Utfodringstider

N

Nicke

Om man med teknikens hjälp skulle kunna fodra 4 ggr/dygn, skulle man då fördela det med 6 tim. mellanrum över hela dygnet, eller finns det någon tid på dygnet där hästarna är mer lågfrekventa i sin ätning? Vet man något om det?

Sv: Utfodringstider

Om ni finge välja fyra utfodringstider på dygnet om man inte behöver ge själv, vilka tider skulle ni välja då?

jag skulle nog fördela det jämt över dygnet...vi har fyra fodringar nu men det blir ju lite konstigt dels för att man inte orkar gå upp mit i natten å så där. Men så blir det ännu dummare när man har hästen i kollektivstall där alla gör som de vill med tider å sånt *suckar* visst kan man väl rucka på det lite grann men det blir jätte kostigt ibland när viss släpper ut (läs jag) 6.30 och den som har lunchen anser att det gå¨r fint att ge hästarna 14.30 å den som släpper in släpper in vid 18...å så natt höet 21...det blir skumt som fan å ilband blir det åt andra hållet så att säga...

Så säg till när du kommit på ett smart tekniskt hjälpmedel :)

JAg skulle nog välja utfodringstiderna 6,12,18,24

// Anna

ja, hästarna har vila i ca 4 timmar på natten mot morgonen(mellan 02 och 08 typ).. då vilar hästar även om de går ute dygnet runt (även på sommarbete)

men skulle jag välja fodringstider skulle det bli 06, 12, 18 och 24..

I vårt stall fodras det 4 ggr/dygn vilket är:
7.00
11.30-12.00
16.00-17.00
22.00
tycker det är bra tider, hästarna får även mer grovfoder när det går långt mellan fodringarna så de har och äta i 1,5-2 timme minst.
Men hade 5 fodringar erbjudits istället hade jag lagt upp det såhär
06.00 äter till 8.00
10.30 äter till 12.30
15.30 äter till 16.30
18.00 äter till 20.00
23.00 äter till minst 02.00
Med äter till menar jag att hästen får så mkt att den kan äta till minst det klockslag.

Hm mest för att jag är som jag är (arbetslös) så är jag oftast hos hästen på dagen. Så jag skulle om jag hade råd med sådan teknik välja kl. 6 kl. 10 kl. 16 kl. 23/00.

Dom två fodringarna som sker på dagen ska självklart vara i hagen tycker jag :)

Problemet för oss i dag är väl lunchfodringen, så den skulle jag vilja ha runt 1-2 på dagen. Det är dock ett mindre problem; som vi hittills löst genom att variera mängden foder (mera foder -> längre ät-tid -> mindre timmar utan mat).

Vi har inte helt fasta tider, och det fungerar bra. Inga pållar som övergivet väntar på mat om man råkar vara lite senare osv.

BeastieBabe skrev:
ja, hästarna har vila i ca 4 timmar på natten mot morgonen(mellan 02 och 08 typ).. då vilar hästar även om de går ute dygnet runt (även på sommarbete)

ÄR det verkligen så? Var har du läst det?

För så vitt jag läst om hästars beteende så har jag fått för mig att de sover/vilar totalt max 4timmar/dygn MEN att det är fördelat över hela dygnet i mindre tupplurer samt någon längre sovtid då de verkligen SOVER. På just natten kanske det bara blir 1-2timmar.

Och dessutom har jag också fått för mig att de betar som intensivast just nattetid... dock kanske inte HELA natten, förstås.

Skulle vara intressant att veta var du har fått det där ifrån så man kan lära sig nåt nytt/mer om hästars sovande/vilande! :)

Till alla:

Egentligen vore väl bästa lösningen om alla hästar kunde gå på FRI TILLGÅNG. :smirk: Tänk om man kunde få tag på så pass "dåligt" hö ;) så även normal/lättfödda kunde ha det. (med en bra kvot men låga värden och pris efter det!)

Iaf - skulle man inte kunna h hästarna på fri tillgång bara på NATTEN? Många som gör så i och för sig men inte alla. Det skulle ju lösa den för många stora problemet - den långa natten.
Åtminstone fri tillgång på HALM och mycket hö.
Äsch, jag VET att det kanske inte heller GÅR av olika anledningar och/eller att många redan gör precis så. Men ja ja... vad ska vi göra för våra pållar så de får det så bra som möjligt? :crazy:

Jag fodrar bara 3 gånger per dygn kl 6.00 kraft och hö i hagen
Kl 16.30 hö i hagen
kl 21.00 kraft och hö

Skulle jag ha möjlighet att fodra 4 gånger så skulle nog tiderna bli
6.00 kraft och hö i hagen
kl 12.00 hö
kl 17.00 hö
kl 21.00 kraft och hö

jo hästen sover/vilar 4 timmar om dygnet, oftaste korta stunder, men mellan 02 och 04 på natten har dom de flesta stunderna.. de kanske då sover 25 minuter i sträck 4 grr vid den tiden..

speciellt hästar på stall sover vid den tiden, dom sover mer än betesgående hästar, just bara för att det är mörkt och tyst och de känner sig trygga i boxen..

fast ridskolehästarna låg som döda 1½ timme mitt på dagen under ridlägrena.. dom gick ute dygnet runt då, in på fm, ridlektion, vila inne över lunch och teorilektionen sedan lektion och ut i hagen.. så under lunchen och teoritimmen låg ALLA hästar ner i sina spiltor och sov.. en snarkade till och med :D

och det syntes på den lugna andningen och kroppsrörelserna att dom sov.. en häst som ligger och vilar har en hastigare andning, luktar om nått händer och rör öronmusklerna när dom hör ett ljud.. här hängde öronen som döda fiskar på huvena på dom.. :D

glömde källan :D "sköt om din häst på ett naturligt sätt" av Jo Bird och förord av Pat Parelli.. kanonbra bok med massor av fakta.. (tex att en häst betar 3 kg gräs i timmen, 48 kg på 16 timmar dvs.. btw är det så många timmar som hästar äter i det vilda, under 8 timmar gör dom annat som vilar/sover/ligger ner och motionerar/leker/umgås.)

Senast ändrad av en moderator:

Jo ett par timmar om natten, kanske mellan 2 och 4 som du skrev nu, förstår jag också att de mestadels sover/vilar. Men i det första du skrev stod det "mellan 2 och 8 typ" och DEt tyckte jag lät för länge!

Tack för tipset om boken! Den kanske man skulle inhandla.
Men jag vissta mycket väl om deras beteende som du berättade om... 16 timmar betande/ätande o det där. :smirk:

uppstallade hästar och hästar som går på bete brukar inte var så aktiva dom timmarna.. på stall är dom fortfarande inne i sin mörka trygga box, (vi har ju faktiskt inte vildhästar längre utan dom har anpassat sig till stalltider, skillnad vore det om man tog in lösdriftshästar eller en mustang och stallade upp, den skulle nog vara ganska pigg och vaken där på morronkvisten)

och 4 timmar mellan 2 och 8 skrev jag.. dvs inte hela tiden.. utan bara att sovandet och vilandet är mest koncentrerat till dom timmarna..

Läste nånstans att de inet äter så mkt mellan 01-15.
Jag fodrar 4 gånger per dygn och gör det
08
14
18
22
De går utan man endast mellan 10 och 14 ungefär, de har alltid hö att pilla med annars. Jag ger hö genom att se hur mkt man behöver ge för att det aldrig sak ta slut.

BeastieBabe skrev:
uppstallade hästar och hästar som går på bete brukar inte var så aktiva dom timmarna.. på stall är dom fortfarande inne i sin mörka trygga box, (vi har ju faktiskt inte vildhästar längre utan dom har anpassat sig till stalltider, skillnad vore det om man tog in lösdriftshästar eller en mustang och stallade upp, den skulle nog vara ganska pigg och vaken där på morronkvisten)

och 4 timmar mellan 2 och 8 skrev jag.. dvs inte hela tiden.. utan bara att sovandet och vilandet är mest koncentrerat till dom timmarna..

Men ändå - hela 4 timmar? fast du kanske menar att under de 4 timmarna, mellan 2 och 8 ungefär, är de mest inaktiva bara? Inte att de sover/vilar hela 4 timmar?

Nja beror på hur man ser det där.

Visst om det gick att få fram en sådant så kallat dåligt hö så skulle det ju vara bra, jag skulle defenitivt ha det på lösdrift om man kan få tag på sådant hö hur lätt som helst.

Dock har vi ju vissa andra faktorer som spelar in på den punkten, min äter inte fri tillgång över natten i boxen (hon tränas å tävlas så hon behöver få en lite mera ordentlig vila än vad dom får i lösdrift). Min klarar helt enkelt inte av att äta fri tillgång i box hpn får inte i sig det. Min kan stå i 1 h 30 min med 1 kg hö på morgonen hon står enbart å seg äter. Så det går inte att klämma i en massa över natten.

Sedan har vi ju desvärre dom där hästarna som man inte kan propa i mer än en viss mängd hö per dag å sedan tar det stop. Dom måste ju få ett kannon hö ofta kombinerat med krafftfoder för att dom ska få i sig allt dom behöver.

Fast vi kan ju alltid drömma om en perfekt värd...

Men jag förstår inte vad du ville få fram? :confused:

Jag menade att det skulle finnas "sämre" hö till oss som har lättfödda hästar så att de skulle kunna ha fri tillgång. Min nordis skulle mer än gärna glufsa i sig sisådär 20-25kg utan något stopp! :angel:
kanske MER ;) . Fick aldrig chansen att pröva... (hon finns inte mer)

Varför skulle det vara dåligt om det fanns sämre hö till oss?? :confused:

Och det bättre höet kunde ni med svårfödda använda och dom kunde väl då ständigt ha fri tillgång på det? Inte bara på natten.
Vad menar du med "min äter inte fri tillgång över natten i boxen" ??
med fri tillgång menar man att hästen fritt får välja hur mkt den äter... inte att den automatiskt äter stora mängder för det. Om din häst bara äter 2kg under hela natten så är det den som gjort sitt val efter sina behov!
Min häst skulle nog stoppat i sig 10kg under de 12-14timmarna de stod inne på natten, om hon hade haft fri tillgång. :p

Det känns som att du har missuppfattat vad fri tillgång inenbär - för dig verkar det vara att hästen äter stora mängder stråfoder... men i själva verket, iaf för mig, inenbär det att hästen har en valfrihet att äta när den känner för att den behöver det. Om det är 5kg på ett dygn eller 25kg spelar ingen roll , bara den själv får välja.

Sen är det så klart svårt med svårfödda hästar som är som din och inte gärna stoppar i sig så mkt hö som den skulle behöva/som du skulle vilja. I dom fallen finns ju inget annat att göra än att ge den mer eller mindre kraftfoder för att den inte ska falla ur!

Tar det alltså 1,5 timme för din häst att stoppa i sig 1kg hö :eek: :confused: . Jag som är van vid min nordis som kastade i sig 4-5kg på den tiden! :angel:

Nicke skrev:
Om man med teknikens hjälp skulle kunna fodra 4 ggr/dygn, skulle man då fördela det med 6 tim. mellanrum över hela dygnet, eller finns det någon tid på dygnet där hästarna är mer lågfrekventa i sin ätning? Vet man något om det?

Har ingen hästbok här men kolla i Planck & Rundgrens senaste så finns där diagram över hur betesgående hästar äter/vilar. Är inte helt jämnt över dygnet utan det finns tider då de ätit mer. Kommer dock inte ihåg faktabasen elelr om det ens stod så mkt. Var hästarna kasnke vana att äta vid dessa tider innan? Hur länge hade de gått på bete? Vet inte heller vilka hästar som deltog men det är ju iaf såpass "säkert" attde presenterar resultaten i den omfattningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?