Uterätt för kor

Man argumenterar att det ska ge bättre konkurrenskraft att slippa släppa ut korna, själv känner jag att jag vill undvika att stödja bönder som håller inne dem. För mig skulle det bli en konkurrensfördel att tänka på djurvälfärden.
De som är mest drivande, driver sitt eget mejeri.

De levererar inte till de föreningsdrivna mejerierna som t.ex. Arla eller Norrmejerier.

De kommer att döda delar av svenskt lantbruk om de får som de vill.
 
Det är en liten grupp megastora mjölkgårdar som driver det där med slopat beteskrav.

De är inte representativa för allt inom svenskt lantbruk. De är representanter för en liten handfull extrema lantbruk.
Exakt det här.
Också fick de LRF med sig :grin:

Vi vet ju redan hur det går när en stor värpproducent får in en smitta, hur gör man på en sån gård? Slaktar 1000 kor också?
 
Finns massor med reko-ringar här och även köpa hel eller halv ko, gris eller lamm och en hel del gårdsbutiker.
Rena fantaspriser på det mesta så som mjölk 25 kr/l och ett äggflak för 130-150 kr/ st.

Här kostar iofs mjölken i butiken nästan det, men ja dyrare är det ju. Men jag tänkte det mest som alternativ till att köpa djur och mark tillsätter med andra för att producera sitt eget kött och mjölk, för det blir ju inte heller billigt.
 
Här kostar iofs mjölken i butiken nästan det, men ja dyrare är det ju. Men jag tänkte det mest som alternativ till att köpa djur och mark tillsätter med andra för att producera sitt eget kött och mjölk, för det blir ju inte heller billigt.
Köpa mark skulle jag inte lägga pengar på då det är för dyrt här, arrende är betydligt bättre och inte så dyrt så länge det inte är produktivt åkermark.
 
Det är en liten grupp megastora mjölkgårdar som driver det där med slopat beteskrav.

De är inte representativa för allt inom svenskt lantbruk. De är representanter för en liten handfull extrema lantbruk.
Jag förstår det, men fler kommer följa efter om det går igenom.
 
Köpa mark skulle jag inte lägga pengar på då det är för dyrt här, arrende är betydligt bättre och inte så dyrt så länge det inte är produktivt åkermark.

Jag tror fortfarande att det blir billigare att köpa sitt kött längre via en redan existerande bonde, än att köpa djur och arrendera mark och dra igång en verksamhet. Utifrån att du menade att kött via Reko-bönder skulle vara för dyrt.

Med det sagt så kan du såklrt göra som du vill och har möjlighet till, men för många andra så verkar Reko vara ett bra alternativ för att få tag på bra kött med god djurhållning, om man har en ring i närheten.
 
Jag tror fortfarande att det blir billigare att köpa sitt kött längre via en redan existerande bonde, än att köpa djur och arrendera mark och dra igång en verksamhet. Utifrån att du menade att kött via Reko-bönder skulle vara för dyrt.

Med det sagt så kan du såklrt göra som du vill och har möjlighet till, men för många andra så verkar Reko vara ett bra alternativ för att få tag på bra kött med god djurhållning, om man har en ring i närheten.
Verksamhet nä, bara för eget bruk så som jag och några grannar har höns just nu för ägg.
 
Att hålla djur för kött och mjölk åt några familjer är vad jag kallar "verksamhet", behöver inte vara ett säljande företag för det.
verksamhet tänker jag företag och inte gemensamt/kollektivt ägande och skötande.
Har aldrig tänkt att det är verksamhet nu när vi är 5 personer som har höns gemensamt.
 
verksamhet tänker jag företag och inte gemensamt/kollektivt ägande och skötande.
Har aldrig tänkt att det är verksamhet nu när vi är 5 personer som har höns gemensamt.

Företag bedriver verksamhet i en viss betydelse (att den syftar till att vara vinstdrivande, men begreppet verksamhet kan användas bredare än så. Jag skulle säga att verksamhet innebär att något görs, med syftet att uppnå något och på ett uppstyrt sätt, av resurser (personer, maskiner, saker) som är utsedda att göra detta. Att göra detta i näringsform och med anställda är ju vanligt, men för själva verksamheten är det inte avgörande. Det finns en massa ideella föreningar som bedriver olika verksamheter. Skillnaden mellan att bedriva verksamhet och annat man själv gör eller med vänner, skulle jag säga ligger i att det är planerade sysslor som sker i någon grad av organiserad form, det är inte helt slumpmässigt och luststyrt att någon av er gör något en dag. Men även sånt som man betraktar som sin "hobby" kan ingå i en verksamhet, det är t ex vanligt att folk lägger ner väldigt mycket tid och arbete inom en intresseförening utan att få något annat än vänner och känslan av att man lyckats åstadkomma något med sitt engagemang.

Nu blev det långt och detta är nog egentligen OT, du får naturligtvis kalla det ni gör tillsammans för vad ni vill. Jag bara pratade om fenomenet, i jämförelse med att inte producera själv utan istället köpa sin mat av någon annan.
 
Det är en liten grupp megastora mjölkgårdar som driver det där med slopat beteskrav.

De är inte representativa för allt inom svenskt lantbruk. De är representanter för en liten handfull extrema lantbruk.
Kullgren verkar särskilt lyhörd inför sådana förslag, som att se över antibiotikaanvändning (som i att vi är för fokuserade på att motverka resistens) och han verkar för att sänka kraven på djurvälfärd överlag till förmån för konkurrens.
 
alltså, jag har inte sett förslaget i sin helhet, men en av de bönder jag följer på sociala media förklarade varför hen var positiv till förslaget. Det är tydligen så att om man tar bort lagkravet så går det att tillföra extra bidrag till kor som släpps ut på bete. Man kan alltså göra det möjligt att förbättra lönsamheten för gårdar vars kor går på bete,
Kan man få det att fungera på det sättet genom att ta bort lagkravet, då hoppas jag också att de allra flesta mjölkkorna får fortsätta gå i sina hagar som de alltid har gjort. Morötter istället för piskor, så att säga.
Men jag håller med om att det tar emot i hjärtat att ta bort ett lagkrav som gör att korna får gå ut. För hur man än gör kommer nog fler kor få stanna inne med lagen borttagen. Men, å andra sidan har det inte funnits något beteskrav för tjurar alls.
 
Kullgren verkar särskilt lyhörd inför sådana förslag, som att se över antibiotikaanvändning (som i att vi är för fokuserade på att motverka resistens) och han verkar för att sänka kraven på djurvälfärd överlag till förmån för konkurrens.
Det är också hans fel, att trålfisket efter strömming i Östersjön får fortsätta ohämmat, trots att all expertis på Östersjöns ekosystem ser att att det håller på att leda till en totalkollaps.

Usch!
 
verksamhet tänker jag företag och inte gemensamt/kollektivt ägande och skötande.
Har aldrig tänkt att det är verksamhet nu när vi är 5 personer som har höns gemensamt.
Att hålla en mindre mängd höns, är väsensskilt från att hålla ett antal mjölkkor, som ska mjölkas, fodras och beredas bete och ladugård.

Det är inte särskilt enkelt att ha mjökkor och även för att hålla ett par hushållskor, så blir det rätt höga kostnader och mycket skötsel.

MVH

Djurbonde
 
Att hålla en mindre mängd höns, är väsensskilt från att hålla ett antal mjölkkor, som ska mjölkas, fodras och beredas bete och ladugård.

Det är inte särskilt enkelt att ha mjökkor och även för att hålla ett par hushållskor, så blir det rätt höga kostnader och mycket skötsel.

MVH

Djurbonde
Nejnej, kor för kött. Orka mjölka 2 till 3 gånger om dagen samtidigt som vanligt jobb skulle jag aldrig orka och mjölkrobbotar på tok för dyra,
Genbanksdjur😀.

Är inte helt borta på djur.
 
Nejnej, kor för kött. Orka mjölka 2 till 3 gånger om dagen samtidigt som vanligt jobb skulle jag aldrig orka och mjölkrobbotar på tok för dyra,
Genbanksdjur😀.

Är inte helt borta på djur.
2 dikor av lanseras ger mer än tillräckligt med mjölk för en vanlig familj om man nu vill ha en skvätt.
 
Det är också hans fel, att trålfisket efter strömming i Östersjön får fortsätta ohämmat, trots att all expertis på Östersjöns ekosystem ser att att det håller på att leda till en totalkollaps.

Usch!
Japp, han har hunnit med att driva mycket politik som är riktigt dålig. Både här hemma och i EU, där han lobbat på för att stoppa en naturrestaureringslag. Liberalernas Karlsbro beskrev det som
"Han är besatt av att motarbeta viktiga miljöfrågor. Det är inte första gången han skämmer ut Sverige"
https://omni.se/ilska-mot-peter-kullgren-i-eu-skammer-ut-sverige/a/eMWP6M
 
Japp, han har hunnit med att driva mycket politik som är riktigt dålig. Både här hemma och i EU, där han lobbat på för att stoppa en naturrestaureringslag. Liberalernas Karlsbro beskrev det som
"Han är besatt av att motarbeta viktiga miljöfrågor. Det är inte första gången han skämmer ut Sverige"
https://omni.se/ilska-mot-peter-kullgren-i-eu-skammer-ut-sverige/a/eMWP6M
Fast det där med naturrestaureringslagen är inte så enkelt som det kan tyckas vid en ytlig anblick.

Det är som rätt ofta en idé anpassad till hur naturresurser har använts och hanterats i "kontinentala" Europa, inte hur det ser ut i Skandinavien och i synnerhet Sverige. Den tar heller inte hänsyn till faktiska geologiska företeelser som finns i Skandinavien men inte kontinentala Europa, som "landhöjningen". https://sv.wikipedia.org/wiki/Landhöjning

I min ålder så ser jag hur landmärken i t.ex. Stockholms skärgård, som var omringade av vatten "när jag var liten", idag ligger på land.

Dessutom så har de som funderat över tolkningen av lagen hamnat lite snett, och vill använda ett förindustriellt Sverige (före 1850) som mall.

Det skulle innebära en återgång till t.ex. hur mycket skog det ska finnas som är oerhört mycket mindre än den mängd skog vi har idag.
För före industrialiseringen, så hade vi en omfattande gruvdrift och järnbruksdrift i Sverige, som drevs med träkol och brännved. Överallt där det fanns gruvor så var det helt enkelt extremt stor brist på skog, och träkol och ved hämtades längre och längre ifrån. Och det är få områden i Sverige där det inte fanns gruvdrift.

Andra delar av de idag beskogade delarna av Sverige var det vidsträckta betesmarker med enstaka träd, det är främst under 1900-talet, efter 1:a världskriget, som betesmarkerna har tillåtits växa igen, p.g.a. minskad betesdrift. Delar av västra Sverige, som inte hade så mycket gruvor, är exempelvis sådana områden. Ska vi restaurera fram Hallands ljunghedar igen, efter att just ha lyckats restaurera dessa genom att plantera tillbaka skogen som togs bort under 1800-talet?

Det skulle också innebära att många av våra sjönära städer skulle behöva flyttas eller byggas om, eftersom t.ex. Mälarens, Hjälmarens och Vänerns vattenstånd skulle behöva återställas till det högre och mer varierande vattenståndet för tiden före de stora sjösänknings- sjöreglerings- och kanalprojekten som genomförts under andra halvan av 1800-talet. Ska vi flytta delar av Stockholm, Örebro, Eskilstuna, Enköping, Karlstad, Mariestad m.fl. städer?

Dessutom skulle några av områdena som idag har Sveriges bästa odlingsjordar bli obrukbara. Är det bra?

Så att vilja säkerställa biologisk mångfald, och förekomsten av för området en rimlig fördelning av naturtyper är en god tanke. Att inte exploatera fel saker och för hårt är också bra.
Men vad är det vi egentligen skulle vilja åstadkomma diskuteras alldeles för lite.

Det blir istället sådana där konstiga polariseringsfrågor, där en stor andel av de som är "för" eller "emot" någonting, inte har satt sig in i sakfrågorna på djupet.

Liberalernas Karlsbro är en sådan där "polariserare", som när jag kollade upp hennes och Liberalernas idéer om miljöpolitik och jordbrukspolitik inför EU-valet så verkade miljöintresset vara pyttelitet, dessutom tillhör hon den kategorin av Liberaler, som inte ser något problem med att Svenskt jordbruk skulle tyna bort, och ersättas med import från "där det är billigast".
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 761
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp