Utedrift- vad är dt som gäller eg?

M

More_Champagne

Har inget emot utedrifter, bara att jag själv heller har mina djur inne 17-08 vinter tid, 22-06 sommartid (inne dagtid om allt för varmt & mkt odjur), folk får göra hur de själva vill. Tycker om när man sköter sitt jag :smirk:

men nu till min undran ; är i ett stall med blandad kompott av hästraser- travare,fullblod,quarters mm. Det är ett inackorderings/ konvalecent stall. Vissa är inne men några går ute, under bar himmel- dag som natt med en "silage-bal" som enda utfodring, och vatten i badkar. De har visserligen stora ytor & träd, men de står alltid nära stallet & har inget vindskydd alls. Vad är det som gäler? har man träd behövs inget vindskydd lr?

Sv: Utedrift- vad är dt som gäller eg?

Om hästen/hästarna är ute mer än 16 timmar per dygn måste man enligt lag ha ett vindskydd oavsett om det finns skog eller inte. Vindskyddet ska ha minst tre väggar och tak, jag brukar kalla detta för en ligghall.

Fri tillgång på silage som enda foder går alldeles utmärkt om bara silaget har tillräckligt goda värden för de aktuella hästarna och att de håller hullet på fri tillgång på grovfoder (eller inte blir för feta).

Ok, så enlig djurskydd gär stallägaren fel? De har inte varit inne sen vi började vara där i November.

Ja att de klara sig på silage säger jag inget om, mer bara att tala om här vad de fick att äta. de jobbas juh inget heller. såg igår att h*n släppt ut 2 nyblivna 1 åringar också så nu är de allt som allt 9 hästar fördelat på 2 hagar.

Har inte pratat med ägaren om det mentycker hon borde vara medveten om vad som gäller när hon har inackorderingar/konvalecenter mot betalning?

Självklart borde stallägaren ha bättre koll. Men djurägarna borde också ha koll på hur djuren mår. Jag hade inte velat ha mina hästar ute utan tak över huvudet dygnet runt. Vad är det för människor som släpper sina djur på det viset? Utfodringen håller jag med om verkar helt ok men någon typ av vindskydd bör de ha.

Du får kika in på Jordbruksverkets hemsida och läsa lite lagar och sen ta upp det med stallägaren.

Utdrag ur Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning från Jordbruksverkets hemsida.

9 § Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får hållas som utegångshästar. En ytterligare förutsättning för att hålla utegångshästar är att de yttre förhållandena såsom terräng och markbeskaffenhet är lämpliga för hästarna.

10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

I samma föreskrifter kan man läsa om minsta mått på ligghallen.

Självklart borde stallägaren ha bättre koll. Men djurägarna borde också ha koll på hur djuren mår. Jag hade inte velat ha mina hästar ute utan tak över huvudet dygnet runt. Vad är det för människor som släpper sina djur på det viset?

:bow:

Immer

Självklart borde stallägaren ha bättre koll. Men djurägarna borde också ha koll på hur djuren mår. Jag hade inte velat ha mina hästar ute utan tak över huvudet dygnet runt. Vad är det för människor som släpper sina djur på det viset?

Vad jag har förstått på de som har sina hästar (de få ägare som är i stallet!!) där så är det "stockholmare" som har häst som typ status, de betalar 3500 i mån. Sen är några av dessa stallägarens egna. Det är runt 18 hästar installade, av de har jag träffat 4 ägare ( de har 2 hästar var som de sköter om var dag) , stallägaren har 4 egna installade resten är helinackorderingar. Plus de som går ute.

Själv känner jag att "lättförtjänta pengar" eftersom h*n inte arbetar något öht med hästarna, fodrar,mockar, släpper ut, tar in. Lindar om 2 med senskada. Det är sällan man träffar på stallägaren...och h*n är inte det minsta trevlig, därför jag drar mig från att ifrågasätta henne. Men jag har juh nu varit där i några månader & ser ingen förbättring. Och som det ser ut runtikring.. ensilageplast som ligger överallt, hundbajs,ensilage rester..

Vad tycker ni,ska jag anmäla el inte?

Vad tycker ni,ska jag anmäla el inte?
Låter inte helt fel med en anmälan. Om inte annat än att göra stallägaren uppmärksam på vilka regler som gäller. Det finns ju folk som missat delar av den nya djurskyddslagen. Vill du inte konfrontera henne själv så låt då djurskyddsinpektören gör det istället.

Jag skulle först prata med stallägaren om att det inte är tillåtet att ha hästarna ute dygnet runt under vintern utan vindskydd/ligghall. Lyssnar hon inte på det örat skulle jag anmäla.

Jag personligen anser att man i vissa fall kan ha sina egna hästar ute utan vindskydd enstaka tillfällen om det finns lä och torr liggplats (och de i övrigt verkar trivas med det) men det är helt oacceptabelt att bedriva en verksamhet där hon hyr ut lösdriftsplatser för 3500kr/månad utan att det finns någon lösdriftshall.
Det låter som något som skulle ha stoppats för länge sedan!

NJa, har juh som sagt ingen lust att prata med människan.
Eller skan jag bara strunta i det för "stämningens" skull i stallet &hoppas att inspektörerna kommer ut på flygande inom kort?

NJa, har juh som sagt ingen lust att prata med människan.
Eller skan jag bara strunta i det för "stämningens" skull i stallet &hoppas att inspektörerna kommer ut på flygande inom kort?

Ligghall är som sagt ett krav och jag tycker att det skulle vara på sin plats med en anmälan. Sedan får kommunens djurskyddsinpektörer göra sin bedöming - men ligghall är ett absolut krav för utegångsdjur under period med icke-betestillväxt. Det räcker alltså inte med ett "vindskydd" - utan det är ligghall som gäller.

Håller h*n mer än 4 hästar totalt på anläggningen kräver ALLA sådana ny/till/ombyggnationer att man förprövar byggnaderna hos Länsstyrelsen.

kl
Jag förstår inte skillnaden....
Hästar ute dagtid i pissregn, blåst och snöoväder. (hästar SKA ju vara ute hela dagen) eller samma väder på natten.
På dagen är det OK, men inte på natten??

Hästar som går ute SKA alltid kunna välja att få stå under tak. Och taken eller vindskydden ska vara sånna att ALLA hästar vågar gå in. Har sett en hel del ligghallar som är för trånga eller att alla i flocken inte vågar gå in, utan står utanför och trycker.
Hästar som INTE har något tak, ska bli intagna ögonaböj då dåligt väder infinner sig. Men då är många på jobbet eller i skolan och där får hästarna stå och vänta i ett par timmar......................Nej det är inte snällt.
gulan

Där gör du ett stort misstag. Att du tror att hästar vill gå in när vi människor tycker att det är dåligt väder.

När det är på människovis dåligt väder vill våra hästar vara precis lika mycket ute som när det är på människovis bra väder.

Jag tycker att instängandet av hästar i små klaustrofobiska utrymmen i många timmar varje dygn är ett problem. Alla hästar borde ALLTID ha valmöjligheten att få vistas utomhus eller inomhus.

kl
Jag förstår inte skillnaden....
Hästar ute dagtid i pissregn, blåst och snöoväder. (hästar SKA ju vara ute hela dagen) eller samma väder på natten.
På dagen är det OK, men inte på natten??

Hästar som går ute SKA alltid kunna välja att få stå under tak. Och taken eller vindskydden ska vara sånna att ALLA hästar vågar gå in. Har sett en hel del ligghallar som är för trånga eller att alla i flocken inte vågar gå in, utan står utanför och trycker.
Hästar som INTE har något tak, ska bli intagna ögonaböj då dåligt väder infinner sig. Men då är många på jobbet eller i skolan och där får hästarna stå och vänta i ett par timmar......................Nej det är inte snällt.
gulan

Skillnaden är att under vintern så ska alla hästar ha tillgång till en torr och skyddad plats under minst 8 timmar per dygn. När dessa 8 timmar är spelar ingen roll. Hästarna kan vara ute hela natten utan skydd bara de får sina 8 timmar inne per dygn. Om de däremot är ute hela dygnet ska de ha tillgång till ligghall som de själv kan disponera efte behag.

Där gör du ett stort misstag. Att du tror att hästar vill gå in när vi människor tycker att det är dåligt väder.
Än har jag inte träffat på en enda häst som vänder och går då jag kommer till grinden för att hämta dem, när regnet står som spön i backen. (Finns säker de som kan intyga att de gör minsann deras häst.Jag tolkar inte det som att den inte vill gå in, utan att den avskyr sin ägare eller det jobb som den vet att den blir utsatt för då den kommit in)
När det är på människovis dåligt väder vill våra hästar vara precis lika mycket ute som när det är på människovis bra väder.
Hur vet du det? Ok du och jag tolkar antagligen våra hästar olika.
När jag ser en häst som står vid grinden mycket tidigare än vanligt vid dåligt väder så tolkar jag det som att den inte längre vill vara i hagen.
Jag tycker att instängandet av hästar i små klaustrofobiska utrymmen i många timmar varje dygn är ett problem.
Ett av många probem som vi utsätter våra hästar för skulle jag vilja lägga till. Det är inte ett ensamt problem. Att stänga in hästar i geggigga hagar med dåligt vindskydd där det ser ut som lergyttja utanför och innuti är ochså ett stoort problem anser jag.
Alla hästar borde ALLTID ha valmöjligheten att få vistas utomhus eller inomhus.
Och som vanligt ska det alltid sägas hur allt borde vara. Det finns ju dom som säger att alla djur ska vara vilda och inte finnas i människans våld. Det kan dom drömma om. Det kommer aldrig att bli verklighet.
gulan

Är det verkligen så?
Jag trodde att man satt lag på vindskydd för att hästen ska ha möjlighet och söka skydd om det blev dåligt väder under nattetid, eftersom få hästäger skulle få för sig och åka ut och ta in hästarna vid busväder.
Men om det är busväder under 5 timmar på dagen är det helt ok att låta hästarna att stå utan vindskydd. Konstigt sätt att se hagvistelsen på tycker jag. Men lag om ligghall om hästen är ute ett visst antal timmar per dygn har väl någon haleluja människa kommit antar jag.
gulan

Och som vanligt ska det alltid sägas hur allt borde vara. Det finns ju dom som säger att alla djur ska vara vilda och inte finnas i människans våld. Det kan dom drömma om. Det kommer aldrig att bli verklighet.
gulan

Hästar som INTE har något tak, ska bli intagna ögonaböj då dåligt väder infinner sig

Vem är det som ger order om hur SKA vara?

Jag kontrade och uttryckte min åsikt - att hästen själv ska få välja efter SINA preferenser och att JAG inte tycker att det är en bra hästhållning att stänga in hästar tvångsmässigt på 10m2 10 timmar per dygn.

Min poäng är att ett av den domesticerade hästens stora problem är att vi tolkar så hårt in hur vi som människor känner det och för över den informationen direkt på våra hästar. Och det slutar ibland med att hästar (som är flock- och flyktdjur) får stå inne ensamma i små boxar massor med timmar per dygn, står med 3 lager täcken, får 11 olika kosttillskott utan analys eller bra anledning, svälts på grovfoder och överfodras med kraft ("det är ju så gott") m.m.

Min poäng är att ett av den domesticerade hästens stora problem är att vi tolkar så hårt in hur vi som människor känner det och för över den informationen direkt på våra hästar. Och det slutar ibland med att hästar (som är flock- och flyktdjur) får stå inne ensamma i små boxar massor med timmar per dygn, står med 3 lager täcken, får 11 olika kosttillskott utan analys eller bra anledning, svälts på grovfoder och överfodras med kraft ("det är ju så gott") m.m.

Allt är inte svart eller vitt inom hästhållningen. Man kan hitta en bra kombination mellan lösdrift och uppstallning.

Mina tre hästar som går ute 14 timmar/dygn och de resterande 10 timmarna står de inne i sitt stall i boxar på 12,5 m2. Inne har de inga täcken, och de enda kosttillskott de får är linfröolja och mineraler. De har i princip fri tillgång till analyserat grovfoder och får inget kraftfoder alls eftersom det inte behövs. Lite morötter i krubban får ersätta kraftfodret.

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka