Utegångs hästar !

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kamitza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 668
K

kamitza

Hej jag frågade en fråga för ett tag sedan om någon visste om det fanns någon näring kvar i gräset nu ni sa att det fanns det inte när det har varit frost.
Nu har det inte varit frost här på länge men jag gjorde som ni föreslog att lägga ut hö, dom är inte så värst intreserade tycker dom mest strör runt det i hagen men om don gör så måste det ju finnas näring i gräset? eller vad tror ni?

Sv: Utegångs hästar !

Hästar har svårt att känna av näringsinnehåll, däremot är de väldigt bra på att själva reglera sin TS-halt hyfsat. Så att de inte är så intresserade av höet är mest troligt för att det är godare med det gamla gräset, och det ger dem tillräckligt med TS.

Inte att gräset innehåller tillräckligt med näring per automatik.

Samtidigt så, har hästarna hö, är runda etc så är det inte mycket man kan göra. Här brukar våranorexin slå till när första gröna stråna kommer, och hästarna ratar höet ute. För gräs är godast. Samtidigt som man i slutet av betessäsongen när värdet är bra på gräset men tillgången sviker ser hur de formligen vräker i sig utlagt hö, för att få tillräckligt med TS.

Ska jag fortsätta ge dom hö? Man får ju kaserar en massa hö nu som dom inte äter..

Ja det tycker jag, men du kan ju lägga ut lite mindre, så inte så mycket blir förstört. Och öka på när de börjar äta mer.

Okey det ska jag gör tack så mycket för rådet...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 030
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 400
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka