Utfodring av isis vs "vanlig" häst

Sv: Utfodring av isis vs "vanlig" häst

Ja, alltså, givetvis får jag gå efter Baldur som individ men när det gäller tex vitaminer och mineraler är det ganska svårt att veta rätt behov, det får ju gå ganska långt innan man märker att det är över- eller underskott på något :).
Men när det gäller den biten följer jag helt enkelt gängse rekommendationer.

Du förstår inte om jag så skriver 6-7 ggr, så läs inte- ignorera- ett tips:idea:

Och skrönor som lever vidare brukar det finnas en hel del sanning i, om inte så dör de eller blir absurda.

Sedan går väl alla diskussioner på Buke mer ut på att flockuppfödda islandshästar trivs bäst med hästar uppfödda på samma vis (vilket andra raser sällan är) och passar bäst ihop med hästar i liknande storlek pga utfodring och skaderisk. Inte att de måste gå ihop med andra Islandshästar.

Mattar och hussar passar säker generellt bättre ihop om man har samma intresse/mål och preferenser när det gäller tränare.

Vad skulle hända om de inte gick med rasfränder förresten, skulle de dö knall och fall?.

Det fick man aldrig ngt svar på:rofl:

andra hästar.. oavsett flockuppväxt kunde nog inte hästspråket- det isländska;)- fast de flesta isisarna var svenskfödda.

de kan nog gå med vilka andra ponnyraser som helst- med tanke på skaderisk o fodermängd.

min egen erfarenhet av att ha småhästar med är väldigt negativ. De små liven träffar inte kroppen utan benen. sista gången med fyra brodd o var mm från en stor ven.:eek:

nu har mina hästar ovanan att dra i stackarnas täcken o prova att lyfta dem lite- jag förstår dock att det kan vara lockande:cool:
Små hästar får ofta hävdelsebehov när de går med riktigt stora hästar- små monster

Senast ändrad:

men islandshästar har inget annorlunda vitamin och mineralbehov än vilka hästar som helst. SLU har ett jättebra häfte med all tänkbar information om utfodring och hästars behov. Går att beställa från deras hemsida. Rekommenderas!

Och skrönor som lever vidare brukar det finnas en hel del sanning i, om inte så dör de eller blir absurda.
Jag har sett motstsen bevisas så många gånger att jag tycker det är absurt att påstå att isisar bara trivs med andra isisar. Så för min del anser jag att skrönan är absurd.

Sedan går väl alla diskussioner på Buke mer ut på att flockuppfödda islandshästar trivs bäst med hästar uppfödda på samma vis (vilket andra raser sällan är) och passar bäst ihop med hästar i liknande storlek pga utfodring och skaderisk. Inte att de måste gå ihop med andra Islandshästar.
Det är inte ovanligt att andra raser är uppfödda i flock. Det är ytterligare en skröna.
Vad skulle hända om de inte gick med rasfränder förresten, skulle de dö knall och fall?.
Det undrar jag också. De påstår att isisar inte trivs om de inte får gå tillsammans med andra isisar, men jag tror inte de vet själva vad de tror skulle hända. (sen har flera som påstått detta provat att ha sina isisar med andra raser och när det visat sig fungera alldeles utmärkt så har de släppt illusionen):)

Det är inte ovanligt att andra raser är uppfödda i flock. Det är ytterligare en skröna.

Men hur vanligt är det i förhållande till de som håller Islandshäst. Och vad är flock? Är det >2 unghingstar eller i en åldersblandad flock på >7 hästar? Hur stora ytor, är det dygnet runt, är det från födsel (= från minut ett), är det tillsammans med redan flockvana som kan förmedla det sociala reglerna och kompletta hästspråket o.s.v.

Vad jag menar är att uppväxt i flock kan betyda många olika saker beroende på den man frågar. Först måste man definiera vad "uppväxt i flock" betyder.

För övrigt anser jag att en häst är en häst, är en häst....

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Åh andra sidan får du leta efter folk som påstår att islandshästar bara trivs med islandshästar och att det är omöjligt för dem att trivas med andra är en skröna, jag har då aldrig träffat på någon som säger så. Bara du och vissa andra som tolkar vad som skrivs som f-n läser bibeln. Uppfattningen att islandshästar generellt sätt trivs bäst med Islandshästar (eller flockuppfödda) innebär inte att man per automatik menar att inget annat kan fungera som du tycks tro.

Och som Rolle skriver, definiera flockuppfödd så vi vet vad vi diskuterar.

De verkar generellt behöva mera protein och mindre energi än varmblodiga ridhästar.
Men jämfört med andra ponnyer och kallblod så verkar det vara tämligen lika.
Ofta så blir de feta men får ändå för litet protein eller så är de smala och har fått alldeles för litet protein.

Det där glöms tyvärr ofta bort när ägarna vill banta sina Islandshästar slimmade och fina och så blir där ett kantingt vrak i stället.
De slimmar upp sig på en hög proteinkvot.
Jag fodrar mina med ca 45 MJ och 300g smrp.
Mitt grovfoder brukar ha en kvot på mellan 9-11 så jag behöver bara ge det och saltsten.

De slimmar upp sig på en hög proteinkvot.
Jag fodrar mina med ca 45 MJ och 300g smrp.

Exakt samma siffror som jag kommit fram till och som fungerar för mig :grin:
Har dock en faktor till som ska stämma, det ska vara rätt grovlek och rätt pressat (hårdhet) för att de ska få i sig rätt mängd per dygn på fri tillgång. c:a 7-9 kg beroende på väderlek.

Rolle
IpL

De verkar generellt behöva mera protein och mindre energi än varmblodiga ridhästar.
Fast det är en ponnyras som kan har små stora hästar. Klart att de behöver mindre energi än stora hästar- 165+. Man måste gå efter optimalvikt o alla hästens förutsättningar
De är väl uppväxta på ett magert landskap. eller har man högre proteinhalter på lavajordar:confused:

De är väl uppväxta på ett magert landskap. eller har man högre proteinhalter på lavajordar:confused:

Gräset på Island innehåller mycket mer näring än vad man tror. Jag antar att de på ngt sätt är anpassade till att äta mkt på sommaren och lite på vintern (som så många andra av våra hästar).

Det finns studier som visar detta.

Det är högre proteininnehåll då gräset betas och skördas som mycket yngre än i Sverige.
Grovfoder och bete är ungefär som vårbete hela tiden.

Det beror på att det är kortare vid bete och skörd.
Jämför vårbete och andraskörd här i Sverige.
Jag har därför börjat att fodra med andraskörd då det är mest likt det Islänska grovfodret i sitt innehåll.

Jag har lagt ner det där med fri tillgång.
De blir bara smällfeta.
De får fri tillgång på halm att tugga på och så fodrar jag med hösilage i den mängd som behövs för att de skall få tillräckligt med protein.
Det räcker för min del med 4 kg silage för det.
Om de ser för smala ut så ökar jag bara på med silaget.
Och de har alltid halm att tugga på.

Jag vill i en framtid bygga begränsande höautomater.
Det tror jag är grejen.

Källa:Livestock Production Science 40 (1994) 77

Så visst är det vetenskapligt bevisat, det har dessutom bedrivits fler studier i samma ämne sedan denna gjordes. Dessa har inte gjort några skillnader, utan resultatet är detsamma.

Så grovtarmen i detta fall blindtarmen är 1,23 m längre än för övriga raser som var med i studien.
om jag inte missminner mig så var det många som ansåg att antalet hästar i studien var för få (och möjligen för nära släkt, men det låter jag vara osagt) för att anses vara tillräcklig bevisning. Men eftersom det nu har framkommit i flera studier så stämmer det nog i många fall. Jag undrar om gotlandsrussen skiljer sig på liknande sätt eller någon annan ras som föds upp på liknande sätt.

Det beror på att det är kortare vid bete och skörd.
Jämför vårbete och andraskörd här i Sverige.
Jag har därför börjat att fodra med andraskörd då det är mest likt det Islänska grovfodret i sitt innehåll.

Jag tror inte att det bara beror på det men kan leta upp artiklarna jag har läst, om de finns kvar i datorn.

Ja, det är ett sabla pyssel, det är därför jag inte kan använda det jag hugger i slutet på september början oktober. Det är nästan bara blad, inga strå och värdet ligger på i årets skörd med endast naturgödsel som produceras på gården, taget 4 oktober:
Ts 60 %
smrp/kg foder 81 g
energi/kg foder 6 Mj

Då hade jag bara kunnat ge 4-5 kg foder och lättuggat är det också. Men det används istället till föl och unghingstar vid behov, eller säljs...

Annars är det bra med hyfsat lågt energivärde men hög proteinhalt.

Rolle
IpL

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 659
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka