Utebox året runt!

Sv: Utebox året runt!

Det är ju mycket enklare att mocka när bajset fryser. Jag har halm och den fyser inte. Mina hästar står med täcke så jag tycker inte heller de är stelare än när de stått inne. Sen har jag även "vanligt" stall så hästarna kan jag sköta om inne.

Ciazon skrev:
Som sagt jag kanske är en överklassbitch, men jag vet ingen av mina vänner som skulle ställa ut sina dyra och klippta halvblodshästar i uteboxar, men som sagt vi är alla olika och tur är väl det.

Alla är ju olika. :smirk:
Jag och min dressyrtränare har VÅRA "dyra" halvblodshästar i uteboxar och det funkar alldeles utmärkt. :D

Jag tror att dina vänner troligen grundar sina teorier på att dom inte alls är vana med uteboxar och att deras erfarenhet av sån uppstallning är liten.
Förutfattade meningar kan man också säga. :angel: :D

Bara för att man inte är insatt i något så behöver man ju inte förkasta det heller, eller hur?
Har du prövat utebox, lösdrift eller kallstall? Först när du har gjort det kan du utvärdera vad din häst trivs med och inte trivs med.
Testa, du kanske blir positivt överraskad. :idea:

På våran ridklubb har vi ett utestall med ca. 7 uteboxar och dom hästarna trivs galant.. Tror det är bättre för hästen att stå ute..
då slipper dom damm och allt!

Det är skitenkelt.
Man bara stänger övre delen av boxdörren om det blir för kallt.

Fö så kan du nog räkna in min häst som "dyr och klippt", även om jag inte gillar det uttrycket.
Och där min häst är uppstallad, så står det fler "dyra och klippta" hästar i likadana boxar som min häst.
En av de kusarna var fö 2:a på kvalitets härom helgen. Boxgrannen runt 7:e plats vill jag minnas. Så knappast att de mår dåligt på ngt sätt!;)

Dessutom så är stallet i fråga hostfritt! Vilket jag tycker är en bra sak.
Temperaturen i de hästarnas uteboxar är inte lägre än temperaturen i alla de stall jag stått i.
Och min häst gillar skarpt att kunna stå ute med huvudet och kolla omkring sig!
De seriösa stall jag stått i, har mkt sällan kunnat stänga stalldörrar och/eller fönster helt om det inte varit många minusgrader ute.
Just för att stalluften blir för dålig annars.
Och de stall som har haft hermetiskt tillslutet, de har ofta haft problem med hosta och luftvägsproblem med sina hästar...

Vem har sagt att det automatiskt är minusgrader i en utebox? :confused:

Jag har upplevt att mina hästar fått stå en hel natt i minusgrader i ett stall, vilket jag inte gillade.
Och det var inte ett stall med uteboxar...

På tal om "idealiska temperaturer" så har väl många stall numera byggt sina stallar så de är idealiska för både häst och hästskötare.
Det med att bygga kallstall åt hästarna, och bygga till en rejält uppvärmd skötseldel.
Exempel är ju Strömsholms senast byggda stall och Peder och Lisen F:s stall.

kopparberg skrev:
På tal om "idealiska temperaturer" så har väl många stall numera byggt sina stallar så de är idealiska för både häst och hästskötare.
Det med att bygga kallstall åt hästarna, och bygga till en rejält uppvärmd skötseldel.
Exempel är ju Strömsholms senast byggda stall och Peder och Lisen F:s stall.

Hade en veterinär ute hos mig i går kväll för vaccinationsspruta. Det var första gången som veterinären var hos mig och h*n tyckte att jag gjort en mycket smart lösning som byggt stall i logen och har öppet ända upp till taknock. Vet. sa att enda nackdelen är för oss människor att man fryser om fingrarna när det blir kallt. Jag talade då om att det kommer sitta en infravärmare i taket ovanför skötselplatsen, och det tyckte h*n var helt OK. Sedan tyckte vet. att det var viktigt att man har en varm plats att kunna torka täcken på, och det har jag också löst genom att jag har ett hyfsat stort rum som kombinerad sadelkammare/foderkammare som är uppvärmd. Kommer utan problem få plats att torka täcken där.

Enligt vet. så är kylan inget problem. Det är mycket värre med drag, damm, varm och fuktig luft.

/Lizzie

En häst ÄTER sig varm... Ge fri tillgång på grovfoder (hö/hösilage/halm) när det är kallt istället för att packa in hästen i en massa täcken.

Kyla är aldrig några problem för en häst, det är fukt som är problemet. Mao, det är bättre en solig vinterdag med -20 grader än en gråmulen dag med snö/regn i luften, ca 0 grader, eftersom en torr päls reser sig och luften mellan hårstråna isolerar.

Ciazon skrev:
Som sagt jag kanske är en överklassbitch, men jag vet ingen av mina vänner som skulle ställa ut sina dyra och klippta halvblodshästar i uteboxar, men som sagt vi är alla olika och tur är väl det.

Vad är dyrt för dig, och vad får dig att tro just att halvbloden skulle vara så dyra? Det finns åtskilliga hästar av andra raser som kostar MYCKET, fast det inte är halvblod. En mysko kommentar om man får säga så.

Om en utebox stängs till så mycket att den blir ordentligt varmare är uteluften så är det inte längre ngn utebox utan ett underåligt isolerat stall med för liten luftkub. Dvs skitdåligt! Är det mer än några enstaka minusgrader ute så skall det vara minusgrader i uteboxen!
PL

På tal om pälsens egenskaper... Mina går ute på lösdrift året om, har vindskydd, massor med skog (vilket jag tycker är väldigt viktigt, då det är det vindskydd dom använder mest om de får välja. Har knappt sett dom i vår nybyggda fina ligghall..) och fri tillgång på hö. Deras päls fascinerar mig, då den faktiskt isolerar så bra att det fortfarande förvånar mig. Vid trettio grader kallt är det fortfarande varmt en bit in i pälsen (den blir rätt tjock...), och vid regn så är dom fortfarande torr en bit in. Oavsett hur länge och mycket det regnar så blir de alltså inte blöta närmast kroppen. När jag tar in dom i stallet för att tex. rykta eller när jag rider så att dom blir varm, så lägger sig pälsen och det känns som att det inte alls är speciellt mycket päls. Så fort det blir kallt eller blött och de behöver de isolerande egenskaperna igen så reser sig hårstråna upp igen och pälsen burras upp och blir tjock. Jag är väldigt tacksam över deras päls, då jag inte behöver oroa mig för om de klarar av att vara ute...
Ang. träning så rider jag sällan mina hästar så att de blir genomsvettiga på vintern. Jag rider för det mesta utomhus, på ridbana eller i skogen och när det är samma temperatur när vi jobbar som de är vana vid så blir oftast inte så svettiga (även om vi kan jobba ganska ordentliga dressyrpass). Rider jag däremot i varmare ridhus har de väldigt lätt att bli svettiga för minsta lilla. De gånger de blir svettiga så kan man ju faktiskt skritta av dom tills de är torra (ev lägga på ett tunt ulltäcke el lik ett tag medan man skrittar). Kan det möjligtvis återigen bero på människans bekvämlighet, argument som att jag inte skulle ställa ut en svettig häst... Nej, men gör då inte det??

Kommentaren är inte alls mysko, den visar bara vad vi har att göra med här: Dyr leksak måste visas upp o behandlas så att alla ser prislappen :devil:
PL

Därför att det inte går att få tillräckligt luftutbyte i en utebox utan att släppa in kylan, jag kommer inte på ngt enkelt sett att förklara det för ngn som inte vet hur ventilation av stallar fungerar.
PL

Men på vilket sätt är det omöjligt att få bra ventilation i en utebox?
Givetvis kan man ju ha bra ventilation även om man stänger. Stänger man blir det ju bara som en vanligt stall.
Och finns då rätt ventiler och "gluggar", så blir ju givetvis ventilationen bra även där.

Hur mkt "luftvolym" man behöver räknas ju ut. Är dålig på att räkna ut det exakt, men det finns ju exakt beskrivet hur man gör i Jordbruksverkets "lilla bibel" med mått och diverse om hästhållning.

Och ordet "utebox" är ju inget exakt hur den ska vara utformad.

kopparberg skrev:
Men på vilket sätt är det omöjligt att få bra ventilation i en utebox?
Givetvis kan man ju ha bra ventilation även om man stänger. Stänger man blir det ju bara som en vanligt stall.
Och finns då rätt ventiler och "gluggar", så blir ju givetvis ventilationen bra även där.

Hur mkt "luftvolym" man behöver räknas ju ut. Är dålig på att räkna ut det exakt, men det finns ju exakt beskrivet hur man gör i Jordbruksverkets "lilla bibel" med mått och diverse om hästhållning.

Och ordet "utebox" är ju inget exakt hur den ska vara utformad.

Jo men om man tänker sig en utebox på ca 12 kvm med tre väggar o tak o en dörr, och man stänger dörren runt de 12 kvadraten, då är det ju bara 12 kvadrat att växla luft på ( en ventil blir inte tilllräckligt stor för att luftväxlingen ska bli tillräcklig), jämfört med ett "vanligt" stáll som innehåller så mkt mer luftyta" per häst (stallgång, intillliggande boxar ETC).

Vet inte om det blev svamligt. Kanske är jag ute o cyklar, men jag tror inte det.

Detta är attså varför man ska ha öppet i uteboxar. Kan tänl´ka mig att om man har en hel länga att man kan stänga varannan eller t o m 2 av 3 dörrar vid sträng kyla.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka