Uthoppande häst..

Z

Ziemona

Min nyinköpta fyraåring har insett att man med lätthet kan hoppa över 1.30 staket med el. Vi har nu funderat på att bygga sk. hingsthage, men den "färdiga" som finns att köpa är "bara" 1.80 hög. Jag har sett hästar hoppa 1.80, borde då inte skaderisken vara jhättestor om hon försöker hoppa över ett sånt staket eftersom det är rätt stor risk att hon slår i? Vad för staket är bäst till en sån här häst? Hon måste ju f¨å vara ute lite iallafall, och utan att skada sig. Det är inte så att vi har klen el eller dåliga staket, utan hon visar bara att hon är hopphäst :devil:
Några råd? Situationen är ohållbar eftersom hon kommer att skada sig och kanske även någon annan om hon kommer ut på vägen.
Kanske ska bygga murar runt hagen med små fönster i? ;)
Har kollat när man är ute och kör, och då verkar det inte vara fler än jag med detta problem eftersom alla kör med vanliga staket och deras hästar är iallafall kvar innanför staketet....

Sv: Uthoppande häst..

Det enda som hjälpte när min smet ut på alla möjliga och omöjliga vis, var att höja staketet till 180 med 3 rep. Köpte stolp på en byggaffär som var 210 m, sen var det bara att byta ut.

Numera håller han sig inne i hagen. Om skaderisken är större det må hugget som stugget. När min kom lös så var han ute på en trafikerad väg och sprang. Hellre då ett högre staket än en lös häst.

Ett tips är att om man använder rep så finns det elreplås att köpa. Om hästen skulle fastna så brister repet där.

Vet h*n om att det är el?
Annars kanske du ska visa det för h*n.
Så länge dom tror att det bara är staket så hoppar dom nog, men visa att el gör ont.
Alla djur som ska hållas innom elstängsel måste läras vad elstängsel är.
Vi hade en ponny som kröp under. Vi satte på henne en "antenn" av ståltråd i hennes grimma. Hon försökte bara krypa 2 gånger, så nu har hon lärt sig att det gör ont.

Sätt dubbla stängsel som han omöjligt kan hoppa båda. Då blir det nog inte lika lockande att kasta sig över.

Dubbla staket.... "härligt, nu har matte lagt upp en oxer" :angel: :angel: Det tyckte min förra häst!

Mina nuvarande hästar hoppar inte över, men vis av erfarenheten är mina stolpar ca 170-180 ovan mark, översta tråden ligger f n på ca 150.

Jag brukar köpa stolpar som är minst 2,30 eller ännu hellre 2,50 och trycka ner dem med hjälp av traktorskopan.

HeJe

Hästkompisar finns i hagarna intill, och jag kan inte släppa ihop henne med någon annan för att hon är riktigt elak mot andra hästar, dessutom är det lagt mycket pengar i henne och jag kan inte riskera att hon blir skadad. Men mat har hon givetvis, både ensilage och gräs. Så jag vet faktiskt inte varför.

Jag antar att det är mot de andra hästarna hon hoppar?! så den sträckan skulle jag göra dubbla stängsel med 3 m emellan. kommer hon över det första så finns det ett stängsel kvar som är för högt att hoppa utan ansats. Så är hon inte "på rymmen" iallafall, utan är kvar i en hage som bara är 3 m bred.
I tidigare inlägg undrade jag om hon har blivit bränd av eltråden någon gång? annars vore det på tiden.

jag vet endel som har "skarvat" dom befintliga staketstolparna genom att på något sätt fästa vanliga plaststolpar högst upp i stolparna. så att staketet blir högre. på så sätt borde man ju kunna få 70-80cm högre staket, då kanske det inte är lika inbjudande att försöka hoppa.

öh, morgontrött och svamlig, går nog itne att förstå hur jag menar! :crazy: men jag har ju försökt iallafall! :D

Jo, det har hon, men mest några små stötar på näsan, ingen rejäl stöt.
Hur ska jag fixa det? Det kanske hjälper, allt är ju verkligen värt att prova.
Ibland hoppar hon mot de andra, och ibland inte. Hon hoppade in till mitt sto med föl och skulle anfalla fölet. Är det normalt? Hon är jättesnäll mot männsikor, men andra hästar är inte så kul...

Ziemona skrev:
dessutom är det lagt mycket pengar i henne och jag kan inte riskera att hon blir skadad.

Du tror inte skaderisken är större om hon hela tiden ska försöka ta sig ur hagen för att nå sina kompisar??? :confused: :mad:

Även om du "lagt mkt" pengar i hästen så har hon rätt att ha ett bra hästliv!!! Glad häst= fungerar bra i ridning...

Sätt dig ner och tänk om lite... Säkert kan hon gå med ngn av de andra hästarna, även om hon inte fungerar i grupp...

Det är inte för att hon tycker om att hoppa som hon går över... :mad: :(

Skaderisken finns där oavsett hur du gör. Om hon fortsätter hoppa ut är risken stor att det händer något när hon springer lös. Om ni dessutom bor nära en trafikerad väg vågar man knappt tänka på vad som kan hända om det kommer en bil, lastbil eller traktion etc. Tycker helt klart att du ska fixa högre staket. Använd då rätt kraftiga stolpar och gärna breda band så att staketet ser lite respektingivande ut. Dom flesta hästarna brukar banga ur när steketet, som dom nog uppfattar som ett hinder, blir alldeles för högt och reskeptingivande.

Emmahpemma skrev:
jag vet endel som har "skarvat" dom befintliga staketstolparna genom att på något sätt fästa vanliga plaststolpar högst upp i stolparna. så att staketet blir högre. på så sätt borde man ju kunna få 70-80cm högre staket, då kanske det inte är lika inbjudande att försöka hoppa.

öh, morgontrött och svamlig, går nog itne att förstå hur jag menar! :crazy: men jag har ju försökt iallafall! :D

Jag skulle också skarva, och se till att plaststolparna, de övre alltså, lutar innåt och är elbandsförsedd. Ger ett uttryck av att vara högre.

det är tyvärr inte ett alternativ. Jag vill inte att hon mördar någon av mina andra hästar (vilket hon har försökt), och nej, det är för mkt att riskera med ev. skador av sparkar etc. Hon fungerar mycket bra i ridningen, så det är inget problem. Det enda jag vill är att ha ett staket som håller henne inne. Och det här med "bra hästliv", hon går ju för all del bredvid andra, så sådär jättehemskt är det väl ändå inte, kolla på majoriteten av tävlingshästar, inte går de med andra.

detta låter som det bästa alternativet hittills. Vi har nu köpt stolpar som är 1.80 när de är uppe, sen har vi tjcoka elband runt hela och små "pinnar" inåt med el på också. Ska sätta upp imorogn, sen är det bara att hålla tummarna...

Ziemona skrev:
det är tyvärr inte ett alternativ. Jag vill inte att hon mördar någon av mina andra hästar (vilket hon har försökt), och nej, det är för mkt att riskera med ev. skador av sparkar

Du är väl lite drastisk nu eller... ;) Givetvis kan man inte tro att det fungerar så på en gång...det krävs ju invänjning för att få det att fungera om en häst är väldigt dominant... Allt handlar om HUR GÄRNA ÄGAREN vill att det ska fungera och hur mkt tid man har lust att lägga ner på det hela...

Ziemona skrev:
Och det här med "bra hästliv", hon går ju för all del bredvid andra, så sådär jättehemskt är det väl ändå inte, kolla på majoriteten av tävlingshästar, inte går de med andra.

har inte sagt att det är jättehemskt, men det kan bli bättre...
och bara för att andra tävlingshästar har ett sådant liv betyder ju inte att det är tillfredsställande för dom(eller din häst)
Jag har under årens lopp haft många långvariga konvalecenser mm från både trav,galopp och hoppbanorna, vi har jättefina resultat på hur stressade och elaka hästar "snabbt landat" i våra stora,öppna hagar där de fått leka med kompisar!!! Jag kan berätta hur många som helst där ägarna varit skeptiska i början, och sedan "jublat" och fortsatt använda våra tjänster i liknande fall...

Jag accepterar om du inte vill ha din häst gående med andra, men jag kan inte förstå att du skriver att det inte går...

Nej, då har du heller inte sett den häst som backar i turbofart mot andra hästar för att lägga in en spark, eller den häst som hoppar över staketet för att sparka ihjäl ett litet föl. (Fick kasta mig över fölet i sista sek) Är det verkligen värt risken tycker du?

Ziemona skrev:
Nej, då har du heller inte sett den häst som backar i turbofart mot andra hästar för att lägga in en spark, eller den häst som hoppar över staketet för att sparka ihjäl ett litet föl. (Fick kasta mig över fölet i sista sek) Är det verkligen värt risken tycker du?

OM :confused: din häst beter sig så... då tycker jag verkligen att du ska kolla upp så att hon mår bra, för det är jag inte så säker på...
Jag har hållt på med hästar i stor skala hela mitt liv(är uppvuxen på ett stuteri för halvblod/ardenner) Har arbetat med unghästar/problemhästar/avel/tävling i ca tjugo år och ALDRIG stött på en häst som det inte gått att lära riktigt "beteende" i flock... visst det kan ta ett år kanske, men är inte alla hästar värda det jobbet.
Sen kan det ju vara så att de andra i stallet inte vill/vågar riskera sina hästar, att de blivit rädda...men det är ju en annan historia i sådana fall...

Men ärligt talat, ett sto som försöker sparka ihjäl ett litet föl har nog vilda problem... det är absolut ett onormalt beteende.

Har bar stött på ett enda sto som haft liknande attityd, men hon försökte stjäla fölet för mamman och fölungen kom emellan och fick sitt ben avslaget... den hästen var för övrigt mkt feluppfostrad... i allt...

Jag kan inte svara för vad hon varit med om, eftersom hon är hämtad utomlands. Säkerligen går det att lära henne, men jag har som sagt ingen lust att riskera varken henne, mitt föl eller mitt andra sto till varje pris, vilket inte är så konstigt eller hur?
Jag har inga som helst problem med denna häst i övrigt, som jag sa tidigare. Hon går som en klocka och gör allt jag ber henne om. Dock funkar det inte med andra hästar. Hur jag väljer att göra med det är faktiskt mitt eget beslut, och det var f.ö inte det diskussionen handlade om. Experter finns det runt varje hörna, som du säkert själv märkt. Det finns alltid delade meningar om hur hästar ska leva/äta/behandlas/skos/ridas/betslas/lastas/tävlas etc. Bukefalos är väl ett ypperligt exempel på detta, och som det står över allt här, respektera att folk har olika sätt att sköta sina hästar. Det var inte skötseln jag behövde hjälp med, utan exempel på hur man bygger ett bra staket.

Liknande trådar

Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 589
Senast: Miedo
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka