Irländska hästar rids inte in som våra. De är oftast uppvuxna i stora flockar utomhus och har rört på sig sen födseln. De blir härdade och tåliga men får också ett större behov att röra sig dygnet runt.
När de rids in är det ofta en mycket duktig och välbalanserad ryttare. Dvs de ramlar inte av och de kan hantera bakskygga hästar. Från ena dagen till den andra ofta får hästen sadel, träns och en ryttare på ryggen och sen rids de ut. Dag 2 eller 3 galopperar de glatt på gärdet i bra tempo med ryttare.
Nu kanske någon här börjar förstå vad som händer när en sådan häst kommer hit? Många ggr nyligen inriden så skeppas de till Sverige, ställs in i en box, får komma ut 5-6 timmar om dagen och sen ska de vara snälla på ridbanan/ridhuset 1 timme. Den ekvationen går ju knappast ihop.
Hästen får enorm överskottsenergi, kanske bockar, rusar, överreagerar på allt och vad säger människan då? Jo den var drogad på Irland, den är sjuk, det är nåt fel på den osv...men ofta är det enda felet att den är har överenergi.
I fallet med denna hästen som plötsligt rusar iväg "utan anledning" så tänk på vad jag skrev i början, de är uppfödda utomhus, det är ett flyktdjur och denna hästen lyssnar säkert hela tiden efter "faror" för så är den uppfödd. Så bara för att ni inte uppfattade faran finns inget som säger att den inte fanns där.
Så sluta leta fel på alla irländare och börja rida ut och galoppera ordentligt, håll hästar såsom de bör hållas, dvs ute mesta delen av dygnet o inne minimalt så får ni världens trevligaste häst. Irländare är det bästa jag någonsin haft i mitt liv och kommer aldrig byta ras igen.