Utebox året runt!

Sv: Utebox året runt!

Jag har ju också haft min häst på varmstall, och jag tyckte att hon inte fick lika bra vinterpäls som hon fått annars, då jag första året hade henne på kallstall.
:/

Nej, nu har jag flummat bort från frågan!

Ekonomiska skäl? Hur menar du då?

Intressant att få namnet på EN veterinär som påstår att dom inte skulle vilja ha sin häst i utebox av de skäl du nämner. De jag pratat med tycker det är utmärkt. Hade en av dom här alldeles nyss.

Att det är -20 händer typ 2 ggr om året här och det är aldrig så kallt i mina boxar.

Senast ändrad:

Svarar på lite olika grejor samtidigt.
Tyvär finns det många nybyggda stall som totalt misslyckats med ventilationen. Ur den synpunkten är kallstall/utebox ett säkrare alternativ.
Det finns säkert veterinärer som inte skulle vilja ha sina hästar stående kallt men det är definitivt ingen allmän åsikt bland veterinärer.
Frågan om hur mycket täcken en häst i utestall behöver går inte att svara på men min åstikt är: mycket mindre än vad folk tror, oklippta hästar klarar sig ofta helt utan täcke men det måste avgöras från fall till fall. Att ha någon typ av tätt utetäcke på en häst som står i utebox/kallstall är förstås helt fel, det blir för tätt, om det verkligen behövs ngt täcke skulle jag rekomendera ett rejält ylletäcke.
Kallstall/är ofta ett förträffligt alternativ men jag anser att man skall ha möjlighet att ta in hästen i ett uppvärmt utrymme vid behov tex vid veterinärbesök, ingen veterinär gör ett bra jobb med stela fingrar när det är långt under noll.
PL

Nä det kan jag förstå, fast hos oss är vi ursäktade även av vetrinärerna då det vet att vi tagit emot flera hästar med luftvägsproblem som idag inte visa en enda symtom. :) Vi hade tidigare en häst med kraftig och kroniskt kvickdrag, han kunde inte stå på något annat stall för då kom hostan med posten.

Jag vet att kallstall är bra, så även uteboxar för häst. Professor Lindholm har ju gjort en avhandling om detta för många år sedan, och det var åtskilliga som hade honom krälandes runt i stallarna med dess omnejd. I varje fall de som hade kallstall med och utan lösdrift. :D

Lånar knapp, svarar alla och håller med PL mfl.

Ni som påstår att det är synd om hästarna och inte djurvänligt att ha dem i kallstall /utebox är helt enkelt felupplysta. Sådana påståenden vittnar bara om okunnighet. All forskning har visat att hästar tål kyla mycket bra. Däremot är det inte bra med drag och väta, MEN VAD SÄGER ATT DET ÄR VÅTT ELLER DRAGIGT I EN UTEBOX?? Ingenting! Självklart finns det på samma sätt som det finns dåligt byggda och illa fungerande stall dito uteboxar, och en dålig utebox torde vara ett lika dåligt alt som ett dåligt stall.

Om man har en klippt häst i utebox anser jag det vara självklart att man ersätter pälsen med ett täcke. Detta ofta även i stallmiljö, då stallets temp INTE bör överstiga 10-12 grader vintertid. Täckets tjocklek får man avpassa efter väder och häst, men jag har svårt att tro att någon totto skulle behöva fyra tjocka täcken... Och det finns BRA täcken som andas. Själv skulle jag nog vilja använda halstäcke på klippt, tränande häst i utebox på vintern.

Jag har haft hästar både i utebox o på stall (dock ej på lösdrift. Det är en form som på mga sätt är bra, o ffa för hästarnas välbefinnande, men som inte passar mig o mina förhållanden) o bedömer att hästarna snarare har mått bättre i utebox. Båda hosthästarna blev symptomfria direkt. Man behöver dock, anser jag, tillgång till vanligt stall för skötsel mm, precis som PL skriver.

Så snälla ni! SLUTA tro att hästarna är människor! De har andra krav på god miljö än vi.

Mina uteboxar:
stall1.jpg

Finns även ett "vanligt" stall och vi har uppvärmd sadelkammare med varmvatten.

:devil: Konstaterar att minst 80% av alla hästägare måste göra fel eftersom de väljer att stalla in sina hästar i vanligt stall på vintern.

Ingen påstår att det är fel, varken det ena eller andra är fel. Kruxet är bara att när dessa diskussioner dyker upp, är det inte hästens välbefinnande man resonerar utifrån utan mer av männsiakns eget välbefinnande. Och här har man en lustig förmåga att ta strid, för sitt eget välbefinnande.

Det jag kan tycka just nu i dessa "naturlighetens" tider, är att det som inte påverkar människan direkt det är naturligt för hästen. Däremot om människan själv får vara med och dela på besväret, brukar det inte bli lika intressant med "naturlighet" längre.

*lånar knapp*
För min egen bekvämlighet hade jag gärna haft mina hästar i varmstall, för att slippa kylan, oväder, allt hösilagespill osv osv. Men jag tycker att jag uppfattar att de mår bättre nu, (har uteboxar i sin hage som de kan gå in i om de vill) om jag tittar på hälsa, hull, humör osv, och då uppväger det att jag får nackdelar av att ha dem som jag har dem, bara de verkar må bra.
När det är snöstorm och regn och rusk står de ute lika väl som inne, och är det solsken och varmt så står de ute lika väl som inne. Som flera sagt så är ju alla hästar olika, och vill ha olika miljöer.

Min pålle står i utebox (sedan 2 år tillbaka) och han trivs som fisken i vattnet ;)
han har alltid frisk luft,han ser vad som händer runtomkring på volten/i hagarna och vilka som kommer och går osv
han har endast helstängt när det är snöstorm eller riktigt kallt för att vattnet inte ska frysa....
på vintern har han 1 vintertäcke på sig
har alldrig upplevt det som om han fryser :smirk:

mvh Arabizar

Snälla, rara! Jag skrev inget om att göra fel vad det gäller att stalla upp i vanligt stall. Det finns många olika alternativ som är bra. Själv har jag inte mina hästar i uteboxar heller (de bor i vanligt stall, låt vara med mkt öppna dörrar och rejäl utevistelse), men har haft tidigare och har goda erfarenheter av det. Har aldrig påstått att det finns ett rätt och ett fel. Att hästar tolererar kyla betydligt bättre än fukt och dålig ventilation är däremot ett faktum.

Och inte förstår jag varför jag gjorde mig förtjänt av en djävul? SÅ elak var jag väl ändå inte?

Ciazon skrev:
:devil: Konstaterar att minst 80% av alla hästägare måste göra fel eftersom de väljer att stalla in sina hästar i vanligt stall på vintern.

Men det beror val pa att det inte ar lika vanligt med uteboxar som med "vanliga" stall?

I england ar det precis tvartom, de flesta stallen ar rader av uteboxar (ja, hos veterinaren ocksa) samt en och annan ombyggd lada med hooogt till tak och ingen av de svenska bekvamligheterna. Jag har da aldrig sett nagon hast som farit illa av detta... ok det ar ju inte lika kallt har som i Sverige men nog fryser vattnet i hinkarna pa vintern, och det regnar och blaser alltsomoftast :smirk:
Valdigt obekvamt for manniskorna men hastarna verkar inte lida.

Jag ager bl.a. ett fullblod och en arab och de har varsitt 150g stalltacke i boxen under vintern. Mojligtvis ett 200-300g nar det blir riktigt kallt, alt ylletacke. Men de ar inte klippta, har fri tillgang pa ho, och rejalt med span i boxen samt gummimattor for att isolera (betonggolv, murade vaggar, halvdorrar dar overdelen ALLTID star oppen).

Ciazon skrev:
Jag vet bara att min häst och hans kompisar trivs bäst i stallet när det är vinter och kallt, de är ute från 7 på morgonen till 17-18 tiden på kvällen och jag tycker det räcker. De som har sina hästar i uteboxar gör det ju för det mesta av ekonomiska skäl inte för att hästen skall må bättre. Men som sagt, jag vet inte med säkerhet att hästen mår dåligt av att stå ute i -20 grader och ni kan ju inte heller med säkerhet veta om den mår bra av att stå ute då. Jag känner flera veterinärer (hästklinik) men ingen av dem har sina hästar i uteboxar och ingen av dem skulle ens vilja ha dem ute.

Det enda ekonomiska i mitt val att bygga kallstall, är i sånt fall att jag slipper köpa in en svindyr ventialtionsanläggning...

Dessutom kolla jag upp med både veterinärer och de som har kallstall hur det funkar och jag har enbart fått positivt gehör för detta. Anses som det allra bästa för hästen.

Jag har inte påstått att det är fel att ha hästen i varmstall, men många har det så för sin egen bekvämlighets skull. Jag har t ex valt bort att ha rinnande vatten i stallet och behöver inte oroa mig för sönderfrysta rör osv. Jag tycker att det är helt OK för er som vill ha era hästar i varmstall, men sluta gnäll om att det är synd om de hästar som får stå i utebox/kallstall.

/Lizzie

peter_lundin skrev:
Kallstall/är ofta ett förträffligt alternativ men jag anser att man skall ha möjlighet att ta in hästen i ett uppvärmt utrymme vid behov tex vid veterinärbesök, ingen veterinär gör ett bra jobb med stela fingrar när det är långt under noll.
PL

Jag kollade med både veterinär och hovslagare för att få fram en bra lösning inför vintern. Resultatet har blivit att jag kommer sätta upp en infravärmare i en takbjälke över min uppställningplats i stallet. Tycker också det är viktigt att hovis inte får jobba i för kall miljö. Förhoppningsvis kommer hovis oftare än veternären :smirk:

/Lizzie

Ciazon skrev:

Jag hade min häst i utebox hela förra vintern men flyttade in honom i stallet framemot sommaren då det blev alltför varmt i uteboxarna. I år kommer han få stå inne i stallet men det beror mer på att vi fått in en rad stora hästar som inte får plats i själva stallet (det är så lågt i tak). Annars skulle jag genast ta en utebox till min kille! Han har aldrig mått så bra som ute i den boxen.
Det finns inget rätt eller fel när det gäller hästarna, det finns bara bättre och sämre. Uteboxar är inte det allra vanligaste och det är därför svårt att finna en sådan till sin häst, sedan så är det få som väljer att bygga sådana eftersom det finns många med exakt samma åsikter som du: att hästen kommer frysa i en utebox. Men människor är människor och hästar är hästar, allt vore så mycket bättre om vi alla slutade bedöma hästen efter våra egna tankar och känslor och istället såg lite närmare på vad hästen vill.

Barret skrev:
Jag hade min häst i utebox hela förra vintern men flyttade in honom i stallet framemot sommaren då det blev alltför varmt i uteboxarna. I år kommer han få stå inne i stallet men det beror mer på att vi fått in en rad stora hästar som inte får plats i själva stallet (det är så lågt i tak). Annars skulle jag genast ta en utebox till min kille! Han har aldrig mått så bra som ute i den boxen.
Det finns inget rätt eller fel när det gäller hästarna, det finns bara bättre och sämre. Uteboxar är inte det allra vanligaste och det är därför svårt att finna en sådan till sin häst, sedan så är det få som väljer att bygga sådana eftersom det finns många med exakt samma åsikter som du: att hästen kommer frysa i en utebox. Men människor är människor och hästar är hästar, allt vore så mycket bättre om vi alla slutade bedöma hästen efter våra egna tankar och känslor och istället såg lite närmare på vad hästen vill.
Hur kan du (och alla andra som svarat på den här tråden!!) vara så säker på att du vet vad hästen vill?? :smirk: Jag är som jag skrev förut inte absolut säker på att min häst vill stå inne om nätterna på vintern eftersom jag inte kan prata med honom, men han verkar glad åt att få komma in när det börjar bli mörkt och kallt även om han har en stor hage att gå i.

Mina hästar är också glada när dom får komma in i sina uteboxar även om de har en stor hage att gå i.

Att veta vad hästen vill och inte vill är väl inte sakfrågan här men du påstår ju att hästar skulle må sämre av att stå i utebox och att du har veterinärer som håller med dig. Jag hävdar att du har fel om man ser till hästens fysiologi. Vad har du för forskning bakom dig?

Ciazon skrev:
Hur kan du (och alla andra som svarat på den här tråden!!) vara så säker på att du vet vad hästen vill?? :smirk: Jag är som jag skrev förut inte absolut säker på att min häst vill stå inne om nätterna på vintern eftersom jag inte kan prata med honom, men han verkar glad åt att få komma in när det börjar bli mörkt och kallt även om han har en stor hage att gå i.

Jag vet inte exakt vad min häst vill, och det har jag heller aldrig påstått att jag gör, men ser man bara efter och är lyhörd så är hästar ganska tydliga med vad de trivs eller inte trivs med. Det jag skrev i mitt tidigare inlägg handlade inte om att alla hästar trivs bäst i uteboxar, det handlar bara om att människan i alla lägen då hon hanterar en häst ska vara uppmärksam och lyssna till vad hästen säger utan att blanda in sina egna känslor och tankar i frågan.

Aniie skrev:
tycker ni att det är fel att ha en häst ute året runt i utebox . på vintern står den med tre täcken och på våren & hösten står den med ett täcke .

tycker ni det är fel att ha hästen i utebox ?

tacksam för svar. :)
Bara bra för hästen att stå ute tycker jag! Min går ute i hage dag som natt året om.
Täcken i sån mängd? Behövs de? Klipper du?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka