Utfodring av selen

E

Emelie3

Enligt min foderstat som jag har idag får min häst 0,6 mg (antar jag att det är man skriver ut), men hon skall behöva 1,1. Jag har varit på Apoteket och köpt selen (tokosel), men inte börjat fodra med än. Min fråga är, enligt doseringen skall jag ge 1 doseringsmått/400 kg kroppsvikt så det blir alltså lite mindre än 1,5 doseringsmått/vecka. Men skall man alltid ge de doseringsmåttet helt oberoende på hur mycket selen som fattas i foderstaten? Skall det inte anpassas till hur mkt selen som fattas? Jag har inte varit i kontakt med vet än för rådfrågning, men har tänkt att göra det innan jag börjar fodra med det om jag inte får svar på min fråga här (:

Tack i föreväg!

Sv: Utfodring av selen

Jo du ger väl bara så mycket som behövs för att ge det selen som fattas i foderstaten. Du får räkna lite :D

Hm, men borde de inte ha skrivit det på doseringen på burken? Nu står det ju bara att man skall fodra med en dosering efter en viss kroppsvikt...

Är det verkligen ingen som vet? Nu har ändå 60 personer kollat... :confused:

I Christina Planks bok om utfodring så står maxgiva av selen 6mg/100 kg kroppsvikt.

Ja men de utgår kanske då från att du ger deras medel som enda selenkälla. Din häst får 0,6 mg selen och den behöver 1,1 mg, då behöver den 0,5 mg ytterligare för att täcka behovet..
Hur många mg selen ingår i ett mått Tokosel?
Förut var det 4,4 mg selen i 11 gram Tokosel men jag vet inte hur det är nu.
Du då ger 1 mått per vecka så får du 0,6 mg selen per dag vilket är lite i överkant men inte farligt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja men de utgår kanske då från att du ger deras medel som enda selenkälla. Din häst får 0,6 mg selen och den behöver 1,1 mg, då behöver den 0,5 mg ytterligare för att täcka behovet..
Hur många mg selen ingår i ett mått Tokosel?
Förut var det 4,4 mg selen i 11 gram Tokosel men jag vet inte hur det är nu.
Du då ger 1 mått per vecka så får du 0,6 mg selen per dag vilket är lite i överkant men inte farligt.

Det stämde att det var 4,4 mg/ 11 gram Togsel. Så om jag ger ett mått /vecka räknat på att hon väger ca 580 så är det okej? Fattade jag det rätt då?

För att kunna följa diskussionen; har jag förstått det rätt att 1 doseringsmått Tokosel väger 11 gram och innehåller 4,4 mg selen?

Exakt, ett doseringsmått innehåller 11 gram och eftersom elva gram innehåller 4,4 mg så borde det ju även stämma att ett doseringsmått innehåller så mkt (:

Men nu har jag nya funderingar!

Efter en diskussion i stallet igår så kom det fram att de inte tyckte att jag skulle fodra med selen, eftersom vi först bor alldeles intill havet på västkusten (500 m typ) så finns det selen i markerna någonstans så borde det vara här eftersom att det bara är marint som kan ge selen (?) Eller något liknande, fatta inte om jag fattade rätt, plus att selent är inte utskrivet i grovfoder analysen, därför vet jag inte om har ens har ett underskott helt plötsligt?

De tyckte att jag först skulle ringa till analycen och fråga varför selen inte är utskrivit och sedan till typ något där de kan ge svar hur selen visar sig och hur man skall fodra med det..

Men det är ju det första jag undrar över, kan det verkligen stämma?

Det står i Christina Plancks bok:

Sverige har mycket selenfattiga jordar på det flesta håll, vilket medför att foder odlat i sverige innehåller låga halter selen. Därför är i dag alla svenska mineral -och foderblandningar för hästar selenberikade.

---------------
Man brukar räkna med 0 selen i grovfodret.

Senast ändrad av en moderator:

Ett av de få områden i sverige där det faktiskt finns någon selenhalt i marken att tala om, är just västkusten pga närheten till havet.
Alltså är det omöjligt att komma med doseringsråd när du inte vet vad grovfodret innehåller.

Sökte just på selen här på buke och fick upp ett inlägg du hade skrivit om selen, så skriver du här precis nu när jag läste det :D

:p

Svarar alla!

Har idag pratat först med de på Analycen och de kunde inte hjälpa mig, det framgick dock att om man ville ha selen innehållet i grovfodret så måste man betala 400 kr extra ca för att få det, men det var ingenting jag såg något om när jag skickade in för analys, men det kom även fram till att när en gubbe slog i sina böcker där så hade de ett genomsnittligt värde på 0,02 mg selen i åkermark, men det gällde ju då hela sverige så egentligen så gav det ingenting. Men han tyckte att jag skulle ringa SLU så jag gjrode det.

Där var ju tyvärr halva styrkan på semster och alla som kunde något om häst.. men sedan så åkte jag upp till stallet och helt otroligt så var det en veterinär där, så jag rådfrågade henne, men hon kunde inte så mkt (kändes som någon slags sommarpraktikant .. typ), men hon sa att man kunde ta ett blodprov, men hon visste inte vilken blodgrej man skulle ha så jag ringde SVA och sedan så fick vi iaf taget ett blodprov för att se om hon har selen brist och har hon inte det så behöver jag väl inte fodra med tokosel?

sry blev lite långt :/

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 325
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 537
Senast: poi123
·
C
Foder & Strö Har nu försökt förstå hur man ska beräkna en så bra foderstat som möjligt men jag förstår ingenting! Jag är helt hopplös när det gäller...
Svar
5
· Visningar
921
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat