uthängd på FB ?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 201
V

vickis-pajala

denna text dök upp på FB i förra veckan

"lilla hunden Maja blev attackerad idag av en större hund, liknande sibirien husky, heter troligast B****. Detta hände på T*** området vid strand promenaden . Majas rygg knäcktes och dom fick avliva henne. Någon som vet vem som kan äga en sådan hund. Ring"

Det var min brors hund som attackerade, hans sambo var ute och promenerade med hunden, min brors sambo har inte orkat hålla hunden då dom mötts, ingen av hundarna var lösa

min brors hund är avlivad efter händelsen troligen stress efter en flytt, försäkringen går in och betalar, det var upprättad en polisanmälan av majas ägare men den är oxå borttagen i och med att hundägarna har kommit överens.

nå vart vill jag komma:confused:,

pratade med mamma idag och hon och min andra brors flickvän anser att de som lagt ut denna vädjan på FB har hängt ut min bror då som ej har FB, jag därimot anser att hundägaren "maja" har fått panik för i det lokala bladet dagen efter kunnde man läsa detta

"ÄGAREN försökte ta hand om Maja och när han tittade upp såg han bara ryggtavlan på ägaren, som gick iväg med hunden. De försvann snabbt. Trots att han ropade.

- Det tycker jag är oansvarigt. Nog förstod hon att något hade hänt
"

ja snälla bukefolket ge mig lite reflextioner och tankar som jag kan avnjuta i morgonbitt då jag är ledig

// vickis som är trött

Sv: uthängd på FB ?

Jag förstår inte... Attackerande hund är avlivad och hunden är ersatt?? Vill de bara riva lite extra och se huvuden rulla?

Jag förstår inte riktigt vart personen som lagt ut detta på FB vill komma; vill hon/han ha uppgifter om siberian huskyns ägare? Varför då, hon vet ju tydligen redan vem det är och huskyn är avlivad.

Kanske hade jag i din brors kläder ringt lokaltidningen och informerat om att hunden som attackerade är avlivad, hundägarna har kommit överens och den skadade hundens ägare har dragit tillbaka polisanmälan.

Jag förstår inte riktigt vart personen som lagt ut detta på FB vill komma; vill hon/han ha uppgifter om siberian huskyns ägare? Varför då, hon vet ju tydligen redan vem det är och huskyn är avlivad.

Kanske hade jag i din brors kläder ringt lokaltidningen och informerat om att hunden som attackerade är avlivad, hundägarna har kommit överens och den skadade hundens ägare har dragit tillbaka polisanmälan.

jag som är otydlig i mitt skrivande

det text som är utlagt på FB (som nu min mor och andra i släktledet anser är/var uthängande) kan jag tänka mig är utlagd precis efter attacken hundarna i mellan då min brors sambo (enligt artikeln i den lokala tidningen) bara knallat i väg med huskyn utan att stanna upp och ta reda på hur det gick för den hunden som blev attackerad

så svar på fråga A är ja :D

händelsen är ju redan utredd hundägare i mellan

jag själv är bara nyfiken på detta med själva "uthängandet" på diverse socialamedier som ljust FB är rätt eller fel mm ja en reflektion heltenkelt

Jag tolkade artikeln som sådan att "Majas ägare" inte visste vem ägaren var och försökte genom Facebook att få reda på det.
I diskussionen som fanns under artikeln så kunde man ju sedan läsa att Majas ägare fått kontakt med huskyns ägare (och även att de tagit sitt ansvar).

Jaha, då förstår jag.

I det första fallet kan jag förstå att personen skrev som hon gjorde. Självklart ville hon få reda på vem ägaren var!

Angående det som stod i tidningen, vet inte riktigt om jag tycker att det var att hänga ut någon om även det som hänt efteråt stod med, dvs att de gjort upp i godo.

Hade jag och min hund varit drabbade hade jag med största sannolikhet utelämnat delen att ägaren först bara gick iväg i en lokaltidningsintervju. Men tjejen var kanske fortfarande arg, ledsen och upprörd för att den attackerade hundens ägare bara gick iväg och för att hunden dog, även om det blivit utrett i efterhand.

jag själv är bara nyfiken på detta med själva "uthängandet" på diverse socialamedier som ljust FB är rätt eller fel mm ja en reflektion heltenkelt

Jag tänker att det är nog ganska vanligt att folk lägger ut saker typ "kopiera detta till din status". Sen börjar det att leva sitt eget liv och spridas ut över FB. Folk som inte har någon aning om ursprungshändelsen börjar kopiera och tycka att saker och ting är för jävligt.

Som jag förstår det är texten skriven strax efter händelserna, ägarna har nu fått kontakt med varandra och gjort upp.
Allt frid och fröjd?

Att man skriver så om ägaren går iväg efter att ens hund har skadat en annan förstår jag absolut.

Då fattar jag. Hade det varit min hund som hade dött pga din din brors hund så hade nog min status varit betydligt giftigare än så.

Acceptera att de är chockade, din bror har gjort allt han kan göra.

Jag anser att det ingenstans är ett uthängande av någon person. Ägarna till Maja vill bara ha reda på vem som äger hunden, och hade de inte gjort detta så hade det varit svårt för din bror/ brors sambo att få tag på dem också.

Du kan hälsa din mamma att brodern inte behöver känna sig uthängd, han har gjort rätt för sig (vilket står i tidningen) och att ägarna till Maja också känner att saken är utredd.

Som jag förstår det är texten skriven strax efter händelserna, ägarna har nu fått kontakt med varandra och gjort upp.
Allt frid och fröjd?

Att man skriver så om ägaren går iväg efter att ens hund har skadat en annan förstår jag absolut.

jo det stämmer allt är frid och fröjd

det sistnämda har jag inte heller någon förståelse för

och hadde nu min brors sambo stannat upp så kanske det inte stått dagen efter nästan en helsida i lokaltidningen

kl

I finland var det nån/några ungdomar som orsakade en hundvalps död nån gång i julas. Deras (alla som var på plats) namn hängdes ut på fb med texten: ge aldrig hund åt dessa personer. Den som skrev texten blev anmäld för förtal (eller nåt liknande). Man vet ju faktiskt inte vilka av personerna som verkligen var inblandade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka