Sv: Utfodringstider
Men jag förstår inte vad du ville få fram?
Jag menade att det skulle finnas "sämre" hö till oss som har lättfödda hästar så att de skulle kunna ha fri tillgång. Min nordis skulle mer än gärna glufsa i sig sisådär 20-25kg utan något stopp!
kanske MER
. Fick aldrig chansen att pröva... (hon finns inte mer)
Varför skulle det vara dåligt om det fanns sämre hö till oss??
Och det bättre höet kunde ni med svårfödda använda och dom kunde väl då
ständigt ha fri tillgång på det? Inte bara på natten.
Vad menar du med "min äter inte fri tillgång över natten i boxen" ??
med fri tillgång menar man att hästen fritt får välja hur mkt den äter... inte att den automatiskt äter stora mängder för det. Om din häst bara äter 2kg under hela natten så är det den som gjort sitt val efter sina behov!
Min häst skulle nog stoppat i sig 10kg under de 12-14timmarna de stod inne på natten, om hon hade haft fri tillgång.
Det känns som att du har missuppfattat vad fri tillgång inenbär - för dig verkar det vara att hästen äter stora mängder stråfoder... men i själva verket, iaf för mig, inenbär det att hästen har en valfrihet att äta när den känner för att den behöver det. Om det är 5kg på ett dygn eller 25kg spelar ingen roll , bara den själv får välja.
Sen är det så klart svårt med svårfödda hästar som är som din och inte gärna stoppar i sig så mkt hö som den skulle behöva/som du skulle vilja. I dom fallen finns ju inget annat att göra än att ge den mer eller mindre kraftfoder för att den inte ska falla ur!
Tar det alltså 1,5 timme för din häst att stoppa i sig 1kg hö
. Jag som är van vid min nordis som kastade i sig 4-5kg på den tiden!