Utfyllnad till kraftfodret

T

tinystina

Har ett lite udda problem. Min häst får krafft ponny. Har precis börjat sätta igang henne efter 2,5 mån konvalescens. Nu vill jag ha tips på utfyllnad av kraftfodret. Så det blir mer volym men inte ökar näringen rent för mycket för hennes aktivitetsninvå just nu. Jag har B-vitamin på maten därför vill jag öka volymen så inte allt fastnar i spannen. Utfyllnaden ska inte behöva blötas, har haft en del betfor till henne och gillar inte alls att behöva blöta maten. Har ni några bra tips ? Kan man kanske hälla b-vitaminen över höet i stället så länge?
 
Sv: Utfyllnad till kraftfodret

du kan hälla det i vattnet. Hink.

Lusern hack
 
Sv: Utfyllnad till kraftfodret

Använd en hink som är högre och smalare!

Då blir det ju en högre trave med pellets, och b-vitaminen kanske inte rinner igenom? Vet inte om det funkar, men det kan ju vara värt att prova...

Annars som sagt, ge lite lucernhack. Det blir en jättevolym i hinken av bara något hg, så det påverkar inte foderstaten nämnvärt att ge lite sånt.
 
Sv: Utfyllnad till kraftfodret

Jag brukar blanda havren med lucernhack...det blir inte många gram lucern, men volymen blir större och det tar lite längre tid för hästarna att äta, samt att havren blir lite mer "strukturerad"
Nu har jag så bra hö att jag knappt behöver ge dom kraftfoder alls...men på morgonen får dom i krubban och då är det så lite att det bara tar nån minut att äta upp :crazy: och då är hacket ett bra komplement.
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Min häst har tyvärr tappat hull och aptit p g a att jag trodde mig hjälpa hans mage med ett "magpulver" (som skulle vara så bra..:( Jag...
Svar
9
· Visningar
1 384
Senast: asahes
·
N
Foder & Strö Hej! Den 13 februari fick vi hem ett Arabiskt Fullblod. Hennes vikt har jag ingen aning om, men hon är 147 hög, och var långt ifrån...
2
Svar
26
· Visningar
2 198
Senast: hanoirocks
·
J
Foder & Strö Jag tycker att min treåring inte verkar tillgodogöra sig maten riktigt och funderar lite hit och dit på orsaken och vad jag vågar...
Svar
19
· Visningar
1 761
Senast: Jeeves
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 434
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp