utevistelse

vicky417

Trådstartare
Har suttit och funderat på hur mycket utevistelse en häst ska få, i hage, varje dag. Har själv alltid varit inne på de är med 7-7 konceptet på mina hästar. Hur har ni de på era hästar? Vad är acceptabelt för er? Hästen ifråga går endast lätta klasser.

Sv: utevistelse

Min går ute ca 8-16 under höst/vinter/vår och ibland ngt längre på sommaren (egentligen är utetiden då 8-20 men då jag alltid är där på eftermiddagen och rider så är det inte många dagar i veckan som han blir ute längre än till på sin höjd 17.30).

Jag tycker det är rätt lagom, innebär att han kan äta i lugn och ro inne på morgonen och sedan äta middag och sova en stund innan jag rider på eftermiddagen/kvällen under vardagarna. När hästen sedan är färdigmotionerad, avskrittad och fixad efteråt brukar det inte vara mer än på sin höjd 2 h kvar till kvällsfodring och på så vis blir eftermiddagen rätt "kort" på något sätt.

Så mkt som möjligt.
I nuläget går min häst på bete och har gått ute dygnet runt sen april. Tidigare i vår gick hon ute i stor hage 8-22 ungefär, dvs drygt halva dygnet, hade lyxen att ha henne "hemma" och tog ut henne när jag vaknade och tog in henne strax innan jag skulle gå och lägga mig.

anledningen till jag frågar är förändrad situation och jag funderar på andra alternativ. Då många tävlingsstall har hästarna ute 4-5 tim i grushage så undrar jag helt enkelt vad ni tycker är rimligt

Ja, jag har haft min häst i alla år på stall där hästarna varit ute betydligt mer än vad han är nu - men han har definitivt aldrig mått bättre än nu å andra sidan.

Kravet på motion ökar ju dock när de inte är ute jättelänge och kanske inte i jättestora hagar (min går ensam i fålla vintertid - visserligen inte boxhage storlek men inte direkt stor - vilket är syftet ;) ) och därmed minskar ju flexibiliteten vad gäller mattes lathet. Hästen Måste helt enkelt aktiveras så gott som varje dag för att må bra.

små grushager vill jag inte ha. men hur länge dom ska vara ute beror ju liksom på hur dagen ser ut. själv rider jag och tar hand om hästarna på förmiddagen, så dom äter alltid sin frukost inne och får inte gå ut innan jag gjort det jag ska med dom sas. så det kan bli allt från 9-13 som dom går ut beroende på väder, årstid, vad vi gör etc.

utevistelse i sig är inget slutmål för mig, utan att hästarna ska ha en intressant vardag. men om dom bara stod ensamma i stallet till kl 13 så hade ju inte det varit bra!

samma sak med saramaras exempel där hästarna går in 16. många rider ju då ändå! vore annat om dom bara stod och glodde i väggen tills kvällsmaten.

så man får se det utifrån hur ens rutiner ser ut, inte bara i antal timmar då det kan bli väldigt missvisande.

Ja det som egentligen är intressant är ju antalet "passiva" timmar på box. (Jag tycker att 12h är absolut max.)

mm o med den tiden i hage + ridning skötsel av mig (studerande utan möjlighet att åka ut flera ggr dag) så hade de antagligen överstigit 12 h

För min egen del skulle jag inte välja att ha häst på box. Ett djur som är gjort för att äta och vandra större delen av dygnet borde också ha möjlighet till rörelse och mat även som tamhäst enligt mitt sätt att se. Så lösdrift är vad som gäller för mig. Dock inte av bekvämlighet utan av omtanke för hästen. Men det finns ju olika skolor inom hästeriet och alla tycker vi nog att vi tar hand om hästarna på bästa sätt.
Ha det gott

Hej!

För mej gäller så mycket ute dom möjligt. Jag rider ofta på fm (det är då jag är ledig) och vill såklart att min häst ska få vara ute så många timmar som möjligt när jag inte är där.

Förra stallet vi stog gick hästarna ut ca 7-22, underbart att veta oavsett när jag var där fick hon ändå vara ute länge- dessutom stog hon på halm, så hon hade alltid nåt att göra.

Nya stallet går dom inte ut förrän vid 10 och vintertid går dom in mellan 16 och 18- vilket är alldeles för kort tid ute enligt mej. Dessutom står de på torv och har mao ingenting att göra så snart de ätit upp.. Nu behöver jag de andra bekvämligheterna stallet erbjuder och får därför leva med att häst är inne alldeles för mycket (vilket även hennes ben tycker), men så snart jag kan blir det lösdrift eller stall med klart mer utevistelse igen.

/Lavinia, för mycket utevistelse i bra hagar

/Lavinia.

Min går ute ca 8-16 under höst/vinter/vår och ibland ngt längre på sommaren (egentligen är utetiden då 8-20 men då jag alltid är där på eftermiddagen och rider så är det inte många dagar i veckan som han blir ute längre än till på sin höjd 17.30).

Jag tycker det är rätt lagom, innebär att han kan äta i lugn och ro inne på morgonen och sedan äta middag och sova en stund innan jag rider på eftermiddagen/kvällen under vardagarna. När hästen sedan är färdigmotionerad, avskrittad och fixad efteråt brukar det inte vara mer än på sin höjd 2 h kvar till kvällsfodring och på så vis blir eftermiddagen rätt "kort" på något sätt.

Jag har nästan identiskt lika och resonerar likadant som du. Hästen går ute ngt längre vintertid, de är ute ca 07.00- 07.30 - ibland ännu tidigare, och inne ca 16.30-17.00 senast. sommarhalvåret, maj-september, är de ute precis som du beskriver, tekniskt sett till 20, men jag rider alltid tidigare, så han kommer in någonstans runt 18 snåret i regel och sen rider jag ovanpå det. Tycker det funkar jättebra, hästarna trivs!

TS:
Vi har stora vinterhagar och sommarhagar, hästarna går 2 och 2 eller 3.
Jag skulle inte ha min häst i liten fyrkantshage, då han blir odräglig om han inte får röra sig och gå och pyssla i hagen på dagarna.De står på halm inne i boxarna. ang. minimitiden för utevistelse så skulle jag inte vilja ha mindre än 7 timmars utevistelse som minimum krav. Inte mindre oavsett anledningar, men även med 7-8 timmar så är det väldigt lite tycker jag, har stått uppstallad så tidigare. Det blir väldigt stort ansvar när de går ute så lite att motionera hästen dagligen, och att göra det just på kvällen/eftermiddagen då de kommit in, för att maximera rörelse och stimulans, och minimera ståendet på box. Man måste passa in sig att rida kväll, och kan inte låta hästen stå ett par dagar osv, för då tycker jag att det är dålig djurhållning. Så för egen del så väljer jag bort så lite utevistelse, av redan nämnda anledningar.

Senast ändrad:

För min egen del skulle jag inte välja att ha häst på box. Ett djur som är gjort för att äta och vandra större delen av dygnet borde också ha möjlighet till rörelse och mat även som tamhäst enligt mitt sätt att se. Så lösdrift är vad som gäller för mig. Dock inte av bekvämlighet utan av omtanke för hästen. Men det finns ju olika skolor inom hästeriet och alla tycker vi nog att vi tar hand om hästarna på bästa sätt.

+1
Jag får dåligt samvete av att veta att hästen står inne (med vissa undantag t.ex. under perioder då insekterna är påfrestande).
Det förutsätter tillgång till stora hagar med vindskydd och hästkompisar.

Efterom hästen inte sover hela natten som vi gör utan sover ett fåtal timmar fördelat över dygnet ser jag ingen anledning till att stänga in dem nattetid.

Ute så mycket som möjligt. Det beror såklart på hästen, och hur mycket den tränas, som flera andra skrivit. Den jag rider får både olater vid ridning och stressbeteenden inne som ett brev på posten, om han inte går ute sina 12 timmar/dag. Han har tidigare blivit utslängd från två stall pga aggressivt beteende - men nu när han går ute mycket, och rids mycket, så är han både lätthanterlig och mentalt avslappnad.

De flesta hästar är enormt anpassningsbara och "snälla" - de gör det bästa av situationen helt enkelt. De behöver heller inte egentligen må dåligt av mindre hagtid, så länge de motioneras ordentligt. Men ultimat för den absoluta majoriteten (tror jag) är 14-16 timmar ute i kuperade hagar, och i flock. Jag blir lite irriterad när hästägare klagar på hetsiga hästar, och så visar det sig att hästen går ensam i en liten frimärkshage 4 timmar/dag... klart att den hetsar när den väl kommer ut därifrån.

klagar?
jag hör snarare tvärtom från vissa håll att hästen inte får vara ute mer än någon timme om än alls, så att den inte ska bli för trött för att jobba.... :crazy:

:banana:
Ha det gott

Håller helt och hållet med här.
mina går på lösdrift och det är för hästarnas skull för det är inte ett dugg enklare än att ha dom på stall,snarare mer jobb nästiltill.Men så länge hästarna har det bra så är det bara att göra det som ska göras.
Märker på mina se njag började med lösdrift att dom mår så otroligt mkt bättre och aldrig är sjuka längre.:banana:

Jag anser att ju mer en häst är ute ju friskare blir den. Och då ska det ju vara stora hagar med flera hästar så dom får leva så naturligt som möjligt.

Mina två hästar går ute dygnet runt från april-maj till september-oktober, det beror lite på vädret. Resten av året är dom ute från 7-9 till 20-22. Helst skulle jag vilja ha dom på lösdrift med det går inte fixa hemma där jag har dom.

Vet inte riktigt om mina hästar påverkas av hur mycket dom får vara ute eftersom jag har dom ute så mycket som möjligt, men dom verkar mycket gladare nu när dom är ute dygnet runt.

klagar?
jag hör snarare tvärtom från vissa håll att hästen inte får vara ute mer än någon timme om än alls, så att den inte ska bli för trött för att jobba.... :crazy:

Det argumentet har jag inte hört, men den varianten finns väl också då... mycket märkligt. :confused:

Ca 7-17/18 vintertid vid dåligt väder
Ca 7-18/19 vintertid vid bra väder
Ca 7-20/21 vår och höst om inte väldigt ruskigt väder, då någon timma tidigare.
Dygnet runt på sommaren.
Hade inte nöjt mig med mindre.

Våra rutiner:

16 Okt-30 April: Ut klockan 8.00 In klockan 21.00

1 Maj-15 Okt: Ute dyget runt MEN i händelse av ruskväder självfallet installad
:D

Mina går ut halv sex på morgonen och går ute till ca åtta, nio på kvällen på vardagar.
Går ut ca en timme senare på helgen

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama