Utfodring vid lösdrift

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tess82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 012
T

Tess82

Nu är jag tillbaka med mina små lösdriftsfrågor igen.
Jag har två stycken kallblod på lösdrift som får en högiva som är uträknad efter analys.Men det är ju en del timmar på natten efter tuggtiden tar slut som de blir utan sysselsättning.
Till saken hör att den ena är sädesallergiker så halm är bara att lägga ner tyvärr.Fröhalm går nog inte att få tag på här kring U-a.Skulle grenar av olika slag räcka tro??Vill ju inte att de går på träden allt för mycket :crazy:

Sv: Utfodring vid lösdrift

Hur mycket är det är uträknat att de ska få då? Är det uträknat på att de går på lösdrift?

Till lättfödda hästar (det antar jag att dina kallblod är) är detta ofta just ett problem... att kunna ge dom tillräckligt, helst fri tillgång, utan de lägger på sig för mycket.

Det är uträknat på lösdrift och hur mycket de tränas idag.Den ena ska äta ca 10kg och den andra ca 11kg.Sen får man ju såklart kolla så hullet håller sig.
I dagsläget ska höet räcka + mineraler.

Jag skulle ge fri tillgång till hösilage (helst med rätt låga värden) och öka motionen om de blev tjocka. Just i begreppet lösdrift ingår (för mig) fri tillgång till stråfoder så att de kan hålla värmen etc. Första veckan på fri tillgång kan de prova "glup-äta" men det brukar ge sig rätt snabbt.

Vi provade fri tillgång förra året och det gick tyvärr inte.De slutade aldrig vräka i sig.Den stora nordsvensken som inte motionerades så mycket blev smällfet :eek:
Jag kan ju inte åka runt och jaga hö med lågt värde i hela Uppland heller..Nej jag kanske skulle prova och se om den ena verkligen är allergisk.Det finns ju inga papper på att han är testad.Man märker nog ganska fort om han blir lös i magen.Är jag elak då :confused:

Hur har han tidigare reagerat på halmen? I och med "allergin"? Har han bara blivit lös i magen tycker jag nog att du kan prova.
Ring runt nästa gång du köper hö för att se om du kan få tag i något med "sämre" värden. För oss blev det en stor skillnad och då knaprar halvbloden ändå i sig 20-25 kg hösilage per dygn.
Däremot så är ordentlig motion alltid ett måste när det gäller lösdriftshästar eftersom de måste ha tillgång till ströfoder helst dygnet runt för att kunna hålla sig varma.

Jag har inte givit honom halm alls under den tid jag ägt honom,men de förra sa att han blev dålig i magen.Ska nog prova lite så får vi se.Den stora nordisen är inte min tyvärr så där kan jag inte styra motionen.Men min arbetas rätt mycket.

Skaffa grindöppnare och utfodra mitt i natten?

Det gör vi och det funkar mkt bra. Kan inte heller ha fri tillgång pga att hästarna lägger på sig för mkt, den som behöver mer får mer kraftfoder ist. De får hö med 6 timmars mellanrum dygnet runt så det blir inga oregelbundna tider bara för att det är natt. Upplever inte att de absolut måste ha fri tillgång även fast vi har mkt kallt på vintern (-30 ibland). Däremot brukar de få halm när det är som kallast (och extra hö med) och i övrigt dåligt väder.

Tror nog att du kan dryga ut sysselsättningen med grenar av olika slag om den ena inte kan äta halm men jag skulle absolut satsa på en grindöppnare.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
A
Foder & Strö Mina hästar (dräktigt kallblodssto 8 år, B-ponnysto 5 år) fick varsin julgran efter jul, mums !! De åt upp alla barr och delar av...
Svar
9
· Visningar
3 568
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 778
Senast: EmblaAsk
·
Hästmänniskan Nu är jag fast i mina tankar och skulle behöva lite andras tankar om vad som kan bli bäst. I december så får jag hem 6 månader föl, har...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 265
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka