Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

S

SaraM

Nu börjar det bli jobbigt att rida ut på Cider för man sitter och bara väntar på att han ska börja konstra.
Vad ska jag göra när han börjar snurra och vill vända? Nu har jag tryckt med den yttersta skänkeln
och försökt styra tillbaka honom igen, för jag ska väl vara envisare?

Jag sitter också och väntar på alla snubblande han gör, kan man göra någonting åt det?
T ex låta honom skritta, trava över bommar så att han lär sig att lyfta på hovarna?
Jag vet inte ifall han är för fet för att orka bära upp sig själv eller om han bara är slarvig.

MVH Sara :confused:
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Fortsätt att stå på dig, var envis så kommer det nog att ge sig med tiden. Jag stod framför ett dike i tre timmar en gång med mitt sto, det enda som fattades var en bok!:D
Kanske skulle banta ner honom lite?:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Fortsätt att stå på dig, var envis så kommer det nog att ge sig med tiden. Jag stod framför ett dike i tre timmar en gång med mitt sto, det enda som fattades var en bok!:D
Kanske skulle banta ner honom lite?:p
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Fortsätt att stå på dig, var envis så kommer det nog att ge sig med tiden. Jag stod framför ett dike i tre timmar en gång med mitt sto, det ända som fattades var en bok!:D
Kanske skulle banta ner honom lite?:p

Jo, jag ska börja konditionsträna honom nu och sen börja bygga muskler. Det blir även lättare att banta honom i vinter då han inte har tillgång till gräs hela tiden.. :)
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Jag sitter också och väntar på alla snubblande han gör, kan man göra någonting åt det?
T ex låta honom skritta, trava över bommar så att han lär sig att lyfta på hovarna?
Jag vet inte ifall han är för fet för att orka bära upp sig själv eller om han bara är slarvig.

MVH Sara :confused:

klart du är envisare än honom! snart så vänder det och han vet att det är ingen ide att bråka för du har mer tälamod än honom. jag hade "krig" i många månader med en häst, stannade och vägrade gå, backade, reste sig, gick ner i diken, nockade en på näsan vid ridning osv. fick bukt på allt och nu är det världens bästa häst vi vet precis vart vi har varandra. klart hon testar ibland att stanna men efter 2-3 skänklingar så går hon för hon vet att det inte är någon ide.. :rofl:

något som är jätte jobbigt för dem är att gå i nyplöjda åkrar, de har inget annat val än att lyfta på benen för det suger rejält! (dock inga längre bitar..) samt rid mycket obanat, rakt ut i skogen, över stock och sten- det blir mycket snubbel i början men sedan så lär de sig att titta vart de går. tillslut kan du rida i samlad galopp på stigar fulla med rötter. :love:

själv så letar jag förfullt i skogen på så j*liga stigar som möjligt för att öka svårighetgraden :o
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

klart du är envisare än honom! snart så vänder det och han vet att det är ingen ide att bråka för du har mer tälamod än honom. jag hade "krig" i många månader med en häst, stannade och vägrade gå, backade, reste sig, gick ner i diken, nockade en på näsan vid ridning osv. fick bukt på allt och nu är det världens bästa häst vi vet precis vart vi har varandra. klart hon testar ibland att stanna men efter 2-3 skänklingar så går hon för hon vet att det inte är någon ide.. :rofl:

något som är jätte jobbigt för dem är att gå i nyplöjda åkrar, de har inget annat val än att lyfta på benen för det suger rejält! (dock inga längre bitar..) samt rid mycket obanat, rakt ut i skogen, över stock och sten- det blir mycket snubbel i början men sedan så lär de sig att titta vart de går. tillslut kan du rida i samlad galopp på stigar fulla med rötter. :love:

själv så letar jag förfullt i skogen på så j*liga stigar som möjligt för att öka svårighetgraden :o

Okej, ska dit på söndag igen så då får vi sticka rakt upp i skogen! :D
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Har du kolla upp om han har ont någonstans? Min häst höll på så och det visade sig att han hade en sträckningsskada i bakdelen. Trodde länge att han var lat. envis. tjock mm mm. Nu är han som en ny häst efter det att massören har gjort sitt:banana:
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Har du kolla upp om han har ont någonstans? Min häst höll på så och det visade sig att han hade en sträckningsskada i bakdelen. Trodde länge att han var lat. envis. tjock mm mm. Nu är han som en ny häst efter det att massören har gjort sitt:banana:

Näe, jag tror inte att han har ont. :confused:
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Jag har ridit flera hästar som gjort samma sak när man rider ut med dom. Det jag brukar göra när dom vänder och vill gå hem. Låt hästen vända sig mot stallet, sedan tar du och ryggar hästen 6-7 steg, jättejobbigt för hästen att backa istället för att gå framåt, hästen står vänd åt det håll som den vill, hemåt, men du får hästen att gå åt det håll du vill alltså bort från stallet. När du ryggat några steg, vänder du på hästen igen så att ni går åt det håll du vill. Vill ha fortfarande vända, så gör om samma procedur, men backa ytterligare några steg. Sedan gör du ett nytt försök att gå åt det hål du vill. Håll på med samma sätt tills hästen kommer på att det är mindre jobbigt att gå framåt än att backa.
jag brukar göra på detta sätt, och det har aldrig tagit mer än 3 gånger innan jag får hästen att inse åt vilket håll vi faktiskt ska gå åt. Och sedan brukar det aldrig vara några problem att rida ut själv.
Lycka till.
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Jag har ridit flera hästar som gjort samma sak när man rider ut med dom. Det jag brukar göra när dom vänder och vill gå hem. Låt hästen vända sig mot stallet, sedan tar du och ryggar hästen 6-7 steg, jättejobbigt för hästen att backa istället för att gå framåt, hästen står vänd åt det håll som den vill, hemåt, men du får hästen att gå åt det håll du vill alltså bort från stallet. När du ryggat några steg, vänder du på hästen igen så att ni går åt det håll du vill. Vill ha fortfarande vända, så gör om samma procedur, men backa ytterligare några steg. Sedan gör du ett nytt försök att gå åt det hål du vill. Håll på med samma sätt tills hästen kommer på att det är mindre jobbigt att gå framåt än att backa.
jag brukar göra på detta sätt, och det har aldrig tagit mer än 3 gånger innan jag får hästen att inse åt vilket håll vi faktiskt ska gå åt. Och sedan brukar det aldrig vara några problem att rida ut själv.
Lycka till.

Det lät ju bra, ska prova det nästa gång jag ska dit!
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Men om det inte är roligt att gå hem då. Säg att du inte lyckas få honom framåt och han vänder och drar iväg hem. Då skulle jag göra så här. Inte bråka allt för mycket med honom. Du kommer bara bli onödigt trött. Låt hästen gå hem helt enkelt. När du kommer hem sätter du en grimma över tränset och ställer upp honom på gången. Tar inte av någon utrustning. Ger honom ingen mat eller vatten. Ingen får bry sig om honom. Låt han stå bara och ha tråkigt. Sätt dig och fika eller läs en tidning eller gör något som ändå måste göras som mockning mm. Efter en timme ca så rider du ut igen. Vänder han igen så samma sak igen. Hem till stallet stå på gången en timme och ha tråkigt. Så fort du lyckas rida din runda och kan inte krånglar mer än du klarar av så får han gå hem och bli ompysslad.
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Min höll på sådär, ända tills jag kollade upp henne, hon hade ont, så jag fick ge massage och byta sadel. Inga såna problem alls längre.
Snubbligheten på min ger sig efter att hon blivit varm och mjuk, ganska stel gammal dam.
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

När jag provred honom följde ägaren med på en annan häst och då gick det bra. Sen när jag skulle ut själv på honom började han konstra, men då var det värre än nu.
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

En tanke om snubblandet;
kolla hovar/verkning/skorna och kolla så att han inte har ont nånstans eller är stel eller så. Att kolla upp skadar ju inte.
Ang hovarna så kan felaktig verkning eller fel skor påverka...
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Vore jag du skulle jag ta snubblandet på allvar, och undersöka ordentligt vad det kan bero på. Det låter som om hästen har ont.
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Knapplån. Är det din häst på bilden? Ser jättesöt ut, men vad har hänt med tränset? Bara tillfälligt eller en synvilla. Ser jätteobekvämt ut i alla fall....
 
Sv: Uteritt, vill vända hela tiden! + snubblande.

Knapplån. Är det din häst på bilden? Ser jättesöt ut, men vad har hänt med tränset? Bara tillfälligt eller en synvilla. Ser jätteobekvämt ut i alla fall....

Jag vill bara klargöra det att jag bara är medryttare på honom! Han går även barfota, tränset tyckte jag också satt lite konstigt men han verkar inte störas av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 740
Hästhantering Hej! Min dressyr dotter fick sin första häst för knappt 3 veckor sedan. Vi varnades om att hon under de första tre gångerna vid en...
2
Svar
24
· Visningar
4 710
Senast: Petraan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp