Utekatt som blivit innekatt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare marialoovely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 448
M

marialoovely

Jag och min 3-åriga hankatt har flyttat från villa till lägenhet. Över en natt förändrades hans horisont från skog och hagar till 1 rum och kök. Det har gått över förväntan men nu när vårsolen börjar titta fram vill han så gärna ut i gräset och buskarna igen. På dagarna går det bra för honom att sitta på balkongen, men när kvällen kommer och jaktinstinkten med den ska det börja klättras på räcken och fönsterbrädor och det är bara SÅÅ fy! Det är tre våningar till marken. Det slutar med att jag får ta in honom och stå ut med att ha honom klättrandes och jamandes framför balkondörren och jag tycker så synd om honom!

Är det någon som varit i samma sits och har några tips som kan göra hans tillvaro lite roligare? Har funderat på sele och koppel men han är så mycket utekatt och stadens ljud är otäcka och rent livsfarliga.

Tacksam för svar!

Sv: Utekatt som blivit innekatt

Jag har varit med om samma sak. Jag hade varit i skolan och kom hem och frågade vart katten var för han brukade alltid komma och möta mig. Jag letade och letade men hittade honom inte. Min mor sa då på skämt att han ramlat ner från balkongen.
Jag gick och tittade och nog stod han där nere, 3 våningar under mig och jamade och sa: Matte, jag vill HEEEEMMM!!!!
Så jag sprang ner till grannen och så hoppade han över räcket ner på plåttaket och plockade upp min älskade katt till mig!!
Han klarade sig som tur var utan skador!

Fy vad hemskt! Även om de klarar ett sådant "hopp" blir man ju livrädd för att de ska skada sig, spriga och gömma sig och så får man leta hela natten...

Jodå, min missa har också genomgått metamorfos från ute- till innekatt :smirk:

Hon var hela 13 år när hon fick flytta (pga. allergi i familjen) till lägenhet och även det gick över förväntan. Hon flyttade till en släkting som kände katten väl, vilket säkert underlättade. Hon fick gå ut i början, men gillade det inte så hon blev innekatt på eget bevåg!

Nu har hon tvingats flytta igen (åter pga. allergi) och bor sedan årsskiftet hemma hos mig och sambon :love: Här har hon ganska mycket att springa på för att vara lght, samt en stor inglasad balkong att vara på.

Det var en svår avvägning om jag skulle släppa ut henne eller inte, eftersom jag egentligen är emot innekatt och det finns riktigt trevliga omgivningar för en katt här utanför. Men jag bedömde ändå att vägen här är far farlig, den är mycket mer trafikerad än hennes "barndomsgata" och dessutom finns det ett tågspår utanför dörren.

Hon började ganska snart att yla innaför dörren och jag var helt förkrossad, visste inte vad jag skulle göra :cry: Detta blev dock snart bättre, och nu när det har blivit bättre väder har vi börjat gå ut i sele och det tycker hon är jättekul! I början var hon väldigt skeptisk till selen och ville åla sig ur, men nu spinner hon när man kommer med kopplet :)

Jag skulle inte lämna honom på balkongen om jag var du....kanske går den att inhängna? Jag tycker absolut att du skall försöka gå med honom i koppel, men räkna med att han inte kommer gilla det direkt. Finns det ingen trevlig park eller5 så i närheten dit ni kan gå?

....ett tillägg:

Glöm inte heller att han nu plötsligt behöver klösbräda/träd, mer fullvärdig kost, klättermöjligheter och sånt, som en utekatt inte behöver på samma sätt. Finns det någon möjlighet att inhängna balkongen och bygga ett klätterträd där??

Jag har funderat på att sätta upp hönsnät runt balkongen, men det är en stark och klurig kille så han skulle säkert hitta på ett sätt att ta sig förbi.

Det är ett ganska lugnt område vi flyttat till. Jag får göra ett försök med sele och hoppas på att han kan vänja sig vid det. :smirk: Det måste väl finnas bra och starka selar som inte stryper, jag menar om han skulle få panik?!

En annan sak, någon som har hört att svarta katter är räddare av sig än andra katter?!? Det var någon som sa det.. Skulle stämma på min lille svarte 'hare'! Men det är väl bara en myt...

Prova selen iomhur först, så du vet att han inte trasslar till et alldeles... Min missa la sig bara platt på golvet först och skulle "klia" av sig selen eller nåt :crazy:

Nu verkar hon dock ha kopplat ihop den med - ut och spana i buskarna :cool: så det är inga problem alls! Jag har ett sånt där "snurrkoppel" som man har till hundar, som drar ut sig men blir kort igen om katten springer mot en (fin förklaring va? ;) ). Det underlättar att ha ett sånt tycker ja, så det inte blir trassel om misse stissar hit och dit. Selar borde väl finnas i säkerhetsvariant, som halsband...? Jag har en vanlig dock.

Lycka till med promenadandet :)

Jag förstår vad du menar! Bra idé att testa inne först, hade jag inte tänkt på! :idea: Fast han är ju van vid halsband så det ska nog inte vara så svårt. Värre är det om han får för sig att klättra upp i en tall med slalom mellan grenarna tillbaka ner. Hur gör man då?! Klättrar efter? :banana:

Jag har hittils inte klättrat upp i några träd, men krypit runt i desto flera buskar under våra promenader :D

Dubbelt så många fästingar att plocka sen med andra ord! :crazy:

marialoovely skrev:
Jag har funderat på att sätta upp hönsnät runt balkongen, men det är en stark och klurig kille så han skulle säkert hitta på ett sätt att ta sig förbi.
Näta in med hjälp av kompostgaller, det tar sig inte den starkaste katt förbi. Det var någon här som hade gjort det och satt fast gallren snabbt och enkelt med buntband. Bauhaus brukar ha billiga kompostgaller.

Själv har jag byggt en stor bur av kompostgaller, en sån kan man ju också ha på balkongen om det inte går att fästa nät/galler.

xkortsida2.jpg
xlangsidaplanka.jpg

Fler och större bilder en bit ner på sidan.

:D Din Mimmi ser ut som min Knarra..( hennes mor heter mimmi) men min är 15 år i år...lite gnällig hon med......

knarra.jpg

Ja dom var lika :) t.o.m. det där lite ljusare på hakan.

Kompostgaller verkar mer stabilt, tack för tipset! Vad fint du har gjort för dina katter. Min ex sambo har en katt som är som en exakt kopia av era! Hade varit kul att bifoga en bild men har inte hunnit packa upp hemdatorn ännu...

Har för övrigt varit ute i koppel med Lotus (min katt) och det verkar ok för honom. Svårt för honom med okänka människor och all trafik och dock, men får hoppas att han vänjer sig snart.

Liknande trådar

Övr. Katt Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en...
Svar
10
· Visningar
1 896
Senast: Elina8
·
I
Övr. Katt I onsdags kväll hade vi lite fest hemma och någon har öppnat fönstret så att min honkatt har krypit ut och försvunnit :( Hon är...
Svar
4
· Visningar
2 548
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?