utfodring högdräktigt sto maj-juni

K

knasan

Räcker ett bra gräs denna perioden? Eller ska jag stödutfodra med proteintillskott? Mängden måste bli en höftning?
Tacksam för svar

Sv: utfodring högdräktigt sto maj-juni

Räcker ett bra gräs denna perioden? Eller ska jag stödutfodra med proteintillskott? Mängden måste bli en höftning?
Tacksam för svar

Det hänger allt på hur ditt sto ser ut i hullet.

Och vad händer om jag ger för mycket proteintillskott? Använder Krafft proteinpellets och lusern. (Obs ej menat som smygreklam! Jag kan nog vara kritisk också mot dessa två fodermedel.)

det är väl som vanligt revbenen i sadelläget som gäller för att avgöra hullet...?

Håller inte med - hullet bedömer du bäst genom att titta och känna på hela hästens överlinje: mankam, ryggen och korset.

Är halsens överlinje rundad eller rak, eller, i värsta fall, insjunken och konkav? Mankammen är en fettdepå, är den fylld och stinn eller mjuk?

Hur ser "filéerna" på båda sidor hästens ryggrad ut, är ryggraden högsta punkt som ryggen sedan sluttar ned från (som ett tak från en takås), eller är ryggen nästan platt med "filéerna" välutvecklade och i jämnhöjd med ryggraden? (Om hästen har så mycket "filéer" att det ligger kvar vatten mitt uppe på ryggen på hästen när det regnat är det dax att börja fundera över bantning... fast inte om det gäller ett högdräktigt eller digivande sto förstås.)

Hur ser korset/rumpan ut, rund och präktig eller kantig och tanig?

"Ett avelssto ska vara fet och bli fetare"

Och vad händer om jag ger för mycket proteintillskott? Använder Krafft proteinpellets och lusern

I stället för dyra proteintillskott är det väl använda pengar att ge fölston och unghästar ett tidigt skördat grovfoder med höga värden, t ex med klöverinslag. Höga proteingivor genom grovfodret är betydligt mer skonsamt och naturligt för hästen än att ge det i koncentrerad kraftfoderform. Även en foderstat baserad på ett perfekt grovfoder kan naturligtvis behöva kompletteras för att man ska få ihop alla värden.

Jo, jag släppte hästarna på sommarbete i helgen. Då kommer inte allt gräs som en chock för dem sedan. Så fr o m nu är gräs huvudsakliga födan, och vi lägger in såpass mycket hö som de själva äter tills de slutar äta av det. Höet är ganska proteinrikt. Men eftersom jag inte vet varken hur mycket hö eller gräs hon får i sej längre så måste jag höfta med kraftfodret, och då vet jag inte vad jag ska gå efter. Gräset är inte igång såpass att det räcker för henne ännu, men jag antar att det borde vara tillräckligt längre fram. Hur ska jag veta när gräset är såpass starkt och mycket att det räcker? Fölet är beräknat till midsommar.

Som jag uppfattat det är det energin som gör hästen fet, och det dräktiga stoet har ett extremt proteinbehov. Dessutom är det inte bra om ett sto är alltför fet vid nedkomsten. Det får kosta lite extra med tillskottsfoder, bara det blir "rätt" för henne.

Tack för ett detaljerat svar! Jodå, klart jag har koll på hela hästen, muskler, fett och allt, min beskrivning av sadelläget var bara lite förenklad för enkelhetens skull. Särskilt unghästarna klämmer jag ju på överallt så det inte bara har lagom hull utan dessutom inte tappar muskler. Tack iallafall!!!

Dessutom är det inte bra om ett sto är alltför fet vid nedkomsten.

Definiera "alltför fet"?

Att fölston inte skulle vara för feta är en gammal bonde-myt, uppkommen ur vetskapen att feta kossor oftare har svårare förlossningar än sina slankare ko-llegor. Detsamma gäller inte hästar! Tvärtom har det visat sig att ston i överhull har högre procent levande födda föl samt har lättare att bli dräktiga igen än sina medsystrar i normalhull eller underhull.

"Ett avelssto ska vara fet och bli fetare"

Angående betet och proteintillförsel blir det ju precis som du tror, du får uppskatta och höfta när du inte vet exakta mängder. Här är ditt hästöga och din kännedom om ditt sto det viktigaste. Det finns uppskattade värden för betets näringsinnehåll, t ex i handboken "Hästens näringsbehov och utfodring" (rekommenderas). Lycka till.

Tror det var i en fackbok jag läste det där med att de inte ska vara jättefeta, men visst, jag är öppen, kanske är det en gammal bondemyt, jag vet ju faktiskt inte. Jodå, tabeller med näringsvärde på gräs har jag ett par stycken. Men jag vet ju ändå inte hur stor volymen är som hon får i sej.

Så summan av det hela är att då är jag faktiskt i en situation där man inte kan annat än höfta, eller hur? Ville bara förvissa mej om att det verkligen så är fallet innan jag börjar "höftandet":crazy: ... nåväl, då behöver jag väl inte vara rädd att hon får för mycket i sej heller så det är väl bara att ösa på....:d Vet ingen häst som är så glupsk som denna dam, så hon är ju verkligt lycklig nu!

Jag borde väl låta henne få föl oftare så hon verkligen får lov att äta så mycket hon vill alltid... (skämt):D

Tack för svaren, du verkar veta en del!

Denna länk från Hippocampus är bra och informativ tycker jag. Risken med att släppa på tidigt bete är att de hellre äter det gröna goda gräset än det torra höt. Tidigt bete är ju mycket näringsrikt men kanske inte alltid finns i den mängden som ditt sto just nu måste ha. Gräset har en TS halt på ca. 20% så det blir stora mängder gräs som hon måste ha i sig för att täcka behovet.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/index.cfm?Call=foder

Klicka på "Betet, en underskattad resurs".

Tack för svaren, du verkar veta en del!

Mja - men jag har lyssnat till folk som vet en del i alla fall. Här har du intressant läsning om avelsstoets hull:

"Avelsstoets utfodring

När det gäller utfodring av avelsston har en del ny kunskap sett dagens ljus under senare år. Det står helt klart att näringsstatusen hos stoet betyder mer än vad man tidigare trott - inte bara för det blivande fölets vitalitet och framtida hållbarhet. Det finns t ex ett direkt samband mellan stoets mängd av kroppsfett och utsikterna till levande föl. Vidare finns det ett samband mellan tidpunkten för ovulation och stoets fettlager.

I det ett nummer av den amerikanska facktidningen Hoof Beats återges en forskningsrapport som torde ha stort intresse för alla uppfödare. Gary Potter heter en näringsforskare vid A&M University i Texas. Då han gjorde en stor undersökning kring de förhållanden som styr stons dräktighet, kom han till en häpnadsväckande slutsats: Feta ston hade en avsevärt mycket högre dräktighet än sina magrare medsystrar - och de blev oftare dräktiga redan under den första betäckningscykeln.

Potter vänder sig i artikeln mot den i vårt land nästan helt övergivna teknik som brukar kallas flushing och som ursprungligen utvecklades för att stimulera äggbildningen hos djur där man önskar sig stora kullar (t ex grisar). I princip går metoden ut på att man medvetet håller stona i lågt hull och på en ganska mager foderstat inför betäckningssäsongen - för att sedan ge dem en rejäl "näringskick" när det börjar bli dags. Enligt Potter har den här metoden utvecklats för svin och får - och den fungerar inte på hästar.

Under intervjuundersökningar med uppfödare stötte Potter ofta på uppfattningen att övervikt hos hästar skulle vara skadligt, eftersom så är fallet när det drabbar människor. Han bemöter detta påstående med eftertryck:

- Övervikt hos hästar är inte livshotande, vilket det kan vara hos människor. Hästar utvecklar inte hjärtproblem av samma skäl som människor och ett när ett överviktigt sto fölar, ökar inte blodtrycket nämnvärt.

Det är emellertid inte önskvärt att stona skall vara extremt feta. Potter rekommenderar att de skall vara i gott hull (fleshy) och anger graden av hull som 7 på en 10-gradig skala. Detta reservhull skall sedan utgöra en buffert då deras aptit störs till följd av transporter, miljöombyte och foderombyten - faktorer som vanligen "drabbar" det sto som sänds iväg för betäckning.

Potter visar också en intressant sifferjämförelse där man ställer ston vars hull definierats enligt den 10-gradiga skalan mot varandra. De ston som har index 7 och 7.5 för sitt hull klarar sig allra bäst - både när det gäller dräktighet totalt och förmågan att bli dräktiga redan under den första betäckningscykeln." (saxat från www.krafft.nu, Krafft-skolan lektion 20)

Tack för detta!
Då är det bara att mata på!!!:d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka