Sv: Uteridning med unghäst
Precis så gör jag med, går aldrig längre i träningen än jag känner att jag kan kontrollera den dagen, vissa dagar är allt fel, du eller hästen är spänd etc.
Jag har aldrig bråttom vid en inridning utan det får ta tid, många korta vilor etc.
Sedan går jag ut o går med utrustning på, stigbyglarna nere,ländtäcke som fladdrar i vinden , så som du skulle ha ridit den, och det blir en-timmes promenader längs de vägar du ska rida sedan, se hur hästen reagerar på bilar, traktorer, cyklister och sådant, även om hästen sedan blir nervös när du sitter på (de brukar alltid sakna stödet de har från marken) så vet du har den kan reagera och kan kontrollera den. Men arbeta mycket från marken så att du vet att den känner igen dina röstkommandon.
På min senaste har jag till och med känt mig tvungen att promenera bort från stallet, 30 minuter, innan jag sitter upp och vänder hemåt, för att slippa eventuella bråk i början, men det har gått bra att rida bortåt sedan varje gång. Det gäller att undvika bråk som man inte är säker på att vinna.
Så jobbar jag, men det är säkert olika vad som passar en själv o hästen.