Utfodringsproblem.

julianoack

Trådstartare
Hej.

Jag skriver just nu mitt examines arbete på magisternivå. Ett arbete som handlar att designa ett hjälpmedel som underlättar arbetet med- och hanteringen av hästar i Scandinavien genom att uppmuntra hästens naturliga beteende. Jag har även valt att intrikta mig på utfodringen av hästar då detta är någonting som är väldigt onaturligt och även kan resultera i kolik och liknande.


Så nu undrar jag om någon av er har varit med om att er häst har fått kolik, magsår, fång, eller andra problem pga att de ätit för fort. Beskriv gärna situationen och hur ni löste problemet.
 
Sv: Utfodringsproblem.

Min ponny fick fång för ca 5-6 år sedan. Hon var en riktig hetsätare och åt allt hon kom över. Tyvärr var hon svår att få ner i vikt och det resulterade att fång kom som ett brev på posten fast hon gick på jordbacke i hagen.
Hon hade & har haft stora problem med sin mage, men idag med fritillgång på bra hösilage med lagom värden för henne så håller vi oftast magen i schak. Vet på ATG Klinik fick gå in och känna i magen då det bara rann om henne plus att hon fick gaskolik två gånger på mindre än 1 månad :crazy:
Det trodde att hon fått stressmage då hon kastade i sig all mat och då hann inte magen med.
Numera är hon lugn runt mat då hon nästan alltid har som sagt fritillgång. Det är den ända lösning plus foderjäst som håller henne i form! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Jag skriver just nu mitt examines arbete på magisternivå. Ett arbete som handlar att designa ett hjälpmedel som underlättar...
Svar
5
· Visningar
1 211
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 658
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp