Utedrift- vad är dt som gäller eg?

Sv: Utedrift- vad är dt som gäller eg?

Hej!

Då avskyr väl min häst mej, antar jag. Hon vill alltid vara ute- oavsett väder. När hon står inne i boxen (matte känner sej lite som en djurplågare här, står hon med huvudet i backen, öronen bakåt och är jättesur! Detta kan flera personer intyga.

Jag har inga som helst problem att ta in hennefrån hagen, inte stallägaren heller, även om hon klagar på att det går i slow motion. På morgonen på väg ut får dom springa för att hänga med..

Stallägaren har även berättat att ofta på kvällarna, när alla andra hästar är intagna, får hon leta igenom hela hagen för att hitta min, som inte alls vill komma in, trots att det enda som händer när hon kommit in är att hon får mat..

Vad vet jag.. Jag är väl en dålig hästägare som plågar min häst så mycket att den inte vill komma in oavsett vem som ska ta in den.

/ Lavinia

Vem är det som ger order om hur SKA vara?
Ok, det var inte bra. Jag tar tillbaka det där.
Men som vanligt i hage kontra box ser många bara hur man vill att det ska vara eller hur det borde vara. (inte du kanske)
Jag tycker att det är helheten man ska titta på när man bedömer en hästs välmående. Och daglig utevistelse för en häst är inte = välmående för mig.
Jag har träffat många glada, välmående och högpresternade hästar som är instängda mer än 18 timmar/dygn.
Och ganska många (ridhästar faktiskt) omotiverade, sura och ganska arga hästar som står ute mest hela dagen.
Min poäng är att ett av den domesticerade hästens stora problem är att vi tolkar så hårt in hur vi som människor känner det och för över den informationen direkt på våra hästar.
Håller jag med om. Och tyvärr så existerar denna överföring i hög grad hos den stora gruppen hobbyryttare...........Där många ochså bär sig fruktansvärt okunnit åt och en häst kan lida svårt i en hage (med vindskydd) där den står 24 timmar/dygn.
Jag vill berätta hur jag ser på min hästhållning.
Prio nr 1 är en levnadsglad häst som fungerar i tävling. Och det står över allt annat.
Om det betyder att hästen måste stå inne många timmar om dygnet så gör jag så. Om det betyder att hästen måste stå ute många timmar om dygnet så gör jag så.

Om jag har en häst (hingst) som hänger sig på staketet och lätt skadar sina ben eller inte kan koppla av i hagen därför att den går och retar sig på grannen så låter jag den inte gå där hela dagen. Eller inte släpper ut mina hästar då det regnar därför att hagarna blir som lerpölar, och då väljer jag att spara dem tills vädret lugnat sig och hagarna är någorlunda trevliga.
Är jag oförmögen att ha en levnadsglada hästar då?
gulan

Är det verkligen så?
Jag trodde att man satt lag på vindskydd för att hästen ska ha möjlighet och söka skydd om det blev dåligt väder under nattetid, eftersom få hästäger skulle få för sig och åka ut och ta in hästarna vid busväder.
Men om det är busväder under 5 timmar på dagen är det helt ok att låta hästarna att stå utan vindskydd. Konstigt sätt att se hagvistelsen på tycker jag. Men lag om ligghall om hästen är ute ett visst antal timmar per dygn har väl någon haleluja människa kommit antar jag.
gulan

Ja det är så! Vi har haft lite disskusioner om just detta och kollat upp det med både Jordbruksverket och Djurskyddsinspektören. Det står inte i klartext i lagen det har de erkännt. Men det ska tolkas som så att de 16 timmarnas utevistelse kan ligga när som på dygnet. Det skall dock finnas möjlighet att ge alla hästar skydd samtidigt om det krävs t ex av väder eller sjukdom. Vet att någon här i en annan tråd hade tolkat lagen som så att de fick vara ute upp till 16 timmar för att sedan gå in och på det viset kunna dubblera i stallet d v s om har 5 boxar så kunde man ha 10 hästar. Det går inte heller för alla ska kunnas beredas skyddad plats samtidigt.

jaha gu va skönt för de kan ju inte begära att man bygger ligghallar i varenda hage även sommarhagarna.

men på vinter tex om man har en hage med ligghall/vindskygg så enligt lag kan hästarna vara i en annan ligghalslös hage alla timmar/dygn förutom 8 timmar alltså?

tänker mest ifall man måste växal hagar om det blir mkt lerigt tex.

Nja så är det nog inte tänkt att det ska fungera. För även om de har ligghall räknas det som om de är ute. Det vill säga att dessa hästar kommer att vara ute 24 timmar och ska då ha tillgång till ligghallen hela tiden.
Kommer de däremot in i stall de åtta timmarna så går det bra.

Allt är inte svart eller vitt inom hästhållningen. Man kan hitta en bra kombination mellan lösdrift och uppstallning.

Mina tre hästar som går ute 14 timmar/dygn och de resterande 10 timmarna står de inne i sitt stall i boxar på 12,5 m2. Inne har de inga täcken, och de enda kosttillskott de får är linfröolja och mineraler. De har i princip fri tillgång till analyserat grovfoder och får inget kraftfoder alls eftersom det inte behövs. Lite morötter i krubban får ersätta kraftfodret.

Immer
Man måste ha ligghall så är det bara!
Liknande hos mej med ,,ligghall i hage ej lerigt (bytt hage) fri tillgång på grovfoder dygnet runt + mineraler/vitaminer ,Vatten som inte fryser (källa som rör sej), luzern till den äldre o den dräktiga så klart.
Går in i box 4*4m när det är skitväder.Är då ute 16timmar innan dom stallas in.
Jag tycker vi har hittat en bra kombo.

I sommar planerar vi att bygga ett vind- och regnskydd till våra tre hästar. Det kommer att bestå av tak och tre väggar och stå i vinterhagen, intill sommarhagen, så vi bygger på sommardelen med regnskydd samt solskydd i söder (västra sidan är gränsen mellan sommar och vinter).
Men jag kommer knappast att hävda att vind- och regnskyddet är en ligghall för att kunna ha hästarna ute dygnet runt nästa vinter.

Immer

när gräset växer är det fritt fram att ha dem ute utan vindskydd/ligghall hela dygnet.

Hos oss började gräset växa för bortåt tre veckor sedan. Men sedan i måndags har marken varit täckt av snö och de senaste dagarna har det både snöat, blåst och varit kallt (just nu är det -6). Så det där med "betestillväxt" får man nog ta med en nypa salt :p

Immer

Hos oss började gräset växa för bortåt tre veckor sedan. Men sedan i måndags har marken varit täckt av snö och de senaste dagarna har det både snöat, blåst och varit kallt (just nu är det -6). Så det där med "betestillväxt" får man nog ta med en nypa salt :p

Immer

Jo det är ju så, skrev lite elakt på slutet men tog bort det:o skrev att "då får det vara vilket skitväder som helst enligt lagen", vilket jag tycker är fel men lagen måste väl utformas på något sätt:crazy:

Man får hoppas att det kommer en dag när folk fattar att de ska ge sina hästar skydd när det behövs och att dessa lagar skulle slippa finnas.

Många sommardagar är det ju samma väder som på hösten, vintern och våren, dvs spöregn, snålblåst och fem plusgrader, det är ju egentligen ingen skillnad bara för att det råkar växa lite gräs:crazy:

tror knappast det kommer ner till 5 plusgrader mitt i sommaren snarare vår/höst i så fall.
på sommaren blir det väl som minst 10-15 plus annars är det ju vår/höst/vinter.

Hej!

Jag tycker att du om du inte vill prata med stallägaren, så kanske du kan kopiera lagtexten (eller skriva ut den) och posta den till dom.
Då kommer den ju anonymt till dom. Då får dom iaf en chans att åtgärda det. Dom kanske helt enkelt har missat att det är en lag.

När jag var ute och mockade idag blåste det jättemycket (och snöade) inne i ligghallen var det jätteskönt. Jag tom svettades när jag mockade. Så visst är det skillnad. Jag skulle vilja att alla hästar fick en ligghall, vere sej de går på lösdrift eller inte.

tror knappast det kommer ner till 5 plusgrader mitt i sommaren snarare vår/höst i så fall.

Nja tyvärr inte:( i somras var det ofta vi tog in hästarna på natten för att de stod och frös, det var mer än en dag som vi hade 5 grader på dagen, vi hade frost efter midsommar:crazy:

knapplån

Egentligen förstår jag inte riktigt meningen med betestillväxtregeln.
Vad är det som säger att de kan vara ute bara för att gräset växer? Vad gäller egentligen de somrar när det är så torrt att gräset inte växer så mkt pga torkan? Antagligen en knasig tanke men jag har faktiskt undrat ibland.

Många sommardagar är det ju samma väder som på hösten, vintern och våren, dvs spöregn, snålblåst och fem plusgrader, det är ju egentligen ingen skillnad bara för att det råkar växa lite gräs:crazy:

Inte vill eller behöver mina hästar mer innevaro för att det är spöregn, snålblåst och fem plusgrader än om det är 25 grader varmt och solsken, snarare tvärtom.

Hästarna är liksom byggda för att vara utomhus i stor frihet. Ser man bara till att de har MÖJLIGHET att hitta torra liggplatser i ligghall med tillräcklig plats, så behöver man inte hålla på och detaljstyra mer än så. Då får de välja själva.

I juli förra året var det många dagar som det var 5-6 grader och ihållande regn.

Immer

fast det där tycker jag är efter individ av häst.. vissa raser klarar sig bättre än andra- vissa vbl klarar sig bra medans andra inte.

För att återgå till min fråga.

Tänker iaf ringa djurskydd imorgon & höra vad de säger där. Intrycket av stallägaren/drivaren är att hon vet om lagar osv. för mig känns det mer som om hon struntar i det. Dvs hon lägger inte ner tid på det hon tar betalt för. Som om hon vore less på sin nisch lixom.

Men dom här hästarna som inte vill gå in i ligghallarna då? Dom står i sin skog som är väldigt tät o fin. O går inte in fast det än snöar eller blåser. Hästar har ju faktiskt förut gått utan ligghall. Det jag tycker man kan ha är ju ett ställe där dom kan lägga sig ner. Där det är utplaserat halm eller något sådant. Varför hålla på o göra hästen allt för mänsklig?

För att man måste dra gränsen någonstans.
Det är dessutom väldigt svårt att hålla den där halmhögen torr när det ösregnar i flera dagar...

Hästar måste få vara hästar som dessutom alla är individer, men minimikraven måste ställas på en sådan nivå att de flesta hästar klarar sig. Det som räknas med nog med träd för en häst är alldeles för trångt för en annan häst som då hellre ställer sig någon annan stans. Då är det lättare att avgöra om en ligghall är tillräckligt stor för mängden hästar och där har man dessutom oftast en garanterat torr liggplats.
Inget att tjafsa om tycker jag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka