Beeboppe

Trådstartare
Hej,

Har en katt som tidigare varit utekatt 24/7 på en gård. Tog hand om den när den skulle avlivas (friskt katt, snål ägare). Den har hos oss bott inne men kunnat gå ut och in som den velat under vår och sommar. Men nu på hösten och vintern vill jag inte ha dörren öppet hela dagarna. Vi har ingen möjlighet att sätta en kattlucka tyvärr. Den har utrymme att gå in i med filt att ligga på som den gärna vilar i. Hur gör ni andra som har katter ute? Låter ni dem vara ute ett par timmar och kallar in dem med jämna mellanrum för mat och gos? Vad är lagom tid att låta katten vara ute innan man kollar om den vill in? Vill inte springa hela tiden och kolla men vill såklart den ska få komma in regelbundet. Den jamar ej eller visar att den vill in, bara kommer och typ sätter sig under bilen och väntar på ngn ska släppa in den.
 
Jag kollar om mina vill gå ut på morgonen (eller in om de varit ute under natten) och sedan får de vänta tills jag kommer hem från jobb. Sedan går vi ju lite ut och in under kvällarna, ibland följer en katt med, ibland inte. Brukar kolla även innan jag lägger mig om någon är intressead av in- eller utgång. Någon gång händer det att de sitter på verandan och jamar, då blir de insläppta.
 
Jag kollar om mina vill gå ut på morgonen (eller in om de varit ute under natten) och sedan får de vänta tills jag kommer hem från jobb. Sedan går vi ju lite ut och in under kvällarna, ibland följer en katt med, ibland inte. Brukar kolla även innan jag lägger mig om någon är intressead av in- eller utgång. Någon gång händer det att de sitter på verandan och jamar, då blir de insläppta.

Vår vill altid ut på morgonen för jag är inte så förtjust i att den är ute hela natten då det har varit mkt konstiga saker med katter här nattetid. Brukar kalla in katten vid 01-02. Sen vill den äta och gå ut när den hör vi är vakna på morgonen. Den går ut och in flera gr per dag och vilar gärna inne på dagen. Vet inte om det är vanligt eller normalt? Har inte haft egen katt tidigare. Är du iväg på jobb som många andra, runt 9-10 timmar? Har dina katter tillgång på kattmat som inte är tex möss osv ute?
 
Vår vill altid ut på morgonen för jag är inte så förtjust i att den är ute hela natten då det har varit mkt konstiga saker med katter här nattetid. Brukar kalla in katten vid 01-02. Sen vill den äta och gå ut när den hör vi är vakna på morgonen. Den går ut och in flera gr per dag och vilar gärna inne på dagen. Vet inte om det är vanligt eller normalt? Har inte haft egen katt tidigare. Är du iväg på jobb som många andra, runt 9-10 timmar? Har dina katter tillgång på kattmat som inte är tex möss osv ute?

De har bara mat inne. Är i normala fall borta från ca 7.30-17 och då får den som eventuellt är ute klara sig utan mat om den inte jagar själv. Bor på gård och blir det uschelt väder kan de alltid gå in i lada, stall eller maskinhall.
 
Hej,

Har en katt som tidigare varit utekatt 24/7 på en gård. Tog hand om den när den skulle avlivas (friskt katt, snål ägare). Den har hos oss bott inne men kunnat gå ut och in som den velat under vår och sommar. Men nu på hösten och vintern vill jag inte ha dörren öppet hela dagarna. Vi har ingen möjlighet att sätta en kattlucka tyvärr. Den har utrymme att gå in i med filt att ligga på som den gärna vilar i. Hur gör ni andra som har katter ute? Låter ni dem vara ute ett par timmar och kallar in dem med jämna mellanrum för mat och gos? Vad är lagom tid att låta katten vara ute innan man kollar om den vill in? Vill inte springa hela tiden och kolla men vill såklart den ska få komma in regelbundet. Den jamar ej eller visar att den vill in, bara kommer och typ sätter sig under bilen och väntar på ngn ska släppa in den.

Det finns en speciell kattringklocka att sätta där katten brukar gå ut/in. Det är nån form av IR-sensor som reagerar när något rör sig inom räckvidden och ringer i mottagaren inomhus. Kanske kan vara nåt. Själv har jag satt kattlucka i ett källarfönster och det funkar bra.
 
De har fått gå ut när någon är inne och kan släppa ut, och in när någon är ute och kan släppa in. Men går ju en del ut och in, till stallet, med hunden osv. Ibland var de ute en stund, ibland hela dagen eller hela natten. Men fick de välja var de sällan borta mer än 6 h utan att åtminstone vara in och kolla läget. Sällan de valde vara ute hel natt men det hände. Om jag inte sett minst morgon och kväll blev jag orolig, särskilt i busväder. När jag stått i stormen och gapat, gått runt och letat osv brukade det komma en gäspande katt, varm och go och luktandes hö och undra om någon sätt eller vad det var med mig?

Kastrerade. Jägare.

Siameserna får gå ut som de vill dagtid men går inte från gården och kommer in med täta mellanrum. De får inte vara ute på natten eller om jag inte är hemma, de är inte streetsmarta nog. Dock så är det inte rasen i sig (vet de som har siames som stallkatt) utan att de inte gått ut sen de var små. Den ena för den var för feg tills den var typ 4 år, den andra för den inte fick gå ut i sitt förra hem.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 433
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp