Hur få upp henne i vikt snabbt?

Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Kunde inte låta bli, utan ringde veterinären *ler sött*
En nojig Nanniz är inget bra...

Hon lugnade mig vad gäller korsförlamningen, och tyckte nuvarande foderstat såg bra ut - bortsett från hö:et, som bör ökas på ytterligare - "16 kg/dag" var lagom för vår häst.
Dessutom kunde jag ev. ta bort lite av kraftfodret.

Nu ska vi "vänta 4 veckor" och se hur det artar sig. Har ingen förändring skett ska vi kolla tänder, lever, njurar etc.

Åh, så skönt det känns!
Nu ska jag ut och skritta en lång promenad i skogen - och därefter hämta mer hösilage :)
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

:)Alltid bra att vara på den säkra sidan om man är osäker. Jag tycker det ser superbra ut, men jag skulle nog skippa müslin iaf bara för att du ger så lite och det är dyrt och jobbigt att pyttsa så många sorter. Kraftfodret är ju ingen fara, 1 kg är ingenting.

(Hörde igår av min hovslagare att de tom ger fri tillgång på havre (!) i vissa stall till hingstarna i spanien. De äter tydligen runt 12 kg första dagarna, sedan lugnar de sig och äter ca 5 kg var:crazy:)

Jag tycker grovfodergivan också ser jättebra ut, möjligen att man kunde ge lite mer på lunchen/morgonen så det inte blir för lite mat under dagen, men det är nog ingen fara. Foderstaten ser jättebra ut, skulle inte ha kunnat göra det bättre själv. :D

Förresten, det kan vara bra att fota hästen och mäta med viktmåttband redan idag och jämföra om fyra veckor, annars blir man lätt hemmablind och ser ingen skillnad trots att det egentligen hänt mycket!
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

När jag fodrade med hösilage i vinter, så fick min arab 20kg /hösilage om dagen, shettisarna fick ca 10kg. Hade en ts på 61% o en kvot på drygt 9
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

När jag fodrade med hösilage i vinter, så fick min arab 20kg /hösilage om dagen, shettisarna fick ca 10kg. Hade en ts på 61% o en kvot på drygt 9

Arabia, jag gissar att du oxå har en Arab där hemma? ;)
I storlek med våran, tro? (147 i manken).
Vore kul isf att veta vad eran väger. något att jämföra med.

20 kg hösilage, det är nog ungefär vad veterinären tyckte vi skulle öka till också. Hon förordade hösilage, men jag har ju märkt att vår pålle föredrar vanligt hö (blötlagt... och än har hon inte börjat hosta i alla fall) - så här ökas på, redan idag..!
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

:)Alltid bra att vara på den säkra sidan om man är osäker. Jag tycker det ser superbra ut, men jag skulle nog skippa müslin iaf bara för att du ger så lite och det är dyrt och jobbigt att pyttsa så många sorter. Kraftfodret är ju ingen fara, 1 kg är ingenting.

(Hörde igår av min hovslagare att de tom ger fri tillgång på havre (!) i vissa stall till hingstarna i spanien. De äter tydligen runt 12 kg första dagarna, sedan lugnar de sig och äter ca 5 kg var:crazy:)

Jag tycker grovfodergivan också ser jättebra ut, möjligen att man kunde ge lite mer på lunchen/morgonen så det inte blir för lite mat under dagen, men det är nog ingen fara. Foderstaten ser jättebra ut, skulle inte ha kunnat göra det bättre själv. :D

Förresten, det kan vara bra att fota hästen och mäta med viktmåttband redan idag och jämföra om fyra veckor, annars blir man lätt hemmablind och ser ingen skillnad trots att det egentligen hänt mycket!

Jepp, HAR fotat henne (för drygt en vecka sedan, det var då jag såg hur in i hundan smal hon var, att det var värre än jag först tyckte...) - och mätte henne nu i helgen.
Ska försöka låta bli att mäta och jämföra för mycket däremellan bara :)

OJ (ang Spanien) - 12 kilo havre?! Då skulle vår pingla förmodligen vara mer ovan mark än på den. Vi märker tydligt av kornet också, måste minska på det - så kanske kör vi vidare på müslin, trots allt (hon är en pigg rackare) *ler*
 
Sv: Hur få upp henne i vikt snabbt?

Jag tycker grovfodergivan också ser jättebra ut, möjligen att man kunde ge lite mer på lunchen/morgonen så det inte blir för lite mat under dagen, men det är nog ingen fara. Foderstaten ser jättebra ut, skulle inte ha kunnat göra det bättre själv. :D

Förresten, ang det ovan: på morgonen ska det utökas, men på lunchen blir det svårt - de andra hästarna i hagen roffar åt sig delar av hennes mat, då hon äter ganska långsamt och är väldigt låg i rang. Är glad om hon får i sig de där kilona öht ;o)
Men... vi ger henne alltid möjlighet att äta hö i lugn och ro efter ridning - inte alltid hon är sugen, men hon får möjligheten. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 385
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp