Utfodring av isis vs "vanlig" häst

Lona

Trådstartare
Vet inte om det här egentligen skall ligga i foderforumet men det rör ju islandshästar så jag postar det här.
Vi diskuterade islandshästar kontra "vanliga" hästar idag när det gäller utfodring/näringsbehov mm. Enligt några så skiljer isisarna MYCKET även från andra lättfödda raser, bla genom att de har längre tarm än standardhästen och därmed bättre näringsupptag. Man kan därför inte läsa vanliga fodertabeller för att räkna ut vad en islandshäst behöver äta.
Men är det verkligen SÅ stor skillnad om man jämför en isis och annan typ av häst/ponny? Var kan man hitta deras näringsbehov?
Jag får ju erkänna att jag hittills har utfodrat enligt en standardhästnorm, om än anpassat för att det är en lättfödd ras.

Sv: Utfodring av isis vs "vanlig" häst

Jag har oxå hört/läst det att tarmen skall vara "längre" än på en "vanlig" häst.
Men så hörde/läste jag att så faktiskt inte är fallet, inte vetenskapligt bevisat iallafall.

Däremot tillgodögr sig islandshästen föda på ett betydligt bättre ( annorlunda ?? ) sätt än någon annan ras.
de får ut maximal näring ur minsta lilla så att säga.
Kanske även andra naturraser ( shettis, russ tex ) gör det ?

Sen är ju alla individuella.

Jag har dock aldrig hört/läst att man ska använda sig av några andra beräkningar än "standard".
Om man gör det så får man ju sen anpassa det för individen.

det finns svårfödda islandshästar oxå :)

Jag utfodrar som jag gör med vilken häst som helst.

För mig är det främst mina ögon och hästens beteende/utseende jag använder mig av för att avgöra hur mycket/lite mat hästen ska ha även om jag utgår från en uträknad foderstat.

För mig låter det inte speciellt konstigt att tex islänningarna skulle ha lättare att tillgodogöra sig sin föda än vissa andra raser.
Hur mycket finns det att tugga på på island tex? Inte speceillt mkt då måste ju även djuren anpassas för att klara det...

Självklart finns det svårfödda islänningar med men det är en väldigt liten klick som är svårfödda jämfört lättfödda islänningar.

Jag har oxå hört/läst det att tarmen skall vara "längre" än på en "vanlig" häst.
Men så hörde/läste jag att så faktiskt inte är fallet, inte vetenskapligt bevisat iallafall.

Källa:Livestock Production Science 40 (1994) 77

11. The digestive tract of the Icelandic horse. K.
Sverrisd6ttir 1, I. Sveinsson 1 and G.O. Gudmundsson
2 J Hvanneyri Agricultural College, IS-311 Borgarnes,
Iceland; 2 District Veterinarian, Hvanneyri, IS-
311 Borgarnes, Iceland.
The size and volume of the digestive tract was studied
in 15 Icelandic horses and compared to other horse
breeds. The horses were grouped according to three
different feeding plans, autumn pasture, winter pasture
and hay feeding in the stable. After slaughter, the volume
of the stomach and the length and volume of the
small intestine, caecum, large colon and small colon
was measured. Each part of the tract was emptied of
digesta and refilled with water by submerging the
organs in 38°C warm water. The volume of each organ
was then estimated by weighing the water content. The
total length of the digestive tract was on the average
22.7 m and the total volume 77.5 1. The small intestine
of the horses on winter pasture (fibrous feed) was 3 m
shorter (P<0.01) than of the other groups and the
large intestine proportionally longer. The stomach of
the horses on pasture was smaller (P < 0.01) than of
the stablefed horses. The large intestine of the Icelandic
horse is 1.23 m longer, but the small intestine approximately
the same length in comparison with other
breeds reported on in the scientific literature. The total
volume of the large intestine measured almost the same
for the Icelandic horse as for the breeds compared, or
55 1. The total volume of the stomach and small intestine
measured 13 1 less in the Icelandic horse. The
stomach accounted for only 2% of the total digestive
tract volume (1.39 1) compared to 9% in the other
breeds. The large intestine makes 71.5% of the volume
and 31% of the total length of the digestive tract of the
Icelandic horse compared with 61% of the volume and
26% of the length in other breeds. It is suggested that
this difference may be due to natural adaptation to
highly fibrous feeds.

Så visst är det vetenskapligt bevisat, det har dessutom bedrivits fler studier i samma ämne sedan denna gjordes. Dessa har inte gjort några skillnader, utan resultatet är detsamma.

Så grovtarmen i detta fall blindtarmen är 1,23 m längre än för övriga raser som var med i studien.

Islandshästar (och shettisar) är mer benägna att få fång än vissa andra raser, är mitt intryck. Det borde väl bero på att de lättare tillgodogör sig näringen i fodret. Det känns ju dessutom ganska rimligt med tanke på att de är anpassade till islands klimat. Min egen erfarenhet säger mig att de kräver mindre energi, MJ, än tabellhästen (absolut inte alltid!). De 2 islandshästar jag haft verkade behöva en lite högre kvot, protein/energi, normalt säger man att den ska vara 6. Jag tror min islandshäst funkar bäst på lite högre än så.
Det enda jag tänker på att inte ge min islandshäst är mycket socker och koncentrerat foder, dels pga eksem och dels pga att jag är rädd för att han har känsligare mage än andra hästraser, om det nu är så att han har ett högre näringsupptag. Det är vad jag tänker om det hela :laugh: men det är mest baserat på mina egna erfarenheter och lite på sådant jag hört

Då tycker jag det är konstigt du ger din islandshäst havre, om du anser de lättare får fång och pga eksem.

*KL*
Tack för era svar! Boj, mycket intressant!
Men hur gör man med mineraler/vitaminer, skall man räkna som till en vanlig häst? Vill ju inte varken över- eller underdosera...

Nu har vi inte fått årets analys än men vanligtvis täcker inte hösilaget hela behovet utan det brukar behövas lite mineraler/vitaminer också förutom det lilla kraftfoder han får.

Man räknar på som vanligt i mineraler, jag brukar själv lägga ett underskott i energi och ligga lite i överkant på smrp dvs jag höjer kvoten med en låg bas av energiintaget. Men sen är det fortfarande individuellt hur stor intaget ska vara av energin, vår äldsta är oerhört krävande både vad gäller energi och smrp, medan den yngre klarar sig med mindre energi.

I "vårt" stall finns det 5 hästar, det är en tjock lättföd bruks nordis 12år, 2 lättfödda islands ston 3 och 6 år, ett arabsto normalfödd 8år och så vår fullblods vallack svårfödd 8år:cool: Inte lätt att få till det med selage i hagen. Nordisen och islänningarna som får lite selage i boxen under natten är skit hungriga när dom släpps ut på morgonen, araben och fullblodet som skulle behöva allt dom får i hagen är mättare på morgonen, dom får mycket selage i boxen under natten + att fullblodet får massa Rehab å lucern både kväll å morgon, dom tuggar lite selage och sen går dom iväg och dom 3 "tjockisarna" leker dammsugare med allt som lagts ut:crazy: Stallägaren ransonerar antalet kg selage som läggs ut till frukost och lunch/middag (dom får 2 gånger i hagen) och vill inte dela upp hästarna i 2 hagar så dom svårfödda kunde få mer, inte lätt med så olika hästar i samma flock. Man får ge så mycket selage man vill i boxen under natten men vår svårfödda orkar inte äta mer än dom 8kg han får nu + allt kraftfoder som vi inte törs dra ner på, klarar sig inte ens utan kraft på bete. Vill att han ska ha å äta hela dagen i hagen, inte allt på natten.

Va bra att du la in det här :)

Då vet vi det, det är intressant.

Så att islandshästar tillgodogör sig fodret bättre beror på att tarmen är längre eller är det för att tarmen är längre som de kan tillgodogöra det sig bättre ?
Kansk det blev samma frågeställning......

Jag antar att eftersom tarmen är längre så kan de utvinna MER av de foder de får än andra raser...

Jag kunde inte uppfatta vilka andra raser de jämfört med....är väl inte superhaj på fackengelska :grin:

I den studien framgår det inte så klart heller, man har ju som jag skrev gjort flera liknande studier och som jag uppfattat det har man valt andra raser för detta mot tidigare för att se om någon annan ras besitter samma fenomen.

Om grovtarmen är längre innebär det att fodret kan brytas ner betydligt mer, vilket ger ett lättare upptag för kroppen kort och enkelt förklarat.

Därför kan rasen klara sig långt på sparsam kost under en tid, men är knappast några supermans för det utan kräver självklart näring som andra hästar. Det är också därför det kan ta lite tid innan man får ett synbart resultat beträffande viktnedgång på en islandshäst då deras kroppar är ganska utvecklade för att gå på sparlåga om det krävs och det är ju främst energi de har lätt för att utvinna.

Senast ändrad:

Finns en ganska nypublicerad avhandling där bla islandshästens fodersmältningsförmåga har jämförts med den varmblodiga travarens. Studien visar att de har en likvärdig fodersmältningsförmåga.

I studien har även underhållsbehovet av energi och protein uppskattas. Uppskattningen av energibehovet visar att det är i samma storleksordning som vad de amerikanska och tyska utfodringrekommendationer anger för lättfödda hästar.

Hela avhandlingen finns att läsa här (för den som inte orkar läsa hela avhandlingen finns det en populärvetenskaplig sammanfattning (på svenska) på sida 45).

Havre innehåller inte mycket socker och det är inte särskilt koncentrerat, havren tillför max 10g smbrp och 2 MJ till min foderstat. Det är inget jag tror påverkar min hästs eksem

Havre innehåller inte mycket socker och det är inte särskilt koncentrerat, havren tillför max 10g smbrp och 2 MJ till min foderstat. Det är inget jag tror påverkar min hästs eksem

Vad socker har med exem att göra undrar jag visserligen.

Men havre innehåller stärkelse som spjälkas till socker i hästens tunntarm. Den enda skillnanden jämfört med att ge hästen socker är att det tar lite längre tid innan blodsockerhalten höjs av havre jfr med socker.

Källa:Livestock Production Science 40 (1994) 77

Så visst är det vetenskapligt bevisat, det har dessutom bedrivits fler studier i samma ämne sedan denna gjordes. Dessa har inte gjort några skillnader, utan resultatet är detsamma.

Så grovtarmen i detta fall blindtarmen är 1,23 m längre än för övriga raser som var med i studien.

Blindtarmen är ju en säck. hur menar du att den är 1.2 m längre än på andra hästar:confused:

Har sett en operation där man tog ut en översvälld blindtarm- förstoppad:eek:

Tarmsystemet hos hästhttp://www.newrider.com/Library/Horse_Care/gut.jpg
Isisar verkar ha mindre magsäck o därmed måste småäta mer... kanske:angel:

Du har fått ett svar av Forest Autumn. Sockret har inget med det här att göra, det är stärkelsen. Har du inte läst mina inlägg öht??

Jag har haft ett nära samarbete med en eksemforskande veterinär i många år som hjälpt mej med min gravt eksemdrabbade islandshäst. Jag har lyssnat mycket på dennes råd. Stärkelserika foder skapar bara problem för eksemhästar.

En häst är en häst. Sen är vissa mer lättfödda medan andra är svårfödda, men man får ju räkna ut behovet för varje häst. Inte utefter ras utan efter hästen behov helt enkelt. 6g protein (minst) på varje Mj gäller oavsett vilken ras hästen har.
Läste en undersökning på detta med islandshästar, tror det var i Ridsport, och de konstaterade att islandshästar inte tog upp mer näring ur fodret än andra raser. Det finns många lättfödda islandshästar förstås, men det finns det inom andra raser också.

Jag vet inte hur många gånger som isisfolk menar på att isisen särskiljer sig på så många vis från alla andra hästar. Rena skrönor.

den behöver knappt mat, den kan gå ute året om, den måste gå med artfränder- isis.

vet inte om det fortfarande är så att en del nybörjare skaffar en isis för att den är en ponny som tål en vuxen- man har ridit på turridning o blev såld.

Jag vet inte hur många gånger som isisfolk menar på att isisen särskiljer sig på så många vis från alla andra hästar. Rena skrönor.

den behöver knappt mat, den kan gå ute året om, den måste gå med artfränder- isis.

vet inte om det fortfarande är så att en del nybörjare skaffar en isis för att den är en ponny som tål en vuxen- man har ridit på turridning o blev såld.

Jag fattar ingenting av vad du skriver!!

Behöver den mat - eller inte? Vad menar du?

En sak jag märkt skiljer islandshäst från varmblod är att islandshästen är mer idog. Den skrapar fram visset gräs under snön och plockar minsta höstrå ur spånbädden.
Islandshästen är också lugnare, gör inte av med lika mycket energi i stall och hage. Dess tjocka päls gör att den håller värmen bättre.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 659
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka