Utfodring av isis vs "vanlig" häst

Sv: Utfodring av isis vs "vanlig" häst

men islandshästar har inget annorlunda vitamin och mineralbehov än vilka hästar som helst. SLU har ett jättebra häfte med all tänkbar information om utfodring och hästars behov. Går att beställa från deras hemsida. Rekommenderas!

Ja, det var det jag trodde men så fick jag höra annat, man blir lite förvirrad när meningarna går isär...

Men hur vanligt är det i förhållande till de som håller Islandshäst. Och vad är flock? Är det >2 unghingstar eller i en åldersblandad flock på >7 hästar? Hur stora ytor, är det dygnet runt, är det från födsel (= från minut ett), är det tillsammans med redan flockvana som kan förmedla det sociala reglerna och kompletta hästspråket o.s.v.
De jag tänker på är uppfödare av halvblod, nordsvenskar, olika ponnyraser, jag väldigt många olika typer av hästar, där det är åldersblandat och hästarna går i hagar på flera hektar. De kan ströva och leva så naturligt som möjligt. Hästarna lär sig massor av flocken och mår bra både fysikt och psykiskt av detta. Det var rätt ovanligt förr, men blir bara mer och mer vanligt.
Vad jag menar är att uppväxt i flock kan betyda många olika saker beroende på den man frågar. Först måste man definiera vad "uppväxt i flock" betyder.
Visserligen kan en flock vara olika stor, men för mig är det ett flertal individer i olika åldrar som får gå på lösdrigt i stora hagar, där de äldre hästarna lär de unga sas.
för övrigt anser jag att en häst är en häst, är en häst....
håller med.

ta kontakt med dem på SLU. De har ju den aktuella forskningen att tillgå och kan säkert svara på dina frågor.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 659
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka