Daimie

Trådstartare
Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna? På vilka arealer de står? Hur många hästar i flocken eller själva? Får de fri tillgång på mat? Dessutom hur lång period sommarbetet ligger på? Då pratar jag om uppstallade hästar och inte om lösdrift.

Jag själv tycker att det är enormt viktigt att hästar får vara hästar och ha en så naturlig tillvaro som möjligt i fångenskap. Våra hästar(kollektiv stall) är ute mellan ca 6-7 på morgonen till 18-19 på kvällen. De får "relativt" fri tillgång på hösilage. De är uppdelade fyra och fyra i två väldigt stora hagar med både skog och öppen mark. Betesperioden i sommarhagarna är mellan slutet av maj och början av oktober.

Nu vill jag höra hur andra gör!

Sv: Utetid

Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna?De går ut mellan 6-7 och kommer in mellan 20-21.30

På vilka arealer de står?Ganska rymlig vinterhage och stor sommarhage.

Hur många hästar i flocken eller själva?En häst och en ponny.

Får de fri tillgång på mat?Alltid fri tillgång på hö.

Dessutom hur lång period sommarbetet ligger på?Dygnet runt from början till mitten av maj och tas in när vädret inte tillåter längre. Förra året mot slutet av november.

Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna? Det är så olika. Det är sagt från 9,30-17-18, men det brukar bli senare. Speciellt nu när det är minusgrader (ni kan ju läsa min tråd på gnägg om det)

På vilka arealer de står? Ingen aning, mend e tär en stor gräshage i alla fall, gott om plats att springa. De gick där i somras också

Hur många hästar i flocken eller själva? 8 hästar

Får de fri tillgång på mat? Nej, men det är fortfarande en del gräs kvar under snön som de gräver i och så är hagen inramad med vass på två sidor så där brukar de gnaga

Dessutom hur lång period sommarbetet ligger på? Juni-slutet av september hade stallägaren ute sina. Jag hade min från 23 april till slutet av september (hade henne bara i det här stallet från midsommar?

Just nu står min häst tyvärr själv i sin hage, vilket han är van sedan förut, så hittills har det inte varit några problem med det. Just nu går han ute mellan ca 07.30 och 21.30 med fri tillgång på hö. Ungefär i slutet på mars kommer han att få börja gå ute dygnet runt om vädret tillåter (fortfarande i vinterhagen). Vinterhagen är nog lite större än två ridbanor och sommarhagen är minst fyra- fem gånger så stor med en hel del skog. I mitten/ slutet på maj får han komma till sommarhagen. Förhoppningsvis kommer det dit några fler hästar då...

Är det någon som vet hur djurskyddslagarna fungerar angående utevistelse? Jag fick höra att hästarna inte fick gå ute dygnet runt utan vindskydd från början av oktober.

Min häst är ute vardagar mellan: 6.30-19.00 helgen: 8.00-19.00

3 stora hästar på 1 tunnland.Alla går i samma hage.

Får Mat: Frukost 7.00, Lunch 13.00 Middag 17.00 Kväll 19.00 Natt 22.00
Får Kväll och Natt inne, och kraftfoder på Frukost och Kväll.

Rider min häst på sommaren, och de har vintervila istället.
Men "Sommarbetet" är alltså utegång dygnet runt mellan Maj-Oktober.
Betet är då på 3 tunnland.

Vi har stall hemma med vanligtvis 2 hästar (nu bara mammas dock). Går alltid ihop annars.

De har en vinterhagen som går som en hästsko runt huset o stallet, har inget som helst hum om hur stort (i hektar), kass på sådant men ja, rätt många ridbanor hade där fått plats, ett helt gäng även om den bara är plan på två öppna områden ;) Resten är skog i en backe så dehar massor å pilla med hela dagarna ;) De har vind och regnskydd i pappas gamla vedförråd (båda två har alltid stått fär under oavsett vad jag haft för ponny). De har vatten ute efter ridning och höst/vår. Aldrig fodring i hagen. Blir galen på folk som fodrar utan att de har tillgång på vatten! Hur många studier har inte gjorts på hästar som visar att de dricker i tätt samband med höätande?

Sommarhagen ligger precis på andra sidan vår lilla väg och är antingen 1 ha eller 0.5. Iaf det som två hästar ska ha som minst och det räcker gott eftersom de alltid tävlas och fodras. Är en äng som vi hyr av grannbonden, ogödslad, och vi byter alltid ngra dagar/vecka med hans kor så får våra gå i en likadan fast på andra sidan stenmuren när hans kor går hos oss.

De är ute i tre omgångar under vinter tiden, är väl typ april-sept, och i ett sträck under sommaren.

Sommartid (eftersom de inte äter så mkt kraftfoder så räcker det med två mål annars blir det knappt ngn mat):

8.00 Kraftfoder. Ut när de är klara (vägrar hö på morgonen på sommaren, vill bara ut till gräset).
22 in. Kraftfoder och hö.

Vintertid
8.00 Frukost
9.00 Hage
12.30 In för lunch
13.30 Ut igen
17.00 In för middag
18.00 Ut igen
20.30 Morötter och hö
21.30 Släkning

Tiderna efter middagen varierar med vädret. Pissiga dagar ksnede bara är ute 1 h innan morötterna. Tider för morgon/kvällsfodring är sådana pga min mamma jobbar natt. Är ju självklart mkt övergångstid där de kanske går ett "pass" i sommarhagen i taget på våren eller får mat 4 gånger fastän de går kvar i sommarhagen på hösten. Får försöka anpassa utifrån hur mkt näring man tror det är kvar i betet.

Tidigt ut och så sent in som möjligt under vintertid. Hagen är drygt 1 hektar och jag har två hästar. Vår- försommarhagen är drygt 2 ha, sommarhagen är 5 ha + att jag har en på 3 ha som extra ifall det behövs. Sommartid är det 4 hästar tillsammans.

Mina går ute dygnet runt på sommaren och den perioden börjar i stort sett i slutet av mars till ca oktober/november...allt beroende på vilken väderlek det är.

Vindskydd/ligghall ska upp i vinterhagen så småningom för dygnet runt utevistelse för de hästar som inte jobbar för dagen.:cool:

Vill helst ha ut henne så tidigt som möjligt när hon står på stall. Där hon stog innan kom dom ut ca 6.30 o gick ute hela dagen då. Var jag där på kvällen så var hon inte inne förens 18tiden (men ett år fick stallägaren för sig att hästarna skulle in vid tre tiden vilket jag inte var helt överförtjust i) men dom hagarna va inte så stora och sista året fick mitt ungponnysto gå ensam en hel vinter pga att den gammle avlivades och stallägaren och hennes syster tyckte att deras hästar var förstora för min lilla ponny (fick sen som jag ville när systerns ena häst skulle säljas och den andra inte kunde gå själv)

Jag brukar släppa ut min rätt tidigt på bete runt 15april-15maj om vädret är någorlunda varmt. Sen brukar hon inte få komma in förens i slutet av september till mitten av oktober. Sommarhagen är runt 20tunnland skulle jag tippa på.

Har henne kvar på det betet än eftersom det var smidigare för mig och hon mådde bättre av att ha en massa hästar runt om sig. Får ha henne i stallet (som består av bara hingstar :crazy: ) men hon mår bäst ute + att jag orkar inte masa mig upp 5.30 bara för att gå 500m o släppa ut henne :D

Vi har 8 st hästar varav en hingst. Vi har oftast 5 hästar i en hage. Och så går hingsten med 2 val. Dom har rundbalar med hö i hagen hela tiden.Den ena hagen är på 1 ha. och ligger i anslutning till hagen. Den andra är 25 meter bort och är på 5ha. Vi växlar dessa hästar så dom får bytas vid lite.Vanligt vis så går dom ut kl 07.15 på vardagar. På helger och lov går dom ut kl.09.00.Om det är jätte bra väder så släpper gubben ut kl 4-5 tiden på morgonen. då han åker eller kommer från jobbet.

Vi har ganska mycket areal så våra går på bete redan i april-maj om vädret är bra. Iår så gick dom ute jätte länge. tror att vi stallade in senare delen av okt.Då stödfodrade vi även.Avelshingsten och gammel ponnyn stallade vi in tidigare.

Vi släpper ut dem vid 6-7 & in mellan 20-21,30.

Hagen är ca 1,5 hektar med skog enliten backe & två vindskydd.

Vi har fyra hästar i flocken.

De har inte fri tillgång på hösilage då det har så högt proteinvärde men de får 3 stora givor/dag innan de får kvällshö inne.
#1. kl:6-7
#2. kl:11,30-12,30
#3. kl:16-17

Betes period eller ute period maj - sep.

Daimie skrev:
Tänkte höra lite hur länge olika människor har sina hästar ute på dagarna? På vilka arealer de står? Hur många hästar i flocken eller själva? Får de fri tillgång på mat? Dessutom hur lång period sommarbetet ligger på? Då pratar jag om uppstallade hästar och inte om lösdrift.

Jag själv tycker att det är enormt viktigt att hästar får vara hästar och ha en så naturlig tillvaro som möjligt i fångenskap. Våra hästar(kollektiv stall) är ute mellan ca 6-7 på morgonen till 18-19 på kvällen. De får "relativt" fri tillgång på hösilage. De är uppdelade fyra och fyra i två väldigt stora hagar med både skog och öppen mark. Betesperioden i sommarhagarna är mellan slutet av maj och början av oktober.

Nu vill jag höra hur andra gör!
Dom är ute ca. 8-18 nu vintertid, sommartid är dom ute ca. 7-20
Dom står i "små" vinterhagar, ca. 20x20m
Dom står en & en
Dom har inte fri tillgång, men fodras 3ggr så dom brukar oftast ha kvar från målet före
Dom går i beteshage maj-sept/okt

Våra hästar går ut mellan ca 7.30-8.00 och in mellan 20.00-21.00 beroende på väder och annat.
De står i en mellanstor "vinterhage", alla tre i samma hage.
"Vinter"hagen, bild: http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/Stallet018.jpg

De har inte fri tillgång på hö för det höet vi har är alldeles för höga värden, men de får om möjligt hö tre gånger per dag, annars får dom mycket på morgonen så det räcker till kvällen.

På sommaren (typ april/maj - september) går de ute dygnet runt, varierar mellan tre olika hagar.
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/Hagarna05005.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/Hagarna05007.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/Hagarna05020.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/Hagarna05030.jpg

De har fri tillgång på saltsten och vatten (såklart), och de som behöver får extra kraftfoder en gång om dagen.

Senast ändrad av en moderator:

Hästarna (2 st) är ute ca 7.30-20. In tidigare vid dåligt väder. Vinterhagen är ca 3000 m2.
De får hö ute 2 eller 3 gånger.
Är ute dygnet runt april/maj-oktober.

våra är ute från 10 till 19-20 nåt sånt... beroende på hur jag jobbar...
det är bara under vintermånaderna annars så står de ute dygnet runt...
dom är endast 2 st som står där nu kommer kanske en till men inget är säkert än...
hagen har en lösdrift som de kan gå in i om de vill...

Senast ändrad:

Våra står 2 och 2 vintertid för det mesta. Enklast med hö ute och minskad olycksrisk vid intag när det inte är så många vid grinden.

De går ut mellan 8:30 och 9 på morgonen efter att ha ätit kraftfodret inne. Får med sig en bal hö ut i hagen.

De tas in framåt 19-tiden och har haft hö och vatten ute hela dagen.

På sommaren går de på bete från en bit in i juni tills i början av september.

min ena e uppstallad:ute mellan 8.00 -17.00 '
07.00 -fodring ine, hö å kaft
12.00 - lunch hö i hagen
17.00- kraft å hö inne
21.00 kraft å hö inne.

sam går men en unghingst. alla hästarna går i hagar om två å två.detta för att det e olika raser.
2 shettisar, 2 halvblod å min å hingsten=)

går på bete från maj till septmber med mna hästar hemma=)

Mina 3 hästar, snart 4 går i en hage på ca 1 hektar nu på vinterna, en gräs hage som är skyddad med en "mur" av trän. Dom äter 4 gånger per dag, och får bara frukost samt lunchhö ute. Går ur runt 6:30 kommer in runt 17 tiden, beroende på vädret. Sommar tid har vi aldrig våra hästar på bestämt "bete" dom får alltid gå in om det är riktigt oväder, samt regnat flera daggar i rad, under milda sommar kvällar får dom självklart gå ute. Varam sommar dagar kommer offtast hästarna in ett par timmar under dagen i boxen o släppt ut senare, när alla insekter o värmen minskat.

Jagh ar aldrig så, länge ska dom vara ute eller så mkt måste dom vara ute på sommaren, jag ser på hästarna och försöker göra det bästa för dom, bla har en av mina hästar väldiga problem med insekter, samt alla är tävlingshästar. :smirk:

the_connemara skrev:
Vi har stall hemma med vanligtvis 2 hästar (nu bara mammas dock). Går alltid ihop annars.

De har en vinterhagen som går som en hästsko runt huset o stallet, har inget som helst hum om hur stort (i hektar), kass på sådant men ja, rätt många ridbanor hade där fått plats, ett helt gäng även om den bara är plan på två öppna områden ;) Resten är skog i en backe så dehar massor å pilla med hela dagarna ;) De har vind och regnskydd i pappas gamla vedförråd (båda två har alltid stått fär under oavsett vad jag haft för ponny). De har vatten ute efter ridning och höst/vår. Aldrig fodring i hagen. Blir galen på folk som fodrar utan att de har tillgång på vatten! Hur många studier har inte gjorts på hästar som visar att de dricker i tätt samband med höätande?

Sommarhagen ligger precis på andra sidan vår lilla väg och är antingen 1 ha eller 0.5. Iaf det som två hästar ska ha som minst och det räcker gott eftersom de alltid tävlas och fodras. Är en äng som vi hyr av grannbonden, ogödslad, och vi byter alltid ngra dagar/vecka med hans kor så får våra gå i en likadan fast på andra sidan stenmuren när hans kor går hos oss.

De är ute i tre omgångar under vinter tiden, är väl typ april-sept, och i ett sträck under sommaren.

Sommartid (eftersom de inte äter så mkt kraftfoder så räcker det med två mål annars blir det knappt ngn mat):

8.00 Kraftfoder. Ut när de är klara (vägrar hö på morgonen på sommaren, vill bara ut till gräset).
22 in. Kraftfoder och hö.

Vintertid
8.00 Frukost
9.00 Hage
12.30 In för lunch
13.30 Ut igen
17.00 In för middag
18.00 Ut igen
20.30 Morötter och hö
21.30 Släkning

Tiderna efter middagen varierar med vädret. Pissiga dagar ksnede bara är ute 1 h innan morötterna. Tider för morgon/kvällsfodring är sådana pga min mamma jobbar natt. Är ju självklart mkt övergångstid där de kanske går ett "pass" i sommarhagen i taget på våren eller får mat 4 gånger fastän de går kvar i sommarhagen på hösten. Får försöka anpassa utifrån hur mkt näring man tror det är kvar i betet.

en fråga bara. Reagerade på hur mycket ni håller på och ta in och ut era hästar för fodring m m.....hur har ni tid med detta? Hade varit överlycklig om jag haft den tiden till min pålle....;) Men när jag man jobbar så finns ju inte den tiden....eller hur gör ni??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 228
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama