Utfodringsrutiner

L

lisas

Vad har ni för utfodringsrutiner på era hästar? Jag har fått lära mig att det är viktigt att hålla tiderna eftersom hästar är vanedjur. Också att man sprider ut fodringarna över dygnet eftersom hästen har så liten mage.

Där vi har hästen nu är det lite si och så med tiderna och det gillar inte riktigt vi andra som har hästar där. Och hur är det med kraftfoder, skall dom ha det samtidigt som hö eller hur gör ni?

Sv: Utfodringsrutiner

Våra får hö 4 gånger/dag och kraft 3 ggr/dag under vintern.

Några enkla basregler att följa:
*Aldrig utan mat (=grovfoder) mer än 8-10 timmar.
*Varje grovfodergiva ska ge minst 1 timmes tuggtid.
*Alltid hö tillsammans med kraftfodret. Allra helst hö en stund före kraftfodergivan!

Det där med tiderna är bra om man kan följa någorlunda, men en variation på någon timme hit eller dit spelar inte så stor roll, så länge de inte står alltför länge utan mat.

Är det inte också så att man helst inte skall rida tidigare än en timme efter att hästen ätit. Det gäller väl också hö och inte bara kraftfoder?

Men om det inte skall gå mer än 8-10 timmar mellan hur tätt kan man lägga målen? exempel om man ger första högivan 9 och den andra klockan 15, då blir det inte lätt att hinna två till innan natten.

Hur löser ni det med era stallägare om dom skall sköta utfodringen?

Hästen är ju konstruerad att äta dygnet runt, och röra sig hela tiden, så att motionera på grovfodret gör inget.

Det är snarare en fördel att den har grovfoder i magsäcken, då den övre delen är oskyddad mot magsyran och grovfodret binder denna och förhindrar "skvalp" som kan orsaka magsår.

Kraftfoder däremot är "tyngre" att bryta ned, så man bör vänta med att rida någon timme efter en större kraftfodergiva. Handlar det om enstaka deciliter kraftfoder kvittar det nog...

Vi fodrar hästarna såhär:

Morgonfodring (kraft + hö)
Klockan 5.00 - 6:30

Lunchfodring (hö)
Klockan 12:00

Insläpp (kraft+hö)
Klockan 17.00 - 18:30

Kväll (kraft+hö)
Klockan 21.00-23:00

I hagarna finns det halm för hästarna att tugga på också, och för tillfället har dom gräs kvar... :)

Ju mer jag läser om utfodring desto oroligare blir jag för våra hästar. Nu verkar det som det kanske går uppemot minst en timme efter att de fått sitt kraftfoder på morgonen tills de får sitt hö! Hur låter det tycker ni? För mig låter det vansinnigt.

Och vad hade ni gjort om ni hade sådana rutiner där ni har hästen, vi betalar ju för att bland annat utfodringen skall skötas. Då skall det väl skötas riktigt!?:bump:

Vad har ni för utfodringsrutiner på era hästar? Jag har fått lära mig att det är viktigt att hålla tiderna eftersom hästar är vanedjur. Också att man sprider ut fodringarna över dygnet eftersom hästen har så liten mage.

Där vi har hästen nu är det lite si och så med tiderna och det gillar inte riktigt vi andra som har hästar där. Och hur är det med kraftfoder, skall dom ha det samtidigt som hö eller hur gör ni?

Jag har varit jäääääättenoga förr om åren med tider. Men.... äsch, jag har börjat ändra mig där vad gäller exakta klockslag ... och inte tycks hästen/hästarna lida av det. Men det beror ju också på övriga förhållanden. Nu går min häst på lösdrift sedan några år och då har de ju ofta buskar, lite träd o annat att "pyssla" med om maten blir förskjuten någon timme hit eller dit. Eller halm på vintern. Men; om de står på box under natten på spån eller torv så känns det rätt viktigt att de inte får mat klockan 6 på vardagmornar och sen klockan 10 på helgen. :crazy: Men om det blir en timme hit eller dit tycker jag inte gör så mycket.

Däremot är jag noga med att de inte ska få mat bara morgon och kväll. Helst vill jag ha minst 3 fodringar, gärna 4 ... eller fri tillgång (fast då blir det nog svårt med vikten på min "elefant").

Kraftfoder - även där beror det ju lite på hur mycket kraftfoder de får och hur hästen är i sig självt. En glupsk häst mår nog bra av att få äta lite hö först och få kraftfodret sen. Men jag har i regel bara stått i stall där kraftfodret serveras först eller samtidigt som höet (av rent praktiska skäl) och det har funkat bra för mina hästar. Nu får pållan enbart kraftfoder när jag rider (islänning).

Och vad hade ni gjort om ni hade sådana rutiner där ni har hästen, vi betalar ju för att bland annat utfodringen skall skötas. Då skall det väl skötas riktigt!?:bump:

Hur ser överenskommelsen ut? Är det sagt hur det ska skötas? För vad som är "riktigt" för dig verkar vara något annat för stallägaren/hyresvärden. Om jag vore i ditt läge skulle jag ta upp saken med stallägaren och säga att det är en viktig fråga för dig.

Våra får hö på morgonen. Det tar slut vid 1 tiden ungefär och då brukar dom få mer när jag går till jobbet.

Sen kommer dom in vid 6-7 och får hö + kraftfoder.

Sen får dom kvällsmat vid 9 kraft och hö.

Ubs måste ut och fodra nu ser jag på klockan :p

I vårt stall är det stallägaren som bestämmer utfodringstiderna och jag är nöjd med dem, men hade jag haft eget stall hade jag hellre haft fri tillgång i hagen.

kl: 6-7 kraft + hö
8-8,30 utsläpp
11.30-13.30 hö i hagen
17-19 insläpp, hö+kraft
22-23 hö+ev kraft

Lunchtiden i hagen styrs på hur tidigt de fick frukost och hur tidigt/sent de kommer in.
De står även på halm i boxen.

Jag har haft häst på flera olika ställen och fodringen har skötts på olika sätt, de flesta har gett mer kraftfoder och mindre grovfoder än vad jag önskat. Nu har jag egen gård och kan göra som jag vill. Jag har märkt att mina hästar mår bäst av att få i princip fri tillgång på hö. Jag fodrar med lusern och lite betfor på morgonen. Medan de äter lägger jag ut hö i hagen som räcker hela dagen. På kvällen får de lusern, betfor, mineraler och linfrökaka samt hö som räcker hela natten. Båda mina hästar är lättfödda. Mitt halvblod äter ungefär 10-15 kg hö/dygn beroende på hur kallt det är och ponnyn äter ca 6-10 kg. Båda håller hullet fint utan att bli tjocka. Att de alltid har tillgång till grovfoder är det viktigaste för mig, och jag har också märkt att de blir lugnare och mer harmoniska av detta sätt att fodra. De går ute från ca 7.00 på morgonen till 22.00 på kvällen. Efter ridning på em släpps de ut igen.

kl 6 hö + kraftfoder
mellan kl 12-13 lunchhö (på vintern, finns det gräs kvar får de ingen lunch)
kl 18 hö + kraftfoder
kl 22-23 hö + betfor

finns även halm i boxarna

Vi har inga särskilda tider, men på ett ungefär får de kraftfoder mellan 6-6.30 på morgonen, sedan får dom gå ut vid 7 och får hö i hagen, har hö så det räcker in på eftermiddagen.
Är det snö ute ger vi dem middagshö, eller så får dem halm i hagen så att de har att äta när de vill.

Kommer in vid 20.30-21.00, får då kraftfoder och hö för natten. Ibland delar vi upp så dom får natthö vid 23.

Alla hästarna står på halm och får som sagt halm i hagen, så de är aldrig utan mat.

För min häst ser det ut såhär:

06:00 Lucern inne

06:30 Hö i hagen

12:00 Hö i hagen

17-18 Hö vid insläpp

21-22 Lucern + hö

Nu är vi flera i stallet som inte är nöjda. Vi funderar på att själva åka till stallet och fodra hästarna. Hade ni gjort det och fortsatt att betala stallhyran eller hade ni gjort något annat?

Vi har under några års tid haft fri tillgång på hö ute åt våra hästar, och det har funkat bra!
När vårt nya stall blir färdigt (de går ute dygnet runt nu med fri tillgång på hö + det gräs som finns + kraftfodring morgon och kväll) kommer det att se ut såhär:

ca kl. 06 Liten tuss hö + kraft
ca kl. 06.30 utsläpp, fri tillgång på hö
ca kl. 20.00 insläpp + hö
ca kl. 20.30 kraft + natthö[/LIST]

Pållarna kommer att stå på halm, då finns det att pyssla med under natten.
På helgerna kommer utsläppen att ligga någon timme senare än på vardagarna!

är ni inte nöjda så fråga stallägaren om det går att ge på andra tider. om det inte går så kan ni ju göra det själva om ni har möjlighet.

jag står i ett kollektivstall och vi har dessa tider:

senast kl 08.00 krafftfoder inne, utsläpp, hö ute
mellan 11.00-12.00 lunch hö
mellan 16.00-17.00 em hö
tidigast 19.30 insläpp, krafftfoder, hö

efttersom alla arbetar olika (skift mm) så passar dessa tiderna bra för alla. hade jag haft på hel inackordering så hade jag däremot velat ha utsläpp och hö vid 06.00 och hö vid 22.00. men har man jobbat till 23 på kvällarna eller börjar innan 06.00 så är man rätt trött på morgonen :crazy:
det fungerar bra hos oss men i vintras så var vi bara två personer som delade på 4pass/dag och det var väldigt jobbigt, men vad gör man inte :love:
nu är vi tack och lov 5 personer

Min vet säger att man ska inte rida direkt efter fodring...även om det gäller bara hö. Sen att ge höet en stund innan kraftfodret har det tvistats mkt om. En del säger så andra säger tvärt om. Jag vet bara att min häst som har tendens till foderstupsförstoppning får inte höet först på kvällen eftersom han då är lite "laddad" på att få mat. Ger då kraftfodret först med mkt blöt betfor som glider lätt.
Våra rutiner ser ut så här:
Morgon inne:kraftfoder sen ut i hagen och få hö

Lunch: hö i hagen

Eftermiddag: hö vid intag

Kväll: kraftfoder och hö inne

att vi har valt att ge höet ute på morgonen är dels av praktiska själ eftersom ingen bor vid stallet och ingen vill så och vänta en timme innan de har ätit upp. Och dels för att de ska ha något att göra i hagen speciellt på vintern när det kan vara ganska kallt när man släpper ut.

Visst kan vi själva ändra utfodringstider för att göra det så bra som möjligt för hästarna. Frågan är bara om man då verkligen skall fortsätta att betala full stallhyra när stallägaren inte kan sköta sina uppgifter. Tråkigt att det är hästarna som blir lidande när det inte fungerar med det man har betalat för.

Och på helgerna verkar det funka ännu sämre. Ibland får dom inte frukost förrän närmare 10-tiden...

I vinter kommer utfodringen se ut såhär för min häst:

Kl.06-07 lite kraftfoder+ lusern + hö inne.

kl.09-10 utsläpp, hö i hagen.

kl.15 insläpp, lusern + hö inne.

kl.17-18.30 kraftfoder + hö inne.

kl.20-21 lite kraftfoder+ lusern + hö inne.

Detta tycker jag är bra fodringstider.:bump: Skulle inte vilja ge min häst mat vid mindre än 4 tillfällen per dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar