Uthoppande häst..

Sv: Uthoppande häst..

testa att snurra eltråd runt nosstycket på grimman å låt nåra rep hänga ner under hakan en 70 cm ungefär.. d första som åker över staketet är huvet...så om hon kommmer över me skallen får hon sig en kyss över nosen.. ha det på några dagar. det har fungerat bra på en häst jag hade samma problem med..

Ziemona skrev:
Dock funkar det inte med andra hästar. Hur jag väljer att göra med det är faktiskt mitt eget beslut, och det var f.ö inte det diskussionen handlade om. Det var inte skötseln jag behövde hjälp med, utan exempel på hur man bygger ett bra staket.

Absolut är det ditt beslut, men jag tar för givet att alla vill sin hästs bästa!!!

Skötsel vet jag överhuvudtaget inte vem du diskuterat med...

Man kan aldrig "bygga in" problem i längden.

Bygg dig en bra hage,samtidigt som du börjar träna flockbeteende med din häst, så kan hon gå med kompisarna till våren ska du se...

"Att våga är att förlora fotfästet ett litet tag- att inte våga är att helt förlora sig själv..."

Lycka till, jag hoppas det löser sig så du får en glad och lycklig häst

Jag brukar mest sitta och läsa här, men för en gångs skull kände jag igen ett problem! Min häst hoppade också ut från sin hage. Ibland mitt på dagen, men oftast när det var dags att komma in. Någon gång var hon över hos andra hästar och tuktade till dem, ibland ville hon bara ta en tur över fältet i rasande fart! Vi satte pinnar som T mellan hagarna med el på, det är nog något liknade det du skulle göra! Utbrytningarna blev färre! För min häst så löste detta sig av sig själv när hon blev lite äldre. Precis som om det var någon slags tonårsgrej! Sen är hon även en bestämd dam och kan inte gå med vem som helst i hagen. Och i detta fallet är jag inte så rädd om min häst men för andras. Hon har haft sällskap och ändå hoppat över! Idag går hon lugnt,tryggt och harmoniskt själv i sin hage utan några utbrytningsförsök! Hoppas att det löser sig för er! :)

HeJe skrev:
Dubbla staket.... "härligt, nu har matte lagt upp en oxer" :angel: :angel:
Haha, kan riktigt se hästen stå där belåtet och ladda inför språnget ;)

Ja, jag var kanske lite otydlig! Men vi satte ju bara upp mellan hagarna, och det gav hon sig inte på! Men alla hästar är ju olika!

ancan skrev:
Du tror inte skaderisken är större om hon hela tiden ska försöka ta sig ur hagen för att nå sina kompisar??? :confused: :mad:

Även om du "lagt mkt" pengar i hästen så har hon rätt att ha ett bra hästliv!!! Glad häst= fungerar bra i ridning...

Sätt dig ner och tänk om lite... Säkert kan hon gå med ngn av de andra hästarna, även om hon inte fungerar i grupp...

Det är inte för att hon tycker om att hoppa som hon går över... :mad: :(

det kan faktiskt vara för att hon har behov av att hoppa...jag såg en film om cirkushästar med mera...och hennes metod var att tillfredställa hästens behov av att göra en sak i stället för att bestraffa i detta fall så bestraffas ju inte hästen men hon kankse vill hoppa...hmmm jag vet ju inte men de kan va så:smirk:

"måste" lägga mej i...

Visst du vill att hennes häst ska gå med "kompisar" men om människan nu säger att hästen ANFALLER andra hästar och inte vill riskera varken denna häst eller de andra hur kan du då sitta å skriva att "det är ju BARA"... Tror du inte hon "försökt" ??? Uppenbarligen har hon ju det eftersom det är så hon märkt vad som händer om hon släpper ihop hästarna...

Visst nånting är "skumt" med hästen iom att den hoppar ut ur hagen men det kan mkt väl va som nån annan sa en "tonårsgrej" eller helt enkelt bara "uttråkad" ... En häst kan gå i hage med flera andra hästar å ÄNDÅ va uttråkad å hoppa ur hagen för att se om det är roligare på andra sidan... Hästen e ju uppenbarligen "smart"...

Jag skulle nog dels 1 höja staketet (utan tvekan) 2 kolla om det inte går att göra hagen "roligare"... Sätta in saker att sysselsätta sej med... tex sätta upp små hinder i olika former, göra labyrinter (kanske med hjälp av samma små hinder) att irra runt i eller nåt. Unghästar och "smarta" hästar struntar ofta i mat om de är mätta... De vill röra på sej.

Förhoppningsvis växer hon ifrån sina "dumheter" när hon blir äldre...

Hej. Ville bara uppdatera lite. Vad gäller hatet mot andra verkar det ha lugnat sig avsevärt. Har möblerat om dem lite i stallet och det verkar fungera jättebra mellan stona. Tyvärr fick fyraåringen en hovledsvrickning när hon hoppade ut, så nu har det tagit ca 3 månader med det. Men hon blir sakta men säkert bättre, vilket är skönt. Trist att vi missade 4 års championatet när vi hade kvalat, men det är sånt som händer ibland. Jag är bara glad att hon blir bättre, eftersom det var rätt illa.
En positiv sak är att vi har haft gott om tid att fixa nya hagar. Nu är staketet HÖGT och om hon inte är nästa milton ska det räcka. Annars får jag väl satsa på att mura in henne =)

Hej
Vad bra att det verkar ordna sig.
Mitt lilla sto har som hobby att när hon brunstar så vill hon leta upp en kavaljer, (hagkompisen duger inte) . Då hoppar hon oxså ut hagen. Vi löste det genom högre stängsel starkare ström i tråden och naken (frusen ) häst. Ibland känns int strömmen genom alla täcken och har dom fått sig en rejäl stöt en gång så brukar det räcka.

Liknande trådar

Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 589
Senast: Miedo
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat