Uteritt - ett stort problem

S

smyg

Hej,

jag är medryttare på ett 7årigt halvblod, hur go som helst. Lyssnar bra på både röst och skänkel, snäll och framåt (ej het). Lite tittig, kan hoppa till lite grann när det kommer en läskig fågel eller en skum plastpåse som prasslar. Drar aldrig, eller jo.. en gång när en annan häst fick hoppa och inte hon haha..

Nu till mitt problem: Jag vågar inte rida ut själv. Detta är något som plågar mig så otroligt mycket. Jag har alltid längtat efter att ha en medryttarhäst, för att en dag kanske kunna skaffa en egen. Jag älskar att rida ut, och vet hur mycket hon tycker om att rida ut. Men jag är så fruktansvärt feg! Det är så otroligt frusterande, men jag blir nästan skakis i händerna vid tanken på att rida ut själv. Med andra är det absolut inga problem, men det är just att jag ska rida ut själv.

Ska väl lägga till att jag endast ridit kontinuerligt sen i augusti 2007 , men allt går jättebra och inom "stängda dörrar" dvs paddock etc är jag inte alls feg. Men att rida ut själv.. Jag tänker bara på att hon ska skena, kasta av mig, att jag ska göra mig otroligt illa etc. Hur ska jag komma över det här?? Jag vet ju att man absolut inte ska bara sitta och nöta i en paddock, man måste ju komma ut också och ha lite kul ihop. Men hur ska jag bli lugn över det utan att tänka att jag kommer skadas svårt och att något hemskt ska hända?? Blev inte bätter heller när en av mina vänner nyligen blev avkastad vid en enmans-uteritt och ligger nedsövd med 12 st revben brutna.. Blev ett långt inlägg, men jag är så ledsen och frustrerad nu att jag behöver all hjälp jag kan få..:(

Sv: Uteritt - ett stort problem

Hej. Det verkar som att ditt problem är lite större än att det går att fixa såhär på ett kick över internet. Men så här tänkte jag när jag läste ditt inlägg i alla fall:

För det första så är du medveten om din rädsla och det är bra. kanske ska du fråga dig själv vad som är det värsta som kan hända. Hur troligt är det att det händer? Vad kan utlösa att det händer? Vad gör du om en farlig/läskig situation uppstår? Osv. Försök bena ut det lite så att du får lite logik i det hela.

Berätta för dem i stallet om hur du känner det, för om du blir van vid att rida ut tillsammans med andra eller bara med någon som går bredvid så blir du förhoppningsvis tryggare i hela situationen och kan kanske våga dej på en liten tur själv sedan.

Prova att skritta en kort liten snutt, vänd hem om det blir alldeles för läskigt. Prova att rida lite längre varje gång och utsätta dig för den här skräcken, så märker du förhoppningsvis att det oftast inte händer något otäckt. Tänk på att inte hålla andan och sitta och spänna dig, då märker hästen bara att du är orolig och så kanske den också blir det.

Saken är den, att hästar är ju stora, starka och i regel ganska lättskrämda djur så att en olycka inte inträffar går ju aldrig att garantera. Men OM det skulle hända något, så gäller det ju att du är så pass säker och lugn att du kan tänka även om hästen är rädd och att du inte blir paralyserad. Därför bör du prata med bnågon som kan hjälpa dig att hitta den tryggheten, tror jag.

Hoppas du kan komma till bukt med ditt problem!
/Ganesco

börja skritta av efter ridning i paddock/ridhus en liten runda ut ?

sen gör du de små rundorna lite längre var gång när du börjar känna dig säkrare :)

Tack för väldigt bra svar :)

Ja, jag tror nog också att mitt problem kommer att kräva en massa tid och jobb.. Och jag hoppas verkligen att det löser sig, då detta som sagt får mig väldigt ledsen och så..

Jag ska verkligen försöka mig på att skritta av ute efter ett ridpass i paddocken. Blir nervös bara vid tanken på det, men tror nog att jag förstorar min skräck ganska mycket med hjälp av att jag tänker för mycket.

Tror ni att detta är något man kan jobba bort själv genom längre och längre uteritter? Tänk om det aldrig försvinner? Som sagt, tänker kanske lite för mycket. Men jag längtar ut till skogen, och till att känna mig lugn när jag rider själv. Men ska även ta ditt tips om att kanske bara ha någon som går bredvid i början, så jag inte är helt själv. Är nog mkt rädd för tanken att om något händer så kommer jag spänna mig och inte kunna handla lugnt och rätt, och sedan har jag ingen i min närhet som kan hjälpa mig. Kanske funkar bättre om man har någon brevid bara precis som du skrev. Önskar bara att jag kunde inse att det kan ju hända saker i paddocken också, för där är jag lugn som en filbunke även när hon rycker till:crazy:

du kan ju prova att leda ut hästen själv en runda till att börja med, för att pejla in läget med pållan innan du ger dig ut uppsutten eller nått..

Först och främst:känn dig inte som en dålig människa och ryttare för att du inte vågar rida ut! Att du är osäker visar bara på att du har överlevnadsinstinkter:)

Men jag förstår att du vill rida ut och det är ju också bra för hästen och som tur är så går det att jobba på! Det är ju främst i din härna som det "spökar" så därför så kan det vara bra att börja där. Spela upp en "film" i dina tankar där du rider ut och det går perfekt, ju mer detaljerat du kan tänka desto bättre. Se dig själv sittandes lugnt och avslappnat i sadeln på hästen som är fokuserad på dig, skrittandes (eller andra gångarter också för den delen) förbi både farliga soptunnor, skällande hundar och mopedister som kommer i full fart. Känn hur du andas lugna och djupa andetag och blir ett med hästen. När du har börjat befäst denna film i din hjärna kan du även lägga till situationer där hästen kanske blir lite rädd eller börjar dra iväg och då ser du dig själv elegant och självsäkert lösa situationerna och en häst som lugnar ner sig på en gång. Genom att du kör dessa filmer om och om igen i din hjärna blir det som om du skulle ha gjort det i verkligheten och när du sedan ska rida ut så tror din kropp att den redan har gjort detta och reagerar instinktivt med att göra korrekt. Filmerna är ju naturligtvis anpassade för olika situationer och stigar, vägar med mera så skapa ett stort videotek i din hjärna:)

När du har fått in filmerna ordentligt i din hjärna så kan man börja med det praktiska, det kan vara så enkelt att du rider i paddocken men lämnar grinden öppen. Känns det bra, pröva då att till exempel sitta upp några steg utanför paddocken och sedan skritta in i paddocken. När ridpasset är avslutat rider du ut några steg ur paddocken innan du sitter av. Förläng sedan avståndet till paddocken genom att till exempel rida några varv på gårdsplan, rida en liten bit längs någon stig eller väg nära paddocken och fortsätt sedan att succesivt öka sträckorna du rider. Spela hela tiden upp de perfekta filmerna i din hjärna.

Efter varje gång du har ridit ut en liten bit, lägg in denna film i hjärnan och var stolt över dig själv:bump:

/Sara

som en annan sa,
1. promenera med hästen
2. promenera med hästen och en kompis på hästryggen
3. du rider och kompisen promenerar
4. rid ensam

men ta korta turer i början där du vet vägen och allt som händer.. eller prova att rida en annan häst, det kanske finns en filbunke till häst som du kan få rida ut på en gång för att testa..

Och ja jag är övertygad om att du kan jobba bort det. Det handlar om säkerhet och vana helt enkelt.

Du måste känna dig säkrare i dig själv, din förmåga att hantera olika situationer och även slappna av. Det kommer desto mer du rider och hanterar hästar.

Nu började jag visserligen min ryttarkarriär i fullt ös på en ponny ute i skogen (det är smart att börja när man är ung och dum för jag hade då inte en tanke i världen på allt hemskt som kunde inträffat) och har aldrig haft de problem du har. Men har försökt hjälpa en vän som började rida för bara ett par år sedan att få bättre självförtroende i sadeln och det kommer sakta men säkert!

Det gäller bara att utmana sig själv en liten bit i taget och verkligen suga fast vid de tillfällen det går alldeles utmärkt bra - den känslan av att lyckas kommer boosta självförtroendet rejält ska du se!

aha, kan man läsa av hur en häst fungerar ute själv om man bara leder den? Isåfall vore ju det något att börja med iaf, så hon får komma ut lite. För just det är jag inget rädd för, konstigt nog..

Det där med filmerna var en otroligt bra idé. Jag satte mig ner och började fundera ut en på en gång :) Jag ska verkligen testa det, och även det där med att kanske skritta ut från paddocken. Som det är nu stänger jag alla grindar som finns bara för att jag är så rädd över att hon ska skena iväg ut på den trafikerade vägen, så där kan det vara en bra början + filmtänkandet.

Otroligt br atips jag får. Tack för att ni är så förstående och hjälpsamma :laugh:

Ta med dig det lugn du känner när du leder hästen den rundan när du sedan rider den. Reagerar den inte fjantigt på något när du går brevid bör den inte göra det när du sitter på heller :)

Och kom ihåg att uppstår det någon situation under en av dessa korta uteritter där du känner dig rädd så är det faktiskt bara att sitta av. Även om man inte "ska" göra det så kan det faktiskt hjälpa dig tills dess att du känner att du behärskar saker och ting.

Det bästa tipset jag kan ge är att öka ut ridturen med bara några meter åt gången. Motionera hästen i ridhus/paddock och rid sen bara iväg några få meter och rid hem igen. Öka sen ut det succesivt efter att du känner dej trygg och vågar mer.
Funkar jätte bra för mej som också är rädd för att rida ut själv!

Haha, ja om jag kunde ändra på något så vore det att jag hade kunnat börja rida när jag var liten. Lägre fallhöjd och inte en tanke på att göra illa sig! :)

Dessvärre kunde jag aldrig det pga min brors allergier, så jag tog tag i det när jag fyllde 20 istället haha..:) det bästa jag gjort, men självförtroendet är absolut något jag måste jobba med. Har en fallenhet
att ställa otroligt höga krav på mig, och att inte våga rida ut är jättefrustrerande. Behöver nog jobba en del på självförtroendet där.. :angel:

Ja, att öka uteritterna succesivt vore nog något. Min första tanke med uteritt var ju att det ska vara en lång, härlig tur.. Men den vore nog inte så härlig för varken mig eller min medryttarhäst om jag bara sitter och är stel som en pinne.

Skönt att veta att det inte bara jag som är rädd för uteritter på egen hand.. :)

Jo, man var ju härligt bekymmesfri i yngre dar...skulle aldrig sätta mig på den galna ponnyn jag red som mest idag :p

Jag tror att det med uteritterna nog handlar mycket om kontroll. I paddocken har du stödet av staketet runt om och känner att du behärrskar området och hästen. Ute har du all plats i världen och det kanske känns läskigt för att hästen kan reagera mycket större på läskigheter.

Alltså bör du börja med att bara våga skritta ut en liten bit. Jag hade nog väntat med trav osv tills du är avslappnad nog att skritta ut på lång tygel. Sen hade jag funderat lite över vad skillnaden att rida ut i sällskp egentligen är ? Blir hästen rädd blir den rädd, har den lite tävlingsinstinkt är det större risk att den drar iväg om du galopperar i sällskap.. osv..

Kom på en till sak man kan göra, pröva att öka tempot när du rider i paddocken och kör lite "busridning" med full gas, snabba svängar med mera, lite grand som gymkhana. Genom att göra detta så får du dels bättre balans som kan göra att man känner sig mer självsäker, och dels så är ju "det farligaste" som kan hända när man rider ut att det blir full gas och snabba svängar och har du redan prövat på detta i paddocken så blir det ju liksom inget nytt när du kommer ut och du vet dessutom att du kan kontrollera hästen:)

Lycka till, skriv gärna och berätta hur det går för dig!

/Sara

Ja absolut.. nånstans måste man ju börja.. Ska jag börja med att skritta på långa eller korta tyglar? Vissa jag har pratat med säger långa bara för att hästen kopplar av mer då, medans andra har sagt korta ifall hästen blir rädd för något så man hinner "stanna" hästen och att man har mer kontroll.

Nej, jag har också tänkt på varför det känns läskigare själv, då de gånger hon dragit med mig är när vi rider med andra och hon avskyyyr att ligga sist och skenar gärna en bit för att hinna först haha.. Men det handlar nog mest att jag vet att det finns någon med mig om hästen reagerar som kan hjälpa mig, som kan ringa samtal om olyckan är framme och ge mig tips då jag själv inte är så rutinerad. Men det spökar nog mest i mina tankar, i grund och botten skulle jag nog klara att rida själv. Men som sagt, massor av anledningar som stoppar mig:(

Absolut, att "flänga runt lite" i paddocken vore bra någon gång för att utmana mig själv lite. Balansen skulle ju behöva bättras på om man säger så haha.. :)

Lovar att hålla er uppdaterade! Som det känns nu så känns det som jag skulle eventuellt våga ut några meter själv, men jag lär väl frysa till is när det väl är dags.. :crazy:

skritta bara på lika självklart som inne i paddocken en 10-20 meter sen vänder du och rider tillbaks till stallet :)

Equerry.se så finns det några artiklar om att vara rädd för hästar... kanske kan hjälpa?

mhm okej... ja, jag ska minsann våga det. Eller ja, försöka iaf.. :crazy:

Tack för tipset om hemsidan, ska kika på den nu!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hästhantering Har en dotter som i och för sig inte är feg av sig, men hon är så otroligt passiv och otydlig i sitt kroppsspråk gentemot hästar så hon...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 862
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar