Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag har berättat om handlar om ett fattigt Småland. Det är inte alls bara "sedelärande berättelser" att man svältfödde kreaturen vintertid långt in på 1900- talet. Tycker nästan det är kränkande att uttrycka sig så, när det faktiskt fortfarande lever människor som var med om detta och upplevde svår fattigdom!
OT Nä, häst var sannerligen inte nummer ett. De tillförde ju ingenting utöver att de användes som dragdjur. Jag vill nog påstå att det var en ko som införskaffades och det djur som användes som dragdjur för den fattiga bonden var en oxe antingen från egen uppfödning eller att bonden bytt en kvigkalv mot en färdig oxe (kvigorna var mer värda än oxarna av naturliga skäl).Intressant tråd!
Ang Lobelias inlägg enl ovan. Allt är ju relativt. Bland de fattiga bönderna, som ofta inte ägde någonting utan arrenderade marken så var en häst det man måste ha. Det var definitivt inte något mått på pengar. Fast visst fanns det fattigare, fattighjonen tex. och de som jobbade på gårdar men vet inte om inte de hade det bättre med mat och husrum.
Ja, det var ju det jag sade... Oxe = kastrerad tjur. Å det fanns säkert de som bara hade mjölkkon som dragdjur också...Torper fick klara sig med ko som drag djur. Bonder med skog och odlings mark kunde investera i en häst.
Oj oj, intressant!
Det är inte konstigt att korsförlamning verkar varit vanligare förr iaf
Men superintressant, dela gärna mer om du hittar nåt!