utfodringstider

S

Sussie90

Hur noggranna är ni med era utfodringstider? Tycker ni också att det är livsviktigt att alla hästar äter samtidigt? Där jag har mina pållar finns det 4 hästar till. Hästarna går två och två i hagarna. Jag försöker att planera ridningen efter mattiderna men det gör inte alla. Då tycker stallägaren att alla måste väntas in och äta samtidigt. Dom får fyra gånger per dag.

Vad tycker ni och hur gör ni? Skall det inte vara en viss tid mellan målen?

Sv: utfodringstider

Vad vill du själv, vill du ha en häst som blir helt hispig kl 12 om du är i väg och tränar/tävlar- bara för att den ALLTID annars får lunch då?!
Det är inte OK för mig! Jag vill ha en FLEXIBEL häst. Alltså fodrar jag vid varierade tider alla dagar. Dom får 4ggr/dag så jämt fördelat på dygnet som möjligt.Men ALDRIG vid samma tider. Tex så får dom lunch mellan 10 och 15.....
Vi är sju hästar i mitt stall och dom får inte sammtidigt om dom inte går i samma hage.
Så fundera på hur du vill fostra din häst, jag vet hästar som man kan ställa klockan efter(nästan).

Lycka till !

Vi har utfodringstider till våra hästar (har eget stall) men de varierar lite ibland.

Men lunchfodringen blir när jag kommer hem (de dagar jag jobbar). Visst står hästarna och väntar. Men jag tycker inte att det är bra att ha exakta tider när man ska fodra. Om man är på tävling kanske starten ligger samtidigt som hästen ska ha lunch.

Men jag tycker inte att hästarna i en hage ska få vänta på sin mat för att de som har hästar i en annan är ute och rider. Däremot kan man ju kasta till den som är kvar en liten tuss hö så den inte blir ledsen.

Vårt stall består bara av tre hästar och så här gör vi:

På morgnarna får hästarna samtidigt.

Sen har de fri tillgång på halm i hagen hela dagen.

På kvällen när de tas in (ca kl 19) väntar rejält med kvälls/natthö på dem i boxen. Men kraftfodret får vänta ifall någon ska eller är ute och rider. Den personen ger kraften när de kommer tillbaka. De andra hästarna har ju hö att äta så länge.

Efterson vi oftas släpper ut alla och tar in alla samtidigt så äter dom tillssmmans. Ute så har dom fritillgång på rundbalat hö. Dom äter när dom vill mao. :banana:

Håller med dig! Mina två på lösdrift får oxå olika tider.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 202
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka