Sv: Utebox året runt!
Lånar knapp, svarar alla och håller med PL mfl.
Ni som påstår att det är synd om hästarna och inte djurvänligt att ha dem i kallstall /utebox är helt enkelt felupplysta. Sådana påståenden vittnar bara om okunnighet. All forskning har visat att hästar tål kyla mycket bra. Däremot är det inte bra med drag och väta, MEN VAD SÄGER ATT DET ÄR VÅTT ELLER DRAGIGT I EN UTEBOX?? Ingenting! Självklart finns det på samma sätt som det finns dåligt byggda och illa fungerande stall dito uteboxar, och en dålig utebox torde vara ett lika dåligt alt som ett dåligt stall.
Om man har en klippt häst i utebox anser jag det vara självklart att man ersätter pälsen med ett täcke. Detta ofta även i stallmiljö, då stallets temp INTE bör överstiga 10-12 grader vintertid. Täckets tjocklek får man avpassa efter väder och häst, men jag har svårt att tro att någon totto skulle behöva fyra tjocka täcken... Och det finns BRA täcken som andas. Själv skulle jag nog vilja använda halstäcke på klippt, tränande häst i utebox på vintern.
Jag har haft hästar både i utebox o på stall (dock ej på lösdrift. Det är en form som på mga sätt är bra, o ffa för hästarnas välbefinnande, men som inte passar mig o mina förhållanden) o bedömer att hästarna snarare har mått bättre i utebox. Båda hosthästarna blev symptomfria direkt. Man behöver dock, anser jag, tillgång till vanligt stall för skötsel mm, precis som PL skriver.
Så snälla ni! SLUTA tro att hästarna är människor! De har andra krav på god miljö än vi.