Utfodring av era unghästar

TCJ

Trådstartare
Hur har ni fodrat/fodrar era unghästar under hela uppväxten?
(från avvänjning till 3 åring)

Intressant att läsa!

Sv: Utfodring av era unghästar

Man kommer väl inte ihåg allt exakt men på ett ungefär så får unghästarna fri tillgång på hö och som kraftfoder får de hel havre, lucern eller höpellets och ev soja om någon behöver det.

Det är lite olika men jag har ett stort halvblodssto f. 05 som får 8 kg hö, 2.5 kg matilda havre, 2 kg höpellets, (högt protein och mj värde), 0.7 kg sojamjöl, mineraler och b vitamin. Det går inte att ge henne mindre protein då ser hon tråkig ut.

Jag har även en jämngammal valack som får nästan samma men 2 kg havre och ingen soja eftersom han inte behöver det.

Jag har också en frieser i samma ålder och hon får 9 kg hö, 0,5 kg höpellets och 1.5 kg havre. Friesern köpte jag i somras men de två andra fick liknande foderstat förra året.

Jag använder analyserat foder och gör foderstater men mitt stora halvblodssto kan absolut inte följa en sådan foderstat - då skulle hon bli tunn och få en jättebuk. Hon behöver mycket mat!! Men på de två andra fungerar det fint.

Oh, äntligen en som ger sina hästar mat! :D

Tack för svaret :bow:

Jag har en 2-åring på lösdrift som får fri tillgång på hö, lucern strå, mineraler och lite morötter. :d
Mängden lucern och mineraler har varierat dels pga olika höpartier med olika analys och dels under sommaren pga bete..
Just nu får han även lite loppfrön.

Jag har även en 4-åring som jag haft i snart 2 år som har fått samma mat.

Lite olika mellan åren iom höets värden men nu får min 2½ åring
ca 8 kg hö (kvot på 8.6)
0,4 kg korn
0,4 kg krafft sport
mineraler, morötter, äpplen

Förra året fick han
10 kg hösilage (kvot 9.6)
0,5 kg korn
0,2 kg krafft

Senast ändrad:

Min lilla skitunge på 7 mån får äta så mkt han orkar o vill, bor i egen box på natten o går med mamma på dagen.
Äter väl ungefär:
8 kg hö
ca 0,5 kg korn o krafft
mineraler, äpplen

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden

Hästrelaterat