Uteridning med unghäst

A

AnnaKarin

Hur bör man gå tillväga om man själv är lite nervös vid uteritt?

Sv: Uteridning med unghäst

Rid ut ihop med en äldre häst och en rutinerad ryttare.
Och ta det lugnt tills du känner dej trygg med hästen.

Det finns massor av lösningar.

Jag har varit i den sitsen att jag var rädd för att rida ut, rädd för att tappa kontrollen över hästen + att jag bara haft unghästar som jag ridit in helt ensam.

Detta har jag löst genom att se till att häst och jag litar fullständigt på varandra i alla lägen samt att min häst alltid lyssnar på min röst som extra säkerhetsåtgärd. Till att börja med så går jag alltid de rundor som jag sedan kommer att rida, först bara på promenader och sedan även med tömkörning så jag känner att hästen klarar av att tänka och vågar vara ensam som den blir när jag sedan sitter uppepå.
När jag börjar rida ut så rider jag aldrig ut mer än de dagar jag känner att - idag törs jag, idag kommer det inte att vara några problem. De andra dagarna håller jag mig "inne". Ju fler dagar man varit ute och kommit hem igen utan missöden så byggs ens säkerhet på och efter ett tag så försvinner osäkerheten.

Jag har valt att alltid rida ut ensam den första tiden för att jag och häst skall ha full fokus på varandra och ingen får störa oss.

Precis så gör jag med, går aldrig längre i träningen än jag känner att jag kan kontrollera den dagen, vissa dagar är allt fel, du eller hästen är spänd etc.
Jag har aldrig bråttom vid en inridning utan det får ta tid, många korta vilor etc.
Sedan går jag ut o går med utrustning på, stigbyglarna nere,ländtäcke som fladdrar i vinden , så som du skulle ha ridit den, och det blir en-timmes promenader längs de vägar du ska rida sedan, se hur hästen reagerar på bilar, traktorer, cyklister och sådant, även om hästen sedan blir nervös när du sitter på (de brukar alltid sakna stödet de har från marken) så vet du har den kan reagera och kan kontrollera den. Men arbeta mycket från marken så att du vet att den känner igen dina röstkommandon.
På min senaste har jag till och med känt mig tvungen att promenera bort från stallet, 30 minuter, innan jag sitter upp och vänder hemåt, för att slippa eventuella bråk i början, men det har gått bra att rida bortåt sedan varje gång. Det gäller att undvika bråk som man inte är säker på att vinna.
Så jobbar jag, men det är säkert olika vad som passar en själv o hästen.

Be någon annan rida ut första gångerna (som du litar på och rider enligt dig tilltalande på unghästar tex din tränare) så att de blir positiva avspända tillfällen för hästen!!! Då tar den med den känslan ut när du rider och allt har större chans att hamna på pluskanten från början så att säga!!!

Börja med att se till att hästen är avslappnad, går fram för skänkeln och är fullt styr- och stoppbar på ridbanan, så att du har kontroll. Växla träningen på ridbanan med att gå små rundor som du sedan kan rida så att hästen har fått titta på och vänja sig vid det ni sedan ska rida förbi. Välj om möjligt rundor utan alltför mycket trafik och hästar som springer i hagen bredvid! Ta sedan hjälp av en kompis på en lugn och stabil häst - om möjligt en häst som din unghäst också känner och litar på - och låt denna gå före när ni rider ut. Fäst ett stigläder kring halsen på hästen som du kan ta tag i om det behövs och se till att du hjälm och säkerhetsväst! Som en extra säkerhetsgrej kan du dessutom be en kompis följa med till fots de första rundorna så kan hon/han leda en bit om det behövs! Lycka till!

det beror ju helt och hållet på vad du har för slags unghäst och vart din gräns går som unghäst.

min 03a rider jag ut själv på helt utan problem, iofs är det en väldigt cool häst som känns mer som en 14 årig ridskole häst än en 4 åring :D

Varför blir du nervös vid uteritt?

Jag har ett sto f.03 som när jag fick henne och bärjade rida in henne exploderade så fort jag kom upp och när jag red ut höll hon på så hela tiden.

Så till att börja med höll jag mig bara i paddocken.
Jag har jobbat mycket med att hon ska lyssna och fokusera på mig. Om jag säger att något är okej, då är det okej. Säger jag sluta ska hon sluta omedelbart. Är det stopp så är det osv.

När detta fungerade från marken och så småningom i paddocken så kände jag att jag ville rida ut. Jag började med att först promenera och sedan tömköra runt våra ridvägar och nu har jag börjat rida ut också.

Första gångerna hade jag med hästkompis som är lugn och trygg samt en människa som hade min häst i koppel. Sedan har vi ridit ut med bara en människa och bara med hästkompis och nu rider vi ut själva utan problem.

Det är bara det upplägg för hur jag har gjort men det har fungerat bra för oss. Finns kanske något du har nytta av. :)

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
416
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands. Det jag letar är en mellan 0-1 år. Vad är att...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 520
Senast: Lea88
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 201
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama