Uteboxdörrar

athena

Trådstartare
Tips och råd mottages tacksamt :).

Vi bygger två uteboxar i en befintlig byggnad. "Tyvärr" blir öppningarna på gaveln, vilket innebär att vi måste bygga ett tak över dörrarna för att skydda mot regn och snö etc.

Frågan är hur man konstruerar dörrarna på ett bra sätt, material etc. Vi tänker i första hand på delade dörrar (vanliga) men har också funderat kring alternativa konstruktioner som t ex en hel dörr med en lucka i dörren.

Materialval, konstruktion - hur har ni gjort? Man vill ju gärna att det är enkelt att bygga dem, inte för dyrt, och naturligtvis att de ska vara funktionella i många år.

Dörrarna blir 110 cm breda och 220 cm höga om jag inte minns fel.

Sv: Uteboxdörrar

mina är i stålram och plyfaskivor...överdörrarna är också ramar men med köldridå för...dom blir lite tunga dörrarna men stabila...vet inte hur man skulle få dom lättare..

JOJNERGMPQNRC.jpg

Jo, man kommer nog inte från att de blir tyngre än vanliga boxdörrar. Undrar om man kanske ska sätta köldridå ist "riktiga" dörrar upptill?

det är helt överlägser...först så blir det ljusare inne i boxarna och sedan kan dom välja att titta ut..när dom drar in huvudet så "stängs" det ju igen....jag rekommenderar att du ska ha flärparna minst en halmeter längre än öppningen....när det varit skitkallt ute (sådär -20 o kallare) så har vattnet i de boxarna jag har hink i hållt sig isfria...

Köldridå verkar smart. Mina dörrar är ju dock "direkt ut", hur är risken att det fladdrar mkt i dem när det blåser? Det är ju ganska skyddat läge iofs.

Min karl funderar på att göra hela dörrar (lättare att göra dem då enligt honom som ju är snickare och borde veta :) ) med ett "hål" i på ca 70 * 90 cm. Över hålet hänger man köldridå som är lätt att ta bort + gör en lucka som man kan sätta på om det blir riktigt j-a skitväder.

dom är ju ganska så tunga i sig flärparna och det finns olika tjoklekar, sen skall dom ligga omlott några cm...så fladder tror jag inte du behöver vara orolig för...ni får komma hit o kika på mina...

Hur tjocka har du, jag tror det fanns 2, 3 och 4 mm och 200, 300 och 400 mm breda att välja på.

Äh, jag svänger nog in på hemvägen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka