Sv: Utetid

Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna? Våra kommer ut 6-7 och in tidigast kl 20

Hur många hästar i flocken eller själva?De är 6 hästar som går tillsammans, både valacker och ston. Hästar är flockdjur, och jag skulle aldrig kunna tvinga min häst att gå ensam när jag vet att han om han får välja själv (precis som alla andra hästar) vill gå i flock.

Får de fri tillgång på mat? Jepp, ensilage. Skönt sen vi började med det av två anledningar: 1 hästarna står ej längre och väntar på att få gå in på kvällarna 2 när hästarna kommer in äter de sitt kraftfoder lugnt och försiktigt.

Dessutom hur lång period sommarbetet ligger på?
Absoluta minimum är juni- augusti, oftast blir det även september ut. Kan bli längre oxå, beror på vädret!

Under vinterhalvåret går våra ute mellan ca 7-17. De får hö när det går ut, kl 12, vid insläpp och vid kl 22. Vi har två stora hästar och en shettis som går i en hyfsat stor hage med träd att stå under när det regnar och snöar, har även en stor beteshage de går i på somrarna mellan ca mitten av maj till mitten av september.

På vilka arealer de står? Stor kuperad hage i skogen.
Hur många hästar i flocken eller själva? 2 för tillfället, som mest fyra vintertid.
Får de fri tillgång på mat? Nej, fodras vid lunch, resten av fodringarna ges inne.
Hur lång period sommarbetet ligger på? Juni- september/början på oktober, alltså runtfyra till fem månader.

Kan tillägga att de går ute från ca 08 till 17,00, oavsett väder.

Jag släpper ut mellan 8.30 och 10.00 beroende på väder då det inte finns några träd i hagen att söka skydd mot väder/vind.
Sedan tar hästägarna in när de kommer, mellan 15-18 ungefär...
De går i flock, och hagen är stor, det är ofta galopprejs i den och den är såpass stor att 5-6 hästar inte trampar sönder den helt på en vinter. Just nu är det dock bara 4 hästar i den.
Två hästar går i en annan hage, lite lugnare efter skador. Också den hagen stor nog att busa och leka i, helt ok för två hästar. Omkrets ca 300 m och i stort sett rund.
Alla hästar fodras med hö mitt på dagen i hagen.

Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna? Ca 7 - 19 vintertid, annars ca 7- 21.

På vilka arealer de står? Rätt stor hage.

Hur många hästar i flocken eller själva? 3 hästar varav 2 mina.

Får de fri tillgång på mat?
Egentligen inte, men dom får såpass mkt varje mål att dom kan gå och äta när dom vill, det ligger nästan alltid kvar, dom äter inte upp allt på en gång.

Dom går ute dygnet runt from slutet av maj till början av september.
I år gick mitt sto ute hela september också för att det var såpass varmt och bra väder.

Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna?
ca 8-18
På vilka arealer de står?
Liten dötrist hage :crazy:
Hur många hästar i flocken eller själva?
7 hästar i stallet, delade på två hagar 3/4
Får de fri tillgång på mat?
Nej
Maj-sep/okt, ute dygnet runt.

Vet inte hur stor våran hage är, men den är ganska så stor (varit med om större dock).

Dom går ute just nu 10 till 17 lite lite enligt mig. Skulle vilja ha dom ute längre helst.

Dom är 4 stycken för tillfället (en är dock gasnka så väldigt utmobbad, å varför ägaren väljer att stå kvar med sin häst när den är det har jag ingen anning om) i vanliga fall är dom 5 å ska bli 5 igen när det kommer en ny inackordering.

Dom får 2 kg hö ute var till lunch, är det ordentligt kallt ute får dom två lunchar så då får dom cirka 3-4 kg totalt ute i hagen utspritt över 2 ggr för att dom ska hålla sig varma å ha något att pyssla med.

Sommarbete med utetid dygnet runt brukar vara så länge det bara går. Maj till september normalt.

Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna? ut vid 7 och in vid 20.00-21-00
På vilka arealer de står? har 3 Stora hagar att välja mellan, just nu går dom i den största
Hur många hästar i flocken eller själva? 4 hästar, ett sto och 3 valacker(hon vill ha det så.. vill ha sina pojkar för sej själv!:D
Får de fri tillgång på mat? Dom får på morgonen, och på eftermiddan
Dessutom hur lång period sommarbetet ligger på? vet inte.. vår till höst, nått sånt där.. Ute dygnet runt så fort det är fint väder..

Mina hästar brukar komma ut runt tio tiden och in vid ca 18. Det varierar lite beroende på hur jag jobbar.

Det är tre st i hagen, på ca 2 hecktar. då är ca hälften åker mark o hälften skog.

de får en höbal på morgonen ca 15-20kg, brukar räcka fram till två-tre tiden. sedan får de kvälls maten vid insläpp.

Ja brukar släppa ut dem dygnet från april-maj till sept beroende på väder. i höstas gick det ute till okt.

Våra hästar är ute 12-15 timmar per dygn. De går i inte allt för stora hagar, men tillräckligt stora för att de utan problem ska kunna springa omkring och busa. De går 2 och 2 i varje hage. Dom fodras med hö 3 gånger.
Hur länge de är ute på bete beror lite på hur vädret varit / är och grästillväxten, men oftast är det juni, juli, och augusti. Nåt år har det t o m varit till mitten av november.

]Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna? Från 8-18
På vilka arealer de står? ung 1 hektar (vintertid), 4 hektar fördelat på 2 hagar sommartidHur många hästar i flocken eller själva? 3 (för tillfället)
Får de fri tillgång på mat? Beror lite på vädrets makter, när det är -10 eller lägre får de mer hö (blir fri tillgång), annars får de frukost och lunch i hagen. Hur lång period sommarbetet ligger på? vi har sommarbete från 1/6 till 1/10.

Daimie skrev:
Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna? På vilka arealer de står? Hur många hästar i flocken eller själva? Får de fri tillgång på mat? Dessutom hur lång period sommarbetet ligger på? Då pratar jag om uppstallade hästar och inte om lösdrift.

Jag själv tycker att det är enormt viktigt att hästar får vara hästar och ha en så naturlig tillvaro som möjligt i fångenskap. Våra hästar(kollektiv stall) är ute mellan ca 6-7 på morgonen till 18-19 på kvällen. De får "relativt" fri tillgång på hösilage. De är uppdelade fyra och fyra i två väldigt stora hagar med både skog och öppen mark. Betesperioden i sommarhagarna är mellan slutet av maj och början av oktober.

Nu vill jag höra hur andra gör!

Jag har tre hästar i stallet, två "halvblod" och en minishettis. De går ute mellan ca 8 och 16-17 beroende på väder och dagslängd/ljus. De får frukost (hö och kraftfoder) inne vid kl 6, lunchhö i hagen vid 12, middag när de kommer in (hö och kraftfoder) och kvällsmat vid 22 (hö och kraftfoder). På sommar och vinter går de tillsammans i stora hagar (shettisen går i egen hage under betessäsongen så att han inte äter ihjäl sig!), men under de blötaste perioderna går de i mindre dränerade hagar. Då går den ena stora ensam och shettisen och den andra tillsammans. Hagarna ligger dock bredvid varandra, så de kan nosa på varandra. Känns inte alltid kul med de mindre hagarna (ca 500 kvadratmeter styck), men det är bättre än att de trampar sönder hela vinterhagen så att de inte kan gå där när det fryser på för att det är så knaggligt.

Vad gäller betet så varierar det lite. De brukar gå i sommarhagarna från slutet på maj (beror på hur bra det har växt) till september-oktober (beror på vädret). Eftersom jag tävlar går de inte ute på natten mer än under en kortare viloperiod. Dessutom har vi ganska mycket knott vissa år och då kommer de alltid in på natten. Man brukar märka när det blir för mycket, då börjar de springa omkring på kvällen. Bättre att de får komma in då så att de får vila ordentligt.

Våra två går ute dygnet runt med fri tillgång på hö. Hagen är ca 1 ha stor, lite kuperad och med skog och ligghall. I slutet av maj början på juni, beroende på när det torkat upp, så går de över till sommarhagen som är ca fyra ha stor. Där går de till okt-nov nån gång. Beroende på väder etc. Även sommarhagen har ordentligt vindskydd.

Har nu bara 2 hästar hemma. De går ute från kl 5 till 18.30. Slänger ut ca 10-12kg hö på morgonen som räcker till 16-tiden.
Den nuvarande hagen är i minsta laget men är nyinflyttad på gården och kunde inte få upp staket till en större hage. Avvaktar mildväder så nya och större hagar kan byggas.
Sommarbetet beror lite på väder och hur mycket bete det finns. Brukar bli mellan början/mitten på maj till slutet av september.

Jag tycker att det är roligt att många delar min uppfattning angående hästens rätt till utevistelse

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 228
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama