Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min går ute ca 8-16 under höst/vinter/vår och ibland ngt längre på sommaren (egentligen är utetiden då 8-20 men då jag alltid är där på eftermiddagen och rider så är det inte många dagar i veckan som han blir ute längre än till på sin höjd 17.30).
Jag tycker det är rätt lagom, innebär att han kan äta i lugn och ro inne på morgonen och sedan äta middag och sova en stund innan jag rider på eftermiddagen/kvällen under vardagarna. När hästen sedan är färdigmotionerad, avskrittad och fixad efteråt brukar det inte vara mer än på sin höjd 2 h kvar till kvällsfodring och på så vis blir eftermiddagen rätt "kort" på något sätt.
För min egen del skulle jag inte välja att ha häst på box. Ett djur som är gjort för att äta och vandra större delen av dygnet borde också ha möjlighet till rörelse och mat även som tamhäst enligt mitt sätt att se. Så lösdrift är vad som gäller för mig. Dock inte av bekvämlighet utan av omtanke för hästen. Men det finns ju olika skolor inom hästeriet och alla tycker vi nog att vi tar hand om hästarna på bästa sätt.
För min egen del skulle jag inte välja att ha häst på box. Ett djur som är gjort för att äta och vandra större delen av dygnet borde också ha möjlighet till rörelse och mat även som tamhäst enligt mitt sätt att se. Så lösdrift är vad som gäller för mig. Dock inte av bekvämlighet utan av omtanke för hästen. Men det finns ju olika skolor inom hästeriet och alla tycker vi nog att vi tar hand om hästarna på bästa sätt.
Ha det gott
klagar?
jag hör snarare tvärtom från vissa håll att hästen inte får vara ute mer än någon timme om än alls, så att den inte ska bli för trött för att jobba....