärden ställe en vecka innan flytten, eller köper du med av hennes ensilage hem, foderbytet ska helst ta minst 2 veckor, du vill inte riskera diarré eller fång på en redan mager häst.

"tvinga" fodervärden att hitta en lösning för lunchfodring, i värsta fall får hon ha hästen ensam i en egen hage och lägga ut en rejäl giva grovfoder på kvällen somhästen får vid utsläppet och som räcker några timmar gärna hela dagen. Måste hon köpa till extra foder utöver det som ingår för att hästen ska få upp hullet igen, då får hon göra det, annars kan hon skicka hem honom.
Var bestämd men hjärtlig. Försök lära henne nåt istället för att vara hård och kall (vilket du inte verkar vara). Hon har säkert inte hamnat i den här situationen av elakhet emot hästen, fint om hon lär nåt, vi måste alla lära av våra misstag.

OBS! att gå upp 50 kg kommer ta månader.
Min häst tappade nära på 100 kg hull och muskler efter operation i december och nu 3 månader senare är hon långt ifrån sitt forna jag, jag skulle gissa att hon gått upp kanske 30-40 kilo på sin höjd!! men kanske bara 20-30 kg likväl.... Det tar enormt mycket tid. Då har min häst fått i princip så mycket hösilage hon kan äta (ts 60% och bra näringsvärden) och 2, nu nästan 3 kg kraftfoder för konvalescenter.

Lycka till, det kommer säkert ordna sig med lite tid!
Kanske behöver din häst din kärlek igen, kärlek och mycket mat.
Gör det som känns rätt i magen din, ta hem eller vänta 3 v.
Jag hade nog inte kunnat vänta...

svar till kokkorn, fijja, veronican

ja det har fungerat bra har jag tyckt med denna tjejen. Hon har potential att bli riktigt duktig som sagt och har bra hand med honom. Han gillar henne å de trivs i hop.

Men- vissa saker har ej skötts nej... av vilka orsaker kan jag och vill jag inte gå in på...

Jo ett kontraktsbrott har begåtts men jag vill så gärna se mellan fingrarna då jag gillar henne så mkt men hästen måste ju gå i första hand då han är i "människans vård"...

Han är utlånad för att jag inte har tid och råd som nybliven mamma att ha honom själv. Och jag vägrar stå för kostnaderna som kommer att bli om han får följdsjukdomar utav detta. Hon loooovade att ta vääääl hand om honom och någonstans blev det inte riktigt såå:cry:

Hon har skrivit nu att jag kan hämta honom när jag vill om jag vill det men jag står utan stallplats, utan pengar, utan tid helt handfallen .. Vi har skrivit i kontraktet att om han far illa hos henne så har jag rätt att ta hem honom och hon stå för kostnaderna tills avtalet är slut men vet inte hur det fungerar i praktiken?

Både et å vet anser att han är alldeles för tunn och hovslagaren gav mig en duvning när han såg hästens hovar..- 13 vecor efter senaste verkning:o :crazy: :o men va fan skulle jag säga kan ju inte lasta allt på f.v för han är ju mitt ansvar i slutändan hur man än vrider å vänder på det..

Usch vad jobbigt :(
Men när dom här tre veckorna är slut vad händer då? Du kommer väl ändå ta hem hästen då? (Så förstod ja på ditt inlägg) Har du stallplats/pengar/tid då?

f.v har meddelat att hon åker dit en extra gång på dan å ger lunch..:banana: :banana: :banana:

hon vill så väl ju å jag känner mig som en liten tölp:cry: ...

att det tar tid att fodra upp honom förstår jag men et tyckte det var fara för hälsan om han ej tog sig snabbt nu.. men men får ta det med ro..

letar stallplats. hittat ett för 2900:- inkl mockning:bump: japp det tar jag:bump: :bump: skriver faktura till f.v:D ;) :D

nej inga pengar , tid eller plats.

Hon skulle egentligen köpa honom var det tänkt så dessa månader var typ kombinerad fodervärd/ prövotid...

Nu är han jävlar... inte lättsåld... Inte per kilo i alla fall:crazy:

Annons: 7 årigt hbl, undernärd, omusklad och urkondition. Ge honom ett halvår sen kan ni nog ut i skogen en halvtimme och... skritta:banana: :banana: :banana:

nää inget å skämta om.. han kommer att fixa detta, tror på den lille krabaten även om han ej haft det lätt sen frökenP.... köpte honom

nej inga pengar , tid eller plats.

Hon skulle egentligen köpa honom var det tänkt så dessa månader var typ kombinerad fodervärd/ prövotid...

Nu är han jävlar... inte lättsåld... Inte per kilo i alla fall:crazy:

Annons: 7 årigt hbl, undernärd, omusklad och urkondition. Ge honom ett halvår sen kan ni nog ut i skogen en halvtimme och... skritta:banana: :banana: :banana:

nää inget å skämta om.. han kommer att fixa detta, tror på den lille krabaten även om han ej haft det lätt sen frökenP.... köpte honom

Hur länge har hon haft honom egentligen, om han nu har blivit så otroligt dålig? Bor ni långt ifrån varandra?
FrökenP köpte honom? Ja trodde han var till låns bara?

nej nej nej.. han har ej haft det lätt sedan fröken P köpte honom.. alltså det e jag..
Hade honom själv i typ ett halvår men blev sen gravid och grymt dålig.. sen har han varit utlånad tre gånger sedan dess.. stackare.. inget fast hem..
Det var ej meningen att jag skulle bli gravid, jag skulle satsa på min ridning men men så ble de ej:crazy:

F.v har haft honom i lite mer än tre månader..

Ooootroligt mkt sämre vet jag ej men den sista månaden har han rasat i vikt och nu rekommenderar de ej ridning då han knappt orkar hålla kroppsfunktionerna igång så att säga. Alltså all energi går åt att uppehålla kroppen och inget till uppbyggnad,
han ser inte ut som .. ja att knotorna sticker upp och ur kroppen, han har helt enkelt bara inga muskler.. sluttande kors, spettsig rygg och smal hals..

Nej typ 2.5 mil..

men, om hästen nu är så rackarns mager att veterinären (?) tror att det är risk för hans inre organ, då måste nog mer krut till!!
Å har ni inte haft ute veterinär, så ta ut en! Så mycket kan han väl inte ha tappat på bara 3 månader?
Min häst fick Kraffts Rehab-foder (får ännu) som ska vara jättebra för hästar som vilar/skadats/gått ner mkt i vikt, men med en sådan häst måste nog en expert räkna ut en rejält bra foderstat.
Ge hästen så mycket grovfoder han orkar äta!
Några kilo lusern, några kilo av nåt BRA kraftfoder och finns det inte analys på grovfodret i nya stallet dua ska ha honom -ta analys själv. Kostar inte mycket mer än drygt en femhundring och tar väl max en vecka.

Usch måste vara skitjobbigt att å ena sidan glädjas åt sin graviditet och å andra sidan behöva ora sig för hästen, som fått hoppa runt i tre hem nu. Vart bor du?
Kan du inte hitta nåt stall med lösdrift där han kan få gå och äta fri tillgång och inte motioneras så mycket på ett tag, både för din och hans skull? Där du kan hälsa på, borsta, pyssla, kanske skritta långrundor några dar i veckan, men han får äta upp sig utan att du behöver stå i ett stall med svindyr hyra och helinack?

et ansåg att han var så smal så att det finns risk att han inte "orkar ta sig" även med mer foder.. skulle satt in mer mat tidigare..

Inte tappa mkt på tre månader? en häst kan tappa 100-150 kilo på en vecka! japp å e de..:eek:

ja jobbigt med oron hit å dit..

ta honom till lösdrift gör jag ej, får bekosta honom den lyxen att bo i box;) vill ha koll på honom å jag är ny "på detta område" som jag flyttat till så jag känner ej till några bra ställen här....

ska räkna på alternativen:smirk:

Lösdrift kan vara ett utmärkt sätt att få upp dem i hull... iaf om jag tittar ut i min egen hage :o där går tre ponny-ballonger för tillfället :p

Men jag undrar, om hästen på tre månader fallit ur så mycket att de basala kroppsfunktionerna hotas... då undrar jag om han inte är SJUK :confused:
Kan inte föreställa mig att en häst på tre månader kan bli så dålig på det du skriver att han fått. Visserligen är det för lite, jag räknar på 12 kg ensilage per dygn till en islänning, till ett halvblod bör det bli mycket mer... (fast då går ju mina på lösdrift och gör av med mer pga det...)
Är han undersökt av veterinär? Det skulle jag begära att fodervärden fixade omedelbart om hästen är så dålig.
Tål hästen ensilaget? Vissa hästar får grym diarre och går ner sig mycket på ensilage...

Min erfarenhet är att hästar som skall upp i hull - ofta gör av med det den skall lägga på sig medans den äter. - Att tugga mycket grovfoder gör av med mycket energi det också, då är det lätt att fastna i ett stadie där hästen varken går upp eller ned.

Lusern, Lusern, Lusern! Räknas som grovfoder och kan ges i stora mägnder. Har hört om hästägare som i princip fodrar sina ugnhästar på enbart lusern.

Kommer snart att sitta i en liknande situation som dig, då jag är gravid och har häst. Jag har valt att stalla upp på ett helakorderingsstall istället och skaffa en medryttare - på hemmaplan.

Det är sorgligt när det inte funkar hos v.f, har vart med om en liknande grejj själv. Hoppas det löser sig för er.

hej, ja jag ska faktiskt försöka få tag på vet i dag. Se vad de säger, ev ta ut vet....

hon vill så väl ju å jag känner mig som en liten tölp:cry: ...

:confused: Hur kan det komma sig att "hon vill så väl" om hon inte har gett hästen tillräckligt med mat och dessutom inte haft ut en hovslagare på 13 veckor!? :confused: Det finns väl ingen anledning att du ska känna dig som "en liten tölp" - om jag hade varit i din situation så hade jag varit fly förbannad! Det är ju fodervärden som har gjort fel!

Om det är så illa som du beskriver här nedan, så tycker jag att du ska ta hem hästen omedelbart! Fodervärden verkar ju vara fruktansvärt okunnig och oseriös... Ta ut en veterinär och dokumentera hur hästen ser ut, och se vad ni kan göra för att få tillbaka hästen till sin ursprungliga form...

et ansåg att han var så smal så att det finns risk att han inte "orkar ta sig" även med mer foder.. skulle satt in mer mat tidigare..

Ooootroligt mkt sämre vet jag ej men den sista månaden har han rasat i vikt och nu rekommenderar de ej ridning då han knappt orkar hålla kroppsfunktionerna igång så att säga. Alltså all energi går åt att uppehålla kroppen och inget till uppbyggnad,
han ser inte ut som .. ja att knotorna sticker upp och ur kroppen, han har helt enkelt bara inga muskler.. sluttande kors, spettsig rygg och smal hals..

En vet. har påpekat att hästen ser mager ut och sen en månad senare så får jag en avhyvling att hästen går på svältgränsen och att även om han är utlånad så måste jag ta mitt ansvar och se till att fodervärden får upp honom i hull omgående för annars finns risk för att hästens organ "pajar"

Hur kan det få gå så långt, utan att någon i stallet har reagerat:confused: Jag blir så ledsen när jag hör sådant.
Hoppas du fått tag på vet. nu så hästen får hjälp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 316
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: lovehorses
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka