Utfodring efter ridning.

F

Fjanton

Många jag känner utfodrar sina hästar efter arbete, är det bra och vad har det för effekt?

Sv: Utfodring efter ridning.

Jag utfodrar ju hellre hästen efter ridning än före.
Vet inte om det ger nån direkt effekt, men hästen blir nog glad om den får nått gott efter att den vart duktig;)

Men det beror ju oxå på i vilket sammanhang du menar?
Menar du nu under betet eller när hästen står uppstallad?

Fast iofs, i båda fallen så väntar jag alltid till efter ridningen med att fodra.

Egentligen ska man väl vänta minst en timma efter motion för att få bästa näringsupptagningen. Har jag fått lära mig iaf.

har fått lära mig att de ska ha foder efter ridning för att inte bryta ner musklerna, utan få energi för att bilda dem, vet inte om det stämmer men jag ger min lite innan och lite efter

Grovfoder ger jag alltid (en liten giva) innan ridning för att binda magsyran och för att hästen ska känna sig nöjd och glad inför arbetet.
Kraftfoder bör man ge efter ridning när hästen är avskrittad, lugn och har slutat svettas, ge gärna grovfoder innan kraftfoder för det mår hästmagen bäst av!

har fått lära mig att de ska ha foder efter ridning för att inte bryta ner musklerna, utan få energi för att bilda dem, vet inte om det stämmer men jag ger min lite innan och lite efter

Det stämmer att hästen behöver foder (protein) efter ridning för att musklerna ska utvecklas optimalt. Har man hö med bra proteinvärde kan man ge det, annars behöver den lite kraftfoder. Självklart ska hästen vara lugn och avskrittad innan utfodringen.

Men när ska man egentligen ge proteingivan? I andra sammanhang kan man läsa att hästen bygger sina muskler dagen efter träningspasset, under den vilan. Är det då klokast att ge tillskottet morgonen efter, eller direkt efter passet?

Min häst får alltid en hötapp medans jag borstar & gör i ordning honom, men aldrig kraftfoder. Efter arbete blir det dusch och sedan får han sin betfor med mineraler. //Linda

Ger alltid kraftfoder efter ridning (ca 1 h efter) det gör jag dels eftersom det kan tillgodoses på ett mer skonsamt sätt och eftersom kroppen inte kan arbeta optimalt när den behöver jobba med två saker samtidigt (träning och smältning av mat) då är det bättre att ge efter eftersom om hästen precis ätit innan ridning är kroppen inställd på att bryta ner maten och får då överge det för att musklerna ska kunna arbeta.

Och även om man ger foder precis innan träning kan det ändå inte tillgodo ses eftersom kroppen helt enkelt inte har hunnit bryta ner maten.

En annan förklaring till att protein har en bättre effekt efter träning än före är att det bryts ner av amylas, ett enzym, som verkar senare än de som används vid nedbryttningen av fett och kolhydrater.

hoppas jag inte svamlar för mkt:crazy:

Jag ger min häst kli med hans mineraler och så direkt efter ridning. Vet inte varför jag ger det så men det funkar bra :D

Jag ger också min efter ridning, helt enkelt för att det passar med tiden. Har inte tänkt över att det bygger mer muskler då, men kanske därför min häst har blivit så maffig då. :p

Får kraftfoder 4ggr dag så blir ju naturligt liksom.. frukost, sen kligröt innan jag borstar och gör iordning, middag 30-60 min efter ridning. Rider jag på eftermiddagen så får han ju kvällsmat efteråt.

Vet inte, vi fodrar också efter ridning nu på sommaren. Enklast så.

När Vi männsikor tränar så ska äte nån slags protein föda inom 10 min efter träning för bästa muskel uppbygnad. Går det längre tid blir det inte samma effekt. Sen ska man äta ett Riktigt mål mat efter ca 1-2 timmar duå med långsama kålhydrater fibrler och protein. Och jag tror det är samma för hästar.
Mina får en skvätt kraftfoder och lucern när jag skrittat av och ska göra i ordning dem. Sen får de hö i hagen/boxen.

Naturligtvis måste hästen fått ner puls och andehämtning innan man ger foder.

Kraftfodret ska ges efter arbetet, inte före. För mig har det alltid känts naturligt med att ge en kraftfodergiva efter ridningen då hästen både stå och torka, borstas etc och dessutom blir belönad för ett gott arbete.

Okeej då var jag inte helt ute cycklade då.:) Verkar ju som att det flesta ger efter ridning.

Jag brukar ge nån liten tuss med hö innan ridning under tiden jag borstar och fixar i ordning. Sen mat efter ridning, ca 30 min efter.

Jag ger alltid lite kraftfoder innan ridning. Varför jag ger innan och inte efter vet jag faktiskt inte. Har väl bara blivit så. Men har faktiskt funderat lite på vad som är bäst egentligen.

Alltså, min pålle får kraft vid 7, 16 och 21.
Jag vill gärna ge honom något efter jag ridit, oftast vid ca 19.
Ska jag ge honom 5 dl betfor då istället för att ge betforn kl 21 med kraften?
Eller ska jag dela upp mängden kraft kl 21 på "två delar"
så att han får hälften kl 19, och hälften kl 21+betfor?
Fast det blir ju lite konstigt på typ helgen om jag rider vid 13..
då får han så lite mat på kvällen :/ Eller? Gah, hur ska jag göra?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31