Utebox eller innebox?

F

foreverflugan

Om ni fick välja, skulle ni ha er häst i inne eller utebox (året runt syftar jag på)?

Vore också intressant att veta vad det är för typ av häst och vilken kondition den är i (om den tränas,tävlas)

Sv: Utebox eller innebox?

Skulle helt klart välja utebox till min häst, anledningen är att det förhoppningsvis är mer luftigt så att hans luftvägsbesvär minskar.
Han är ett 21 årigt Varmblod som tränas, dock lite på halvfart just nu. :)

Har provat båda med min häst och han var helt supernervös i utebox.

Han såg och hörde saker hela tiden och kunde inte koppla av över huvud taget.

Kommer aldrig att ställa honom i utebox igen.

När han kommer in i stallet kan han koppla av och vila.

Han är halvblod/fullblod hopphäst i tävlingskodition

Eftersom jag är superkänslig mot kyla säger jag nog innebox i varmstall, som vi har nu. Av helt själviska själ! Finns det möjlighet att sköta hästen på varm plats och mockning skulle ingå skulle jag nog välja utebox.

Förut trodde jag att även hästen skulle föredra innebox, eftersom hon är så social och gillar när det händer saker. Men i somras på meeting så stod hästen för första gången i utebox. Normalt brukar hon vara orolig på tävling, gå runt mycket i boxen och gnägga till allt och alla. Jag har aldrig sett henne så lugn och harmonisk som i uteboxen! Hon verkade faktist triva mycket bättre än hemma! Men jag vet förstås inte ifall det har med omgivningen att göra. Snällare boxgrannar, möjlighet att titta ut etc. Men hon trivs absolut i sin nuvarande innebox också, så hon lär få stå kvar:)

Det är en 8-årig dressyrponny som tävlas på reg/nat nivå.

jag skulle säga utestall eftersom jag har det=) jätte härligt, frisk luft hela tiden.. har luckor som ja kan stänga men aldrig gjort.. täckar hellre om d blir svin kallt eller storm eller ngt liknande.. stora boxar på 13 kvm och halm. dom verkar trivas kanon.

Utebox! Hade en häst så i ett par år, han kunde gå direkt ut i en
grusad hage, därifrån så var det en öppnining till, som ledde till
en gräshage. Om det var torrt så var den också öppen, annars
stängd. Vi öppnade boxdörren kl 07:00 och stängde in honom
när vi gick o la oss. Han älskade att bo så! Jag gjorde iordning
honom i garaget, skönt när det var kallt...Det var en PRE i full
tävlingskondition. (vi hade också en minishettis som sällskap, han
hade boxen bredvid).

Glömde en grej, vi stängde aldrig dom översta dörrarna, hur kallt det än blev, hängde en boxgardin
för halva dörren bara.

Om ni fick välja, skulle ni ha er häst i inne eller utebox (året runt syftar jag på)?

Vore också intressant att veta vad det är för typ av häst och vilken kondition den är i (om den tränas,tävlas)

Jag flyttade förra sommaren och byggde då egna uteboxar, och hästarna stortrivs!! Har alltid överluckan öppen, om det inte blåser storm, och dom står ofta och tittar ut! Hästarna har blivit lugnare och har aldrig bråttom ut på morgonen som jag ibland upplevt på andra ställen där jag haft innebox. Jag är helt övertygad om att det är bättre för hästen att ha utebox, eftersom det inte blir någon temperaturväxling ute vz inne. Har en gammal häst som är pensionär, en unghäst som inte rids än, och en häst som rids. Skulle jag ha tävlingshästar i full kondition skulle jag välja utebox ändå. Det ända jag saknar, för min egen skull, är något varmt ställe att ställa hästen när jag borstar och sadlar. Annars är det perfekt! :)

*kl*

Bara jag som inte riktigt fattar grejen med utebox? Varför inte göra lösdrift istället? :)

Jag väljer lösdrift i första hand och innebox (i kallstall) i andra hand.

Jag skulle välja utebox pga min häst är mycket nyfiken och älskar att se och man slipper problem som ventilation och hålla lagom temperatur. Jag har en varmblodig travhäst som tränas för start. :)

Jag vill ha lösdrift med stora hagar, då trivs hästarna bäst. Vintersäsongen är ca 8 mån så det är viktigt att de har det gott under så lång tid. Är hagen väl tilltagen har de alltid lite gräs att gå och noppa i.

Det är lag på minst en sjukbox, och jag kan lova att man vill ha minst en separat box i vilket fall som helst.

Man vill också ha en ordentlig uppbindningsplats inomhus, med belysning, tak, väggar och betonggolv. Vi använder logen, det är helt perfekt. Utan detta är det verkligen trist att sköta om sin häst. T ex om den har strålröta e.d. som ska behandlas varje dag, den går i lera och det är regnigt, blåsigt och nattsvart. Uppgiften blir då nästan hopplös. Hur man än hyser häst är en separat inomhus, belyst uppbindningsplats med rent, plant golv ett måste!!!

Det enda som kan bli krångligt med utedrift är den individuella utfodringen. Men det är oftast inte svårt att lösa. Jag har turen att den mest ranghögsta också är den som ska ha mest foder. Hon är samtidigt den som uppför sej bäst mot människan.

Det är viktigt att tänka på säkerheten i samband med utfodring. Vi har lärt våra hästar att de måste backa innan vi släpper fodret till dem. Det är kanonfint! De tänker bakåt när de ser maten och ibland backar de bara för att få mej att skynda på..... :banana:

Då får de hellre gå i begränsad hage på sommaren så de inte blir feta. Då behövs ofta ett skjul för att skydda mot insekter.

Jag har islandshästar, ett avelssto samt unghästar. Tyvärr ingen i träning (än...)

Jag har mina hästar i uteboxar (3 halvblod varav ett föl, en häst i tävlingskondition som tävlas upp till Msv A och ett avelssto). Boxarna införskaffades åt tidigare häst med luftvägsproblem som blev helt problemfri när han ställdes i utebox. Sen har jag behållt dem (av ekonomiska skäl) och har även nuvarande hästarna i dem. Och både jag och hästarna trivs jättebra med det! Däremot kommer jag den dagen vi flyttar bygga vanligt stall och bara ha utebox åt de som behöver det, men det är enbart av bekvämlighetsskäl.

*kl*

Bara jag som inte riktigt fattar grejen med utebox? Varför inte göra lösdrift istället? :)

Jag väljer lösdrift i första hand och innebox (i kallstall) i andra hand.

Jag kan svara för mig själv iaf...
Jag har gjort uteboxar som kan göras om till lösdrift, men som det är har jag aldrig använt lösdriften. Ska man ha lösdrift måste man ha mark som klarar det, och det gör tyvärr inte min, det blir alldeles för upptrampat. Sen måste man ha hästar som går ihop så att alla får äta rätt mängd, kunna stå inne när hästen vill, och kunna vila tillräckligt. Mina skulle kunna det, men det är ju inte alla som kan. Sen tycker jag att det är skönt att kunna ställa in på natten, och veta att dom står där inne även om det är snöstorm eller vargar utanför.....

Lite nyfiken på varför du väljer kallstall före utebox? Jag har provat det också, och gillar utebox bättre pga att ventilationen är betydligt bättre. Kallstallet jag stod i blev utkylt under dagen när hästarna var ute, men värmdes upp på natten, vilket gjorde det svårt med täcken, och luften. Det blev ofta fuktigt istället. Nu kanske inte alla har det problemet, men lite nyfiken på varför du väljer som du gör! :)

Min tjej står i utebox och stormtrivs. Stora, ljusa och luftiga jämfört med boxarna i varmstallet.

Måste tillägga att nya stall som byggs hela tiden görs otroligt luftiga, ljusa och öppna. Skulle jag ha att välja på ett nybyggt innestall eller utestall generellt skulle jag välja inneboxen, av bekvämlighetsskäl. :D

Två av mina har stått i utebox. Den ena trivdes jättebra i utebox, tyckte om att kunna stå och kika ut på stallplanen. Den andra trivdes inte alls, hon stog och tittade ut på stallplanen hela tiden och hade inte tid att äta och relaxa. Hon tappade mycket hull så henne flyttade vi in. Nu har hon ett fönster som vetter mot stallplanen som hon kan kika ut i om hon vill men samtidigt kan hon ha lugn och ro i sin box.

För min del spelar det ingen roll om hästen står inne eller ute, där hästen trivs bäst, trivs jag också bäst.

Utebox. Min häst står i utebox sedan augusti. Han har lite luftvägsproblem men mår toppen nu. Skulle f.ö. vilja ha vilken häst som helst i utebox med tanke på luften...

Jag kan svara för mig själv iaf...
Jag har gjort uteboxar som kan göras om till lösdrift, men som det är har jag aldrig använt lösdriften. Ska man ha lösdrift måste man ha mark som klarar det, och det gör tyvärr inte min, det blir alldeles för upptrampat. Sen måste man ha hästar som går ihop så att alla får äta rätt mängd, kunna stå inne när hästen vill, och kunna vila tillräckligt. Mina skulle kunna det, men det är ju inte alla som kan. Sen tycker jag att det är skönt att kunna ställa in på natten, och veta att dom står där inne även om det är snöstorm eller vargar utanför.....

Lite nyfiken på varför du väljer kallstall före utebox? Jag har provat det också, och gillar utebox bättre pga att ventilationen är betydligt bättre. Kallstallet jag stod i blev utkylt under dagen när hästarna var ute, men värmdes upp på natten, vilket gjorde det svårt med täcken, och luften. Det blev ofta fuktigt istället. Nu kanske inte alla har det problemet, men lite nyfiken på varför du väljer som du gör! :)

Jo fast fodret går ju lösa ändå. Man kan ju alltid stänga in/separera dom vid fodring.

Men det med för lite mark förstår jag inte? Är det så stor skillnad om dom går i hagen 16 eller 24 timmar? :)

Jag väljer kallstall framför utebox pga att jag inte har förstått poängen med utebox. Och att jag gärna har min häst täckesfri på natten om hon ändå ska stå inne. Jag har aldrig upplevt att det skulle bli fuktigt. Dom kallstall jag stått i har iallafall funkat bra. Utebox verkar mest jobbigt. Och om hästarna ändå ska vara "ute" på natten förstår jag inte varför dom ska vara instängda. :p

För att man inte har mark som räcker?

Menar du då att man bara har mark till små rasthagar? Annars kan det väl inte göra så stor skillnad om dom går i hagen 16 eller 24 h? Jag har iallafall inte märkt någon skillnad på våra hagar som inte är superstora.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar