Och skrönor som lever vidare brukar det finnas en hel del sanning i, om inte så dör de eller blir absurda.
Jag har sett motstsen bevisas så många gånger att jag tycker det är absurt att påstå att isisar bara trivs med andra isisar. Så för min del anser jag att skrönan är absurd.
Sedan går väl alla diskussioner på Buke mer ut på att flockuppfödda islandshästar trivs bäst med hästar uppfödda på samma vis (vilket andra raser sällan är) och passar bäst ihop med hästar i liknande storlek pga utfodring och skaderisk. Inte att de måste gå ihop med andra Islandshästar.
Det är inte ovanligt att andra raser är uppfödda i flock. Det är ytterligare en skröna.
Vad skulle hända om de inte gick med rasfränder förresten, skulle de dö knall och fall?.
Det undrar jag också. De påstår att isisar inte trivs om de inte får gå tillsammans med andra isisar, men jag tror inte de vet själva vad de tror skulle hända. (sen har flera som påstått detta provat att ha sina isisar med andra raser och när det visat sig fungera alldeles utmärkt så har de släppt illusionen)